22 November 2006

Murtad di Terengganu - siri IV

suka untuk aku kongsi satu cerita...
seorang isteri yang mendapat bantuan pihak kristian mendakwa dia dilacurkan suaminya. mereka memang menghadapi masalah kewangan (kalu tak silap suaminya memang penagih dadah). Kerana tidak tahan diperlakukan begitu, maka apabila dia tahu ada sumbangan dari pihak kristian, maka dia 'memohon' supaya turut mendapat bantuan.. dia rasa lebih selesa menerima bantuan dari pihak kristian dari menerima 'upah' atas kerja yang dilakukannya.. bilamana suami yang patut mejaga keluarga dan isteri merosakkan institusi rumahtangga, bilamana lelaki yang diharap membela 'ahlinya' tidak melaksanakan amanah...

beberapa keluarga yang susah turut mendapat bantuan dari pihak kristian ni.. mereka terpaksa menerima sumbangan kerana kemiskinan yang mereka hadapi. beberapa orang anak yang ditanggung dengan kerja yang pendapatan tidak seberapa memang menyulitkan hidup di zaman serba NAIK ini.. walaupun ada diantara mereka belum menerima ajaran kristian, tetapi perkembangan keluarga ini cukup dijaga dan dipantau oleh pihak kristian... berbeza dengan institusi kebajikan yang ada sekarang.. memberi bantuan kepada yang 'mencari' mereka.. kadang-kadang orang yang memohon bukanlah org yang layak.. berbanding terlalu ramai yang masih amat memerlukan bantuan / sumbangan...

kalu kita perasan laa.. akhir2 ni negara kita cukup tidak menjaga kebajikan rakyat.. tengok aje apa tindakan dan pelaksanaan dasar oleh kerajaan cukup menyeksa dan menekan hidup. mungkin jika kita dari golongan pertengahan tidak terlalu merasakannya, tapi bayangkan jika kita dari golongan yang mmg sedia susah dan miskin. penekanan dan tumpuan yang diberikan kepada perindustrian, pelancongan dan apa jua pembangunan tidak menjurus ke arah menjaga kebajikan rakyat. mmg ada beberapa program yg ditunjukkan kerajaan prihatin, tapi setakat tu je laa.. bagi sumbangan sesekali.. walhal rakyat ni laa yang 'angkat' diorang.. masa dekat pilihanraya nanti byk la program-program yg dibuat.. x kisah la sape pun yang memerintah, tapi kebajikan rakyat patut menjadi keutamaan.. peluang gini la puak-puak kristian ni ambik... :(

kadang-kadang rasa macam tak betul je libatkan KERAJAAN dalam isu murtad ni... x semuanya leh salahkan kerajaan.. tapi kebanyakkannya TERPAKSA jugak salahkan kerajaan selaku pemerintah.. kenapa tidak, jika pelbagai budaya dan kerosakan hari ni byk bermula dari dasar dan corak pemerintahan kerajaan hari ini.. jika ini yang dikatakan, ramai yang akan sebut aku PEMBANGKANG... namun, bila segala masalah dah jadi besar barulah kerajaan minta rakyat bersatu membanteras segala masalah yang timbul.. tgk je isu gejala sosial, rempit, bohsia dan bohjan, pelacuran, dadah dll... dimana kerajaan masa rakyat mintak tutup pusat hiburan, kawal hiburan, laksanakan hukum Tuhan, pinda perlembagaan, baiki sistem pendididkan dan lain-lain lagi??
Jangan sampai rakyat tuntut TUKAR KERAJAAN!
aku sebolehnya tidak mahu campurkan isu politik dengan murtad ni.. tapi bila melibatkan pentadbiran, birokrasi, perlembagaan.. maka, mahu atau tidak aku terpaksa sebut perkara ni.. pelbagai usaha kerajaan dalam membangunkan modal insan aku sokong.. kelas tahfiz, sekolah agama, bina masjid, universiti Islam, dan macam2 lagi laa yang ke arah positif.. semua aku sokong... tapi, bila melihat tiada kesungguhan bila membenarkan maksiat dan dosa berleluasa, maka wujud kebencian.. lastly, macam biasa.. hulurkan tangan, tingkatkan iman...
Akaun FORKAD Terengganu- BIMB atas nama PERTUBUHAN PEMBANGUNAN INSAN BISTARI TERENGGANU-13017010 075286..Sebarang pertanyaan : Ustaz Wan Sukairi -019-989 4125 (forkad Terengganu)
p/s: minggu ni sekali pun geng2 forkad tak datang lepak.. agaknya diorang bz kot... hehehhe.. ingat nak tunjuk gak apa yg aku buat ni kat diorang... nak mintak pandangan kot2 diorang tak selesa / ada kesan sampingan.. maaf atas kekasaran.. salam sayang penuh ukhwah!

0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks