26 July 2007

Merakyat Perjuangan

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Semalam (25 Julai) aku sempat bersama-sama Cikgu Azmi Abd Hamid, Presiden TERAS Pengupayaan Melayu dalam satu bengkel ringkas. Bengkel itu sepatutnya berkisar tentang Standard Operation Procedure (SOP) sesebuah NGO / Persatuan menjadi perbincangan dan perkongsian ilmu yang aku kira membuka minda aku selangkah ke depan. Kenapa selangkah, bukan dua dan tiga? Jawabnya tentulah selangkah bilamana sesuatu ilmu itu belum diamal dan dipraktikkan. Langkah seterusnya akan disusun apabila langkah pertama berjaya melangkah.

Aku mengikuti perjumpaan itu dengan penuh minat. Paling berminat bila ditawarkan mengikuti kursus-kursus yang disediakan oleh pihak TERAS dan beberapa NGO lain yang sudah teguh seperti Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) dan Sahabat Alam Malaysia (SAM). Excited sangat untuk terus bersama-sama golongan AKTIVIS ini. Apatah lagi bila melihat kepada kurangnya penglibatan Melayu dalam gerakan berbentuk NGO dan persatuan yang melibatkan kebajikan. Bukan tiada, tetapi kurang dan 'tidak kelihatan'. Mungkin kerana gerakan yang ada hanyalah berlaku sekitar masyarakat yang kecil sahaja. Lebih bersifat kenegerian, atau juga bersifat puak tertentu. Kalu ikut Cikgu Azmi, Terengganu, Kelantan dan Kedah memang kurang badan NGO yang terkehadapan. Bimbang juga takut-takut Melayu Islam dipalit fitnah tidak berkebajikan, tidak prihatin dan tidak ada kesedaran.

Mungkin tak ramai yang nampak apa perlunya NGO-NGO ini kerana kita sudah punya kerajaan yang mempunyai pelbagai institusi dan badan. Kalu soal pengguna, bukankah kita sudah punya Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna? (KPDNHEP). Kalu soal alam sekitar, kita sudah punya Jabatan Alam Sekitar? (JAS) yang senantiasa memantau dan menjalankan tugas badan masing-masing? Dalam soal kebajikan, bukankah kita sudah punya Jabatan Kebajikan Masyarakat? Soal murtad dan gejala sosial, bukankah kita sudah punya Pejabat Agama @ Jabatan Agama Islam Negeri-negeri??

Sebenarnya dalam bahasa mudah NGO ni membantu peranan kerajaan. Itu jika NGO terbabit menyokong dasar kerajaan. Bagi NGO yang tidak bersetuju dengan beberapa dasar kerajaan, maka NGO juga boleh berperanan sebagai "Check n Balance" kepada dasar yang ada. Pembangkang pun jika mahu suara mereka didengari kadangkala menggunakan NGO untuk suarakan. Sebab suara NGO kadangkala lebih lunak berbanding suara pembangkang. Itu yang dilihat kerajaan, kerana NGO tidak mempunyai kepentingan politik. Itu asasnya.

Sedikit pengalaman aku bersama-sama beberapa NGO, aku dapati Badan-badan Kerajaan ni biasanya kurang bersungguh dalam beberapa hal. Bayangkan Pejabat Agama boleh menganggap murtad seorang remaja sebagai main-main @ gurauan semata. Sudahlah begitu, ada yang menerima amaran kerana berusaha mendedahkan betapa gejala murtad yang ada sudah parah dan teruk. Seolah-olah pendedahan yang akan dibuat itu akan membuat mereka bertambah sibuk bekerja. Betapa tidak, jika waktu pejabat dari jam 8 pagi - 4 petang bertambah ke malam, sambung ke Subuh dan lain-lain. Bukankah itu waktu diluar bekerja? Itulah mentaliti pekerja pejabat biasanya. Tapi tak semua.

Aku agak terkejut bilamana dimaklumkan CAP mempunyai kira-kira 68 orang pekerja. Woww! Terbayang dalam kepala aku besar mana la pejabat diorang ni. Memang cukup professional. Mereka ada lawyer, ada penulis, ada itu dan ini. Bila aku sebut perkara ini kepada seorang sahabat, sahabatku itu terus berkata "Tengok lah.. mereka dah berapa lama bertapak..". CAP aku kenal ketika sekolah rendah. Masih ingat, aku biasa membeli mingguan pengguna CAP. Jika aku di Terengganu berjaya mendapatkan risalah pengguna CAP yang berpejabat di Pulau Pinang waktu itu, itu sudah boleh memberi betapa teguhnya CAP ketika itu. "Dah lamaa dahhh" Kata Dr M. sengihnampakgigi

Di akhir perbincangan, Cikgu Azmi tawarkan beberapa buku terbitan TERAS dan sebuah buku CAP yang ditulis oleh Ustaz Azizi Abdullah. Aku dari dulu memang meminati beberapa tulisan Ustaz Azizi yang agak Islamik dalam cerpen-cerpen beliau. Gandingan CAP dan Ustaz Azizi dalam menerjah "Luka Rakyat" aku kira amat patut dihargai dan direnung bersama. Suka juga untuk aku kongsi di sini sebuah buku tentang "Celik Disebalik Wajah Pembangunan" yang mendedahkan statistik-statistik pelbagai salahlaku dan kebobrokan masyarakat hari ini. Dengan kempen "Selamatkan Zuriat Kita" yang dianjurkan TERAS, aku kira perlu untuk parti politik dan semua rakyat sama-sama fikirkan peranan yang perlu dimainkan bagi menyelesaikan masalah yang ada. Bukan tidak boleh menunding jari kepada yang silap dan salah, tetapi pada masa yang sama penyelesaian perlu dicari. Kesedaran perlu dikembangkan. Jika kerajaan yang ada pada hari ini menjadi puncanya, apa salahnya jika kita tegur dan jika perlu, buatlah sesuatu walaupun terpaksa mengubahnya!

Betapa masih terlalu terkebelakang dan masih banyak lagi yang perlu dipelajari. Usaha perlu ditingkatkan lagi dan tenaga perlu digembleng bersama. Mungkin ada yang tertanya-tanya kenapa perlu susahkan diri memikirkan soal orang lain?. Kenapa tidak jaga diri sendiri sahaja. Susah orang lain, kenapa mahu dipeduli?. Mereka ada anak beranak yang patut jaga. Mereka punya saudara mereka. Biarkan sahaja mereka begitu kerana mereka gini dan gitu!! Lagipun mereka tidak sama warna dengan kita. Mereka PEKAT sangat. Padanlah begitu.

Biarkan sahaja?? Umat Islam bersaudara. Kita juga punya perikemanusiaan. Jangan sampai agama lain "lebih Islam" dari kita yang rukuk dan sujud sentiasa. Islam bukan hanya di surau masjid walaupun itu mejadi nilai sesetengah kita. Islam itukan luas. Bukankah Nabi S.A.W saban hari menyuap makanan kepada seorang lelaki pengemis yang senantiasa mengutuknya?. Klik utk cerita. Nilai manusia bukan pada siapa dia. Selagi bernama manusia, perlu dianggap sama. Hidayah milik Allah. Kita usaha, serahlah selebihnya kepada DIA.

Wallahua'lam.

0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks