18 July 2007

Kerisauan Seorang Ibu

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Risaunya seorang ibu bilamana si anak diterpa dengan budaya yang pelik dan asing. Alhamdulillah si ibu menyedari kepincangan dan berani mendedahkan di akhbar. Aku agak terkejut kerana budaya ini dikatakan dilakukan di UM. Tempat pengajian yang dikira boleh dikagumi kewibawaannya. Malah keluarannya juga kebanyakannya agak berkualiti. UM terkenal sebagai pengeluar kepimpinan gerakan pelajar. UM juga biasanya mengetuai pimpinan pelajar seluruh Malaysia selain UKM dan UIA. Ini dapat dilihat dalam gerakan seperti GAMIS, GMI, dan BMN. Itu tak termasuk kepimpinan kampus UM yang dulu cukup dikagumi yang berpaksi di bawah lembayung PMIUM.

Kini, ntah siapa yang menguruskan orientasi. Entah budaya apa yang mahu diajar. Entah ideologi mana yang mahu diserap. Kononnya oleh segolongan pelajar yang mengaku ASPIRASI KERAJAAN. Jika begini aspirasi kerajaan, maka sudah terbentang di depan mata aspirasi kemusnahan, aspirasi kelucahan, aspirasi tiada malu dan adab!

Cukup memalukan apabila sudahlah Pilihanraya Kampus dicampuri HEP dan UMNO/BN, kini apabila mendapat mandat, Ajaran Hadhari pula diserap kepada pelajar. Mungkin ada yang cuba menafikan ini adalah Ajaran Hadhari, tetapi apa lagi ajaran yang dibawa kalu tidak Ajaran Hadhari oleh puak-puak Aspirasi Kerajaan Hadhari ni???

marahmarahmarah

-----------------------------------------------------------------------------

Wajarkah bincang seks keterlaluan di universiti?

KEPULANGAN anak-anak ke kampung halaman selepas minggu pertama di universiti merupakan satu kepulangan yang amat bermakna buat keluarga bagi saya seorang ibu.

Bahkan, kami sekeluarga meraikan kepulangan anak perempuan kami dengan keluar makan di sebuah restoran terkemuka di daerah kami.

Namun sebagai seorang ibu, saya benar-benar terkejut apabila anak gadis saya yang merupakan seorang graduan di universiti bertanyakan soalan yang berbunyi, “Mak, mana yang lebih bagus, seks sebelum makan atau seks selepas makan?” Hancur luluh hati saya apabila seorang gadis desa yang merantau ke ibu kota bertanyakan soalan yang sebegitu jelik dan mengaibkan.

Apabila ditanya, anak saya juga mengaku bahawa topik-topik perbincangan sebegitu sudah menjadi suatu kebiasaan di sana.

Air mata saya hampir menitis apabila dia menyatakan bahawa ada satu program yang dinamakan Stupid Debate telah diadakan di kolej kediamannya sempena Minggu Interaksi, Kolej Kediaman ke-12 secara terbuka di kafe kolej berkenaan.

Banyak lagi topik ‘hangat’ yang telah dibincangkan selain tajuk itu, sehingga kita tertanya-tanya apakah sebenarnya yang sedang berlaku di universiti kita sekarang?

Adakah anak-anak kita diajar untuk menjadi tidak senonoh dengan perkara-perkara yang sebegitu keji?

Tambah memilukan lagi, menurut anak saya, malam berikutnya, ada tayangan perdana yang menayangkan beberapa filem dari malam hingga ke subuh.

Bagi saya, perbincangan tentang pendidikan seks ini relevan bagi masa sekarang lantaran banyaknya gangguan seksual berlaku khususnya terhadap golongan wanita.

Namun yang pastinya diskusi ini dibincangkan dalam bentuk ilmiah yang diberi oleh mereka yang pakar dan profesional. Ini memberi impak dan kesan yang baik kepada remaja masa kini.

Saya juga tidak menyalahkan remaja yang ingin berseronok tetapi alangkah baiknya jika keseronokan itu dikawal dan tidak berlebihan agar budaya ketimuran kita terpelihara.

Sebenarnya, menjadi tanggungjawab pentadbiran kolej atau universiti untuk melihat pengisian yang dijalankan sepanjang program ini berlangsung agar sejajar dengan misi dan visi universiti.

Kita bukan sahaja ingin melihat anak kita bijak dalam akademiknya bahkan kita mahukan budaya intelektual diwujudkan khususnya di institusi pengajian tinggi.

Untuk makluman, suami saya juga merupakan bekas graduan di universiti yang sama namun katanya, perkara sedemikian tidak pernah berlaku sepanjang dia menuntut di situ.

Apa yang kami mahukan adalah penjelasan daripada pihak pentadbiran kolej atau universiti. Kami selaku ibu bapa benar-benar kecewa dengan apa yang telah berlaku sebenarnya.

Kami tidak mahu anak-anak kami nanti menjadi sampah masyarakat keluaran universiti-universiti tempatan.

Pada pandangan saya, perkara sebegini bukan sahaja berlaku di Universiti Malaya sahaja, ia pasti berlaku di universiti lain.

Kepada ibu bapa, tanyalah kepada anak-anak anda sendiri apakah sebenarnya yang telah mereka lalui sepanjang di universiti, saya yakin dan pasti bahawa anda akan sependapat dengan saya kerana setiap ibu bapa mahukan anak-anak mereka menjadi manusia yang sebenar-benar manusia.

Tak perlu untuk kita bertegang urat untuk menyelesaikan perkara ini, cuma cuba fikirkan apa yang akan anda rasa apabila anak anda adalah salah seorang daripada mereka yang terlibat dengan ‘kejadian’ yang saya kemukakan.

Mungkin ramai yang sukar untuk percaya, namun terpulanglah, tepuk dada, tanya selera.

– MAMA TERGURIS,Johor. -

No comments: