24 October 2007

PBBB 809 Selesai?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Semalam aku berjumpa dengan seorang kawan yang ditangkap oleh anak buah Dato' Ayob dalam Peristiwa Berdarah Batu Burok (PBBB 809), semasa bersembang-sembang beliau menceritakan yang dirinya baru sahaja pulang dari IPD Kuala Terengganu bagi 'melapor diri'. Sahabat yang bekerja sebagai peniaga itu turut menceritakan yang beliau turut terserempak dengan sekumpulan UMNO yang masuk bagi membuat laporan polis yang diketuai oleh Tengku Putera.



Aku tidak terkejut apabila sahabat tadi menceritakan yang beliau dipanggil dan diminta 'melapor diri' kepada IPD. Namun sesuatu yang menarik adalah bilamana polis dilihat cuba menutup kes dengan menarik balik surat yang dikeluarkan kepada semua yang pernah ditahan. Surat itu merupakan 'temu janji' mereka yang ditahan dengan pihak polis. Mereka seolah-olah sudah 'dilepaskan' cuma diambil nombor telefon bagi membuat tindakan susulan.

Ini bukan perkara pelik sebenarnya. Apabila situasi dan keadaan yang ada tidak memihak kepada pihak polis, maka mereka akan melakukan 'pendamaian'. Rakyat yang agak tertekan dengan penahanan sememangnya berharap perdamaian ini, namun sampai bila kezaliman dan kejahatan polis dalam mengawal ketenteraman awam akan terus dilenyapkan begitu sahaja.

Mereka lakukan tangkapan, membuat kekasaran dan melakukan provokasi. Kemudian memukul orang yang ditahan dalam tahanan. Apabila merasakan mereka 'tidak kuat' dalam kes berkaitan, maka mereka melakukan 'perjanjian damai'.

Aku kira, jika aku berada di tempat mereka yang ditahan pun akan bersetuju dengan 'perdamaian' itu. Ini kerana bukan sesuatu yang menyeronokkan terpaksa ulang alik dari rumah ke balai, dari balai ke mahkamah dan sebagainya. Namun, dalam kita tidak sedar penjanjian damai itu telah membuat mereka semakin naik lemak dengan tindakan mereka. Seolah-olah kuasa undang-undang di tangan mereka. Maka kesalahan, tindakan biadap akan terus mereka lakukan terhadap awam.

Aku cukup tertarik dengan Malek Husin yang bakal menjadi jutawan segera. Jutawan yang berdepan dengan pelbagai kesakitan dan kepayahan. Jutawan yang terpaksa melalui mimpi ngeri dan terus membayangi mimpi itu. Memang payah dan merumitkan terpaksa ulang-alik ke mahkamah. Terpaksa meninggalkan kerja, kos lawyer dan sebagainya.

Aku tidak nampak kemenangan Malek pada jumlah yang akan berjaya diperolehi beliau. Namun apa yang aku nampak adalah nilai sebuah perjuangan. Sabar, tekad dan sanggup sedikit bersusah dalam menegakkan kebenaran dan keadilan itulah kemenangan yang sebenar. Berjaya menang kes atau tidak, itu tetap soal kedua. Berjaya membongkar apa kezaliman, kejahatan dan salah laku mereka yang diberi amanah menjaga keselamatan itulah yang utama!

Kepada mereka yang ditahan dan telah diberi 'keampunan', aku berharap mereka ini tidak menganggap kes mereka selesai setakat itu sahaja. Anda mempunyai hak kerana ditahan seolah-olah pesalah, diperlaku sebagai penjenayah, dan dilayan dengan cukup teruk, maka berbuatlah sesuatu supaya pihak keselamatan tidak lagi selamat dengan uniform mereka itu. Bukan mahu mengajar melawan polis, tetapi mahu mengajar polis-polis yang jahat itu!

Aku juga berharap wujud segera pasukan peguam dan pihak yang tampil ke depan bagi membantu dan membela nasib mereka ini. Mereka ini tidak kuat kerana berasakan bersendirian, tidak semangat kerana dibayangkan kesusahan, dan ditakutkan dengan bayang-bayang. Walhal mereka tidak bersalah sama sekali!!

Mungkin sahaja membayangkan kepada mereka nilai RM yang bakal diperolehi. Kawan yang ditahan tadi apabila ditanya, cukupkah jika dibayar RM5000 sebagai saguhati, cepat-cepat sahaja dia menjawab "Itu hanya lekat celah gigi!"sengihnampakgigi

No comments: