03 April 2007

Mydin: Born in Malaysia, Still Malaysian?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Akhirnya aku sampai jugak ke Mydin Mall. Bukan saje-saje nak pergi, tapi terpaksa pergi bilamana kena beli barang yang agak banyak. Pada aku, tak ada apa sangat yang beza kalu nak compare ngan pasaraya besar yang lain macam Macro, Tesco, Giant dan yang sewaktu dengannya. Cuma bagi kebanyakan orang Tranung yang tidak biasa dengan pasaraya besar, memang Mydin ni besar giler laa. Bukan bermakna orang Tranung ni 'darat', tapi sebelum ni tidak perlu kepada pasaraya yang besar amat ini. Sekarang perlu ke?

Aku mula sedar kewujudan Mydin di Kuala Terengganu ketika aku berumur 13 Tahun. Masa tu bersekolah di sebuah sekolah berasrama di KT. Mydin masa tu dekat dengan Plaza Perdana. Dekat dengan Bank Simpanan Nasional. Jalan ape, aku tak pasti. Cuma yang pasti belakang tu Jalan Air Jernih. Ingat jalan tu pun sebab ada Klinik Air Jernih.

Masa tu aku suka kalu outing beli satu dua barang kat Mydin. Maklum je la aku duk kampung, mana ada kedai yang jual barang murah cam Mydin tu. Biasa beli mainan (13 tahun tu budak lagi laa.. hehehhe), beli minyak attar, beli kopiah dan kayu sugi gak. Outing pun sebulan sekali jer. Masa tu jugak nak beli ubat gigi, sabun mandi dan sabun basuh Attack (Mak yang syorkan untuk budak lelaki yang lasak, tapi malas basuh baju!).

Beberapa tahun lepas tu, Mydin mula beransur pindah ke tepi Masjid 'Putih'. Masa tu Mydin ni macam sardin. Jalan terpaksa himpit-himpit. Orang kat Mydin ni boleh dikatakan ada sokmo. Ada plak bukan sekadar 2,3 orang, tapi tahap kepenuhan yang tinggi. Kena plak hujung minggu dan hari cuti.

Alamak, ni bukan nak citer sejarah Mydin laa. Tajuk tu aku letak sempena signboard iklan kat eskelator Mydin. Ni la citer yang nak kongsi sebenarnya. Intro terlebih panjang. Tapi tak pe la sebagai nostalgia. Rasanya gitu la ayat yang terletak kat tepi eskelator tu.

"Born in Malaysia, Still Malaysian". Bunyi cam bagus dah. Tapi sedihnya kalu tengok gambar yang ada kat situ. Bukan nak marah, tapi rasanya perlu ada semangat dan roh Malaysia la skit. Untuk makluman, gambar kat situ tunjuk muka-muka beberapa model wanita. Dalam beberapa orang model wanita tu, satu je yang hidung penyek dan kulit sawo matang. Kalu tak silap, selain tu ada muka macam cina, dan ada muka yang berhidung tajam. Kesemua gambar tu tidak ada pun yang menunjukkan wanita bertudung.

Kebetulan beberapa hari sebelum ke Mydin, seorang kawan bertanyakan samada keturunan Mydin ni Muslim ke, Qadiani, atau Bahai. Aku sendiri tak dapat la nak jawab persoalan tu. Itu soal aqidah. Lagipun kebanyakan pengamal ajaran yang 'sesat' ni mesti la diorang tak declare. Lagipun semua tu dah diwartakan sebagai ajaran sesat.

Maaf! Ini bukan tuduhan. Tapi bila melihat gambar-gambar itu membuatkan aku terfikir persoalan kawan tadi. Pertamanya, gambar-gambar itu tidak melambangkan Melayu sebagai kaum terbesar di Malaysia, (kena plak KT ni ramai Melayu!). Kedua, si hidung penyek dan si hidung tajam yang ada pun tidak bertudung, atau sekurang-kurangnya berpakaian lebih sopan.

Agaknya, ini budaya baru Malaysia yang dimaksudkan Mydin. Aku rasa, kalu PAS masih memerintah Terengganu, Mydin tak berani nak gantung gambar terbuka aurat sebegitu. Bukanlah terlalu seksi dan menghairahkan, tapi ni soal budaya timur yang makin terhakis. Ni tak sentuh lagi tentang suruhan agama.

Aku agak lama malam tu kat Mydin, tp aku berlegar di ruang yang hampir sama jer. Maklum lah barang yang nak dibeli tu cuma ada disekitar tu. Cuma secara keseluruhan, aku nampak Mydin ni kurang menggunakan pekerja Melayu Terengganu. Banyak juga orang luar negara yang diimport untuk bekerja di sini. Agaknya peraturan menggunakan pekerja asing di sesuatu premis masih tidak ketat kembali.

Dulu kedai mamak pernah kecoh kerana kerajaan tak benarkan terlalu ramai mamak bekerja di kedai makan. Yang boleh tukang masak dengan tukang tebar roti. Pelayan mesti rakyat tempatan. Apa sudah jadi agaknya dengan peraturan tu. Dah lama tak keluar dari Terengganu. Dah lama tak lepak kedai mamak. Wallahua'lam.

1 comments:

Anonymous said...

Pembetulan:
Perkataan sebenarnya "BORN MALAYSIAN, STILL MALAYSIAN"

Wallahua'lam..

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks