08 January 2010

Bom Gereja: Najib Patut disalahkan?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...



Semalam, Najib dipetik mengatakan kerajaan tidak akan menghalang orang ramai yang ingin mengadakan perhimpunan di masjid-masjid selepas solat Jumaat esok bagi membantah mingguan Katholik menggunakan nama 'Allah'.

Najib diminta mengulas sama ada kerajaan mengamalkan sikap berbeza terhadap kumpulan tertentu yang menganjurkan demonstrasi.

Semalam juga menyaksikan Ketua Polis Negara, Musa Hassan berkata "Jangan buat sesuatu tindakan yang boleh mengusutkan keadaan, kita perlu bertenang kerana ia melibatkan isu agama yang menjadi isu sensitif,"

Musa Hassan turut memberi amaran kepada mana-mana pihak yang berhasrat untuk berhimpun bagi membantah isu penggunaan kalimah Allah esok agar membatalkannya sebelum tindakan tegas diambil.

Beliau yang memantau secara serius perkara itu, berkata polis tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak yang cuba mengeruh dan menjejaskan keselamatan negara.

Hari ini, Najib dalam nada tegas mengutuk tindakan mereka yang tidak bertanggungjawab dalam insiden membakar gereja di Desa Melawati.

Hari ini juga Musa Hassan mengatakan pihaknya mengenal pasti pihak yang bertanggungjawab dalam insiden itu, dan mengesyaki perbuatan itu dilakukan oleh individu yang terlalu emosional.

Emosional, hilang kawalan, mahupun bertindak di luar batas tidak akan berlaku jika suasana yang ada dapat dikawal dengan baik. Di sinilah aku melihat kesilapan Najib dalam membenarkan isu ini dimainkan sehingga menimbulkan ketegangan yang memuncak sehingga berlaku kejadian gereja dibakar.

Niat Najib yang jelas dapat dilihat dalam kenyataannya semalam adalah, UMNO mempertahankan nama Allah dengan mengadakan demo di sana dan sini. Sedangkan sikap Najib yang tidak menghalang demo sebenarnya menyemarakkan lagi emosi sesetengah pihak yang membuta tuli memahami isu ini sebenarnya.

Musa Hassan, perlukah satu laporan polis untuk Najib ditahan?

1 comment:

su ha said...

pening bang memikirkannya.