10 November 2008

Politik Berasuah dan Samseng Budaya UMNO.

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Dulu, kini dan selamanya. Begitulah UMNO. Mengamalkan politik secara rasuah dan samseng. Bukan tidak pernah diketahui sebelum ini. Sudah berlambak pun dilaporkan, namun semuanya seolah-olah halal dan tiada apa-apa.

Diberitakan sudah 900 kes politik wang dilaporkan. 900 bukan suatu angka yang kecil. Apatah lagi ianya adalah sesuatu yang haram dalam Islam. Merasuah perwakilan adalah suatu dosa. Namun, pada UMNO dosa dan pahala, syurga dan neraka tiada kaitan dengan pemilihan.

SEBAHAGIAN daripada anggota perwakilan cuba meleraikan pergaduhan yang tercetus pada Mesyuarat Perwakilan Umno Bahagian Seremban di dewan Kelab Golf Taman Tuanku Ja'afar. - fotoBERNAMA

Bergaduh dalam Mesyuarat Agung semacam kebiasaan. Bertengkar lidah biasa, baling-baling pun tidaklah terlalu pelik. Angkat senjata pun pernah dilaporkan. Ganas? Itu memang budaya UMNO.

Politik sebenarnya suatu yang bersih dan tidak salah. Islam mengharuskannya. Namun, bagaimana politik yang dibawa itu wajar dipersoalkan. Politik Islam penuh dengan adab dan tertib. Penuh muhibbah dan rasa tanggungjawab.

Aku hairan juga melihat bagaimana sejak dari dulu UMNO mendapat tempat di hati pengikut-pengikut UMNO. Walaupun calar dan kudis yang ada cukup busuk, namun selalu dipejam sebelah mata. Rakyat juga walaupun melihat kebusukan tersebut masih boleh memekakkan telinga. Pelik, tapi itulah realiti Melayu.

Politik Melayu hanya untuk perut. Adakalanya untuk yang di bawah perut. Bawalah segala isu, segala bukti dan fakta, semuanya akan diluah begitu sahaja. Fakta dan bukti yang dibawa akan dianggap bohong dan penipu sahaja. Isu UMNO zalim, jahat, samseng dan sebagainya seolah-olah tidak akan didengari rakyat.

Bercakap pasal Melayu cukup kuat. Berdegar-degar. Namun, sebenarnya puak-puak inilah yang merosakkan imej dan institusi ketuanan Melayu. Sejarah telah membuktikan, namun apabila berdepan dengan realiti keperluan perut dan di bawah perut, mereka diam dan membisu.

Hmmmmm. Aku hanya mahu mengeluh dulu. Pada aku, Islam tetap di hati.

Wallahua'lam.

p/s: Haramkan sahaja parti yang suka buat benda haram nih!

1 comment:

alien said...

org melayu.. kalo depan mata dijanjikan duit.. nak ke drg berpaling?