05 March 2007

A POLI SOS BUD EK

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Pernah dengar perkataan A POLI SOS BUD EK? Pelik ke? Tak ada laa. Pelik mungkin sebab kita tak biasa menggunakannya. Agak-agak korang la kan, bahasa ape ni? Jepun tak mungkin gini. Perancis, ada la dekat-dekat bunyi gini kan. Arab? Ish mengarut laa. Kalu nak tahu, ni adalah perkataan dari Bahasa Melayu jugak! Tak percaya, meh nak cerita..

Sebenarnya perkataan APOLISOSBUDEK ni adalah singkatan kepada beberapa perkataan. Penggunaan yang hampir sama seumpama kita menghafal warna pada pelangi . Merah, Jingga, Kuning, Hijau, Biru, Indigo, dan Ungu akan dihafal dengan "Michael Jakson Kata Harimau Bintang Itu Unta" dengan mengambil permulaan huruf untuk dijadikan ayat yang lain bagi memudahkan ingatan.

Tapi kat sini bukan nak ajar mudahkan ingatan, tapi nak ajar sesuatu yang baru atau pelik mampu menarik minat orang lain untuk lebih tahu. Ni kaedah pengucapan awam atau teknik penarikan yang aku dapat semasa ikuti satu kursus baru-baru ni. Penyampai ceramah ni Drs Zainudin Awang Hamat, BBC Kerajaan Kelantan.

APOLISOSBUDEK tu adalah singkatan kepada Agama, POLItik, SOSial, BUDaya dan EKonomi. Masih tak faham cara menggunakan perkataan ni? Andaikan mula ceramah / berucap, cakap la pada hari ni saya nak berucap pasal APOLISOSBUDEK. Maka ramai la yang akan melopong untuk mendengarnya. So, itu jer satu ilmu untuk dikongsi. Kalu rasa bermanfaat, ambik. Tak suka atau rasa bodoh, abaikan. Wallahua'lam.

p/s: Lenguh tangan sebenarnya nak taip. Agaknya sebab 'tersalah' semasa terjun tarzan masa mandi sungai tu laa. huhuhuhu

0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks