18 November 2008

Kerana BN, Harga Barangan Tetap Tidak Turun.

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Hari ini merupakan kali ke lima kerajaan menurunkan harga minyak bagi tahun ini. Menurunkan harga minyak sehingga lima kali bunyinya seolah-olah kerajaan yang ada ini cukup baik, cukup prihatin. Namun benarkah begitu?

Hari ini Pak Lah dari luar negara menyeru supaya rakyat memboikot peniaga yang tidak menurunkan harga barang. Kata Pak Lah, ini merupakan kali ke lima kerajaan menurunkan harga minyak, namun tiada penurunan harga dilakukan oleh peniaga-peniaga. Justeru cadangan boikot terkeluar dari mulut Pak Lah.

Sebenarnya para peniaga telah lama tersepit. Mereka mendapat bekalan dari pembekal, dan menjualkannya kepada pengguna. Tinggi harga yang mereka terima, maka tinggilah harga yang akan dijual. Mereka tidak mampu memberi harga yang lebih murah dari yang diterima pembekal. Itu adalah suatu yang mustahil!

Antara sedar atau tidak, fenomena kenaikan harga barang sebenarnya dapat dirasai pada pertengahan tahun 2007 lagi. Di Terengganu misalnya pernah diadakan suatu Sidang Rakyat pada akhir tahun lalu bagi membincangkan bagaimana menangani kenaikan harga barangan.

Namun, kenaikan harga barangan yang berlaku ketika itu tidak diambil perhatian serius oleh pihak kerajaan. Apatah lagi syarikat-syarikat yang menaikkan harga barangan itu seolah-olah bebas melakukan apa sahaja kerana barangan mereka tidak dikawal. Produk seperti Milo, susu formula, tepung gandum dan minyak masak ketika itu antara yang dikesan mengalami kenaikan yang tinggi.

Itu belum termasuk input pertanian yang melibatkan kebanyakan pengusaha sayuran dan ladang seperti baja dan racun serangga. Kenaikan barangan pembinaan juga berlaku malah turut menjejaskan sektor pembinaan.

Itu adalah antara kenaikan yang telah berlaku di akhir tahun 2007 sehingga Mac 2008 yang lalu. Ketika itu harga minyak disebut-sebut akan dinaikkan selepas PRU12. Namun, Timbalan Perdana Menteri ketika itu memberi jaminan bahawa harga minyak tidak akan dinaikkan.

Jaminan itu ternyata jaminan politik bilamana sejurus selesai PRU 12, harga minyak yang disebut akan dinaikkan pada Ogos 2008 telah dinaikkan seawal Jun 2008. Malah kenaikan itu merupakan suatu kenaikan yang paling GILA dan membebankan rakyat. Kenaikan sebanyak RM 0.78 itu telah membuka peluang kepada semua peniaga dan pengusaha untuk menaikkan harga barangan masing-masing setelah kian lama tersepit.

Aku secara peribadi tidak menyokong sebarang kenaikan oleh sesiapapun. Kenaikan itu menyusahkan semua pihak terutamanya yang kurang berkemampuan. Bagaimanapun, kenaikan adakalanya perlu bagi mengurangkan kos operasi atau meningkatkan keuntungan. Apapun, ianya mestilah munasabah dan tidak membebankan banyak pihak. Itu bagi peniaga dan pengusaha.

Bagi kerajaan pula sewajarnya sesuatu tindakan menaikkan harga perlu difikirkan kesannya. Kesan inflasi, kesan kerumitan dan sebagainya. Kerajaan menjaga kebajikan semua rakyat. Fikirkan kesan jangka panjang dan bukan fikir untuk sehari dua.

Bayangkan sekiranya kerajaan bertahan untuk mengumumkan kenaikan harga minyak dari Jun 2008 kepada Ogos 2008. Aku percaya banyak kesan-kesan yang berlaku sekarang dapat diatasi. Kerajaan mungkin menanggung sedikit kesan kenaikan minyak dunia, namun dari sudut rakyat terlalu banyak kebaikan dan kenikmatan yang dapat dinikmati.

Kerajaan tidak perlu bayar rebet minyak kepada rakyat, kerajaan tidak perlu umum insentif itu dan ini dan sebagainya. Lihat bilamana minyak turun seperti hari ini, maka kerajaan yang melopong bilamana janji yang sudah dibuat mesti terus dilaksanakan paling kurang untuk tempoh setahun.

Begitu juga kesan kenaikan harga barang di pasaran. Sebagaimana susahnya kerajaan nak umum harga minyak turun, begitu jugalah rakyat. So, nak salahkan siapa? Kerajaan Barang Naik lah!!

Wallahua'lam.

p/s: Teringat masa mula-mula minyak naik dulu. Ramai yang SMS mengucapkan tahniah kepada BN kerana menaikkan harga minyak. Tidak kurang yang mengatakan ahli BN paling untung kerana Kad Ahli mereka melayakkan mereka mendapat minyak percuma. Kui kui kui.

No comments: