12 January 2010

Akademi Pelayaran jadi 'Gajah Putih' di Pulau Duyong

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

APA SUDAH JADI !!? dengan satu deretan bangunan yang dikatakan akan dijadikan Pusat Akademik Pelayaran terbengkalai sejak setahun lalu.

Projek yang bernilai jutaan ringgit itu dibina ketika mantan Menteri Besar Barisan Nasional (BN) Terengganu, Dato’ Seri Idris Jusoh memerintah negeri ini.

Manakala, Exco Kerajaan Negeri yang bertanggungjawab ketika itu adalah Dato’ Wan Hisham Wan Salleh yang juga Pengerusi T-Best Events bagi penganjuran pertandingan perahu layar Piala Monsun Cup.

Jika kita semua hari ini (3 Januari 2010) ke lokasi berkenaan mendapati deretan bangunan tersebut telah siap tetapi terbiar menjadi tempat teduhan kambing, kotor serta berbau.

Ambo telah diberitahu oleh Pengerusi Persatuan Penduduk Pulau Duyung (Pekeduy), Muzafiq Affyulzaifuzan Mohamad bahawa beliau mempersoalkan pihak kerajaan negeri yang gagal menguruskan bangunan tersebut.

Katanya, deretan bangunan yang dibina dengan duit rakyat menelan belanja jutaan ringgit terbiar begitu sahaja.

“Kami (penduduk) sangat dukacita kenapa kerajaan negeri Barisan Nasional (BN) buat bangunan yang secantik itu tetapi terbiar begitu sahaja.

“Kerajaan gagal manfaatkan dengan baik dan telah membazirkan jutaan ringgit wang rakyat,” ujarnya, baru-baru ini.

Menurutnya, pada asal tempat tersebut merupakan jeti pendaratan bagi bot-bot nelayan tempatan serta pengkalan penambang.

Kata Muzafiq, kepentingan rakyat di Pulau Duyung ‘dikorbankan’ untuk dibina Pusat Akademik Pelayaran yang akhirnya terbiar.

Rakannya, Saudara Saado Mohd Nor menyifatkan pembinaan Pusat Akademik Pelayaran yang pernah diumumkan oleh bekas Exco Kerajaan Negeri, Dato’ Wan Hisham pada 5 Disember 2007 lalu membazir.

Katanya, deretan bangunan tersebut kini menjadi ‘gajah putih’ yang hanya tersergam indah tetapi terbiar kosong.

Menurutnya, pembinaan projek tersebut menyusahkan rakyat terutama bagi para nelayan kerana telah menjadi kawasan larangan.

“Semasa projek itu dalam pembinaan lagi para nelayan tempatan tidak dibenarkan menggunakan kawasan itu. Nelayan dilarang menggunakan lokasi berdekatan,” jelasnya.

Menurutnya, cadangan pembinaan Pusat Akademik Pelayaran di perkampungan tersebut berkait rapat dengan penganjuran projek Monsun Cup.

Ambo difahamkan deretan bangunan berkenaan terbiar akibat keengganan Menteri Besar, Dato’ Ahmad Said memberi kelulusan dan menandatangani tuntutan perbelanjaan luar jangka oleh pihak pemaju.

Oleh itu, wahai rakyat dan penduduk di Pulau Duyong bahawa anda semua merupakan sebahagian dari pengundi dalam Dewan Undangan Negeri (Dun) Bukit Tunggal di Parlimen Kuala Nerus.

Jika datang musim pilihan raya harap ‘pandi-pandailah’ fakir mana satu ‘orang’ (kerajaan) yang baik dan boleh jaga hak serta kepentingan rakyat dan agama-Nya.

Sebab, tidak ‘imbuh’ kita ‘orang’ (pemimpin) dapat ‘laba’ (harta) berjuta-juta tetapi kita (rakyat) di Pualau Duyong ini sekadar melihat dan melihat harta serta khazanah nenek-moyang ‘dirompak’ didepan mata. ‘BIAR PUTIH TULANG…JANGAN BERPUTIH MATA’.-Renung-renunglah.

Sumber asal: apaorangkata.blogspot.com ---> Saje nak memperkenalkan blog ini.

1 comment:

su ha said...

Tiada halangan hanyalah peluang.

Peluang bahang pitih