19 November 2006

Murtad di Terengganu - siri II

email / artikel pertama aku kepada kawan-kawan menerima respond yang berbeza.. ramai yang masih sangsi dengan dakwaan yang mengatakan ramai Melayu telah murtad.. aku sendiri pun sebenarnya tidak mempunyai 'bukti' untuk menunjukkan senarai sejumlah 2000 orang telah pun murtad. Sebegitu juga aku tak dapat buktikan sejumlah 1068 bayi luar nikah telah dilahirkan di negeri Terengganu ini sepanjang tahun 2000-2005 (sumber JHEAT). Jika ada yang mahu dapatkan senarai bayi-bayi luar nikah berdaftar ini, kenalah rujuk JHEAT. Sama jugalah kes murtad ni. Cuma kita tidak tahu siapakah yang telah berani mengeluarkan dakwaan jumlah murtad di Terengganu seramai itu.

Sepanjang mengikuti perkembangan bersama jentera Forkad (aku tak bersama-sama dalam lapangan.. belum berkesempatan), aku dimaklumkan setakat ini baru ada kira-kira 20 orang lebih yang mengikuti sesi kaunseling dengan Forkad. Mereka ini terdiri dari pelbagai latar belakang. Tapi kebanyakannya muda-mudi dan golongan yang agak miskin. 20/2000 baru 1%! satu jumlah yang amat kecil dan jauh dari yang didakwa. Namun, dari sesi kaunseling dan pengamatan, memang masih ada ramai lagi yang berada di luar sana. ada antara mereka memang tidak mahu kembali kepada Islam dan ada yang belum bersedia menerima Islam kembali.. tidak kurang juga ada yang belum 'berjumpa' dengan orang yang sepatutnya membawa mereka kembali kepada Islam..

Dengan tenaga kerja jentera Forkad seramai 4 orang (Forkad Terengganu je yang aku cuba cerita ni.. negeri lain aku tiada maklumat), jumlah 20 orang dan lebih itu agak besar sebenarnya bila melihat kepada dana dan kawasan yang mereka pantau (seluruh negeri Terengganu!). ini kerana kerja-kerja yang mereka lakukan meliputi memberi kaunseling dan memberi sumbangan / kebajikan keluarga yang terbabit secara dakwah Fardiyyah.. Ini tidak termasuk berdepan dengan pihak kristian yang turut sama bergerak dan memantau perkembangan jentera Forkad. Ini juga tidak mengambil kira wujud 'tekanan' oleh pihak berkuasa yang menjaga keselamatan negara.

Kenapa mesti wujud Forkad? sedangkan dalam negara / negeri sudah ada jabatan Agama. Di Terengganu dah ada Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) yang ditugaskan menjaga Agama Islam di negeri ini selain menyediakan teks khutbah Monsoon Cup! Kenapa perlu Forkad wujud lagi? tidak terjagakah Agama Islam dengan JHEAT? saje nak kongsi cerita.. tapi bukan nak burukkan mana-mana pihak...

Seorang ibu bilamana mendapati anaknya murtad telah membawa si anak ke pejabat Agama.. bila sampai di kaunter pertanyaan, maka ditanya oleh petugas di kaunter. Berceritalah si ibu pasal anaknya murtad dan mahu tahu di mana harus dirujuk / diadukan.. maka dengan yakin menjawab petugas itu "nung.. naik tingkat 5. tanya orang situ laa". Dipimpin lah si anak naik ke tingkat 5. malangnya petugas di tingkat 5 menyuruh turun ke tingkat 3 kerana di situ tempat yang sepatutnya dituju.

Setiba di tingkat 3, setelah menceritakan masalah yang dihadapi, maka berkatalah seorang petugas dengan lunak "makcik patutnya bawak anak makcik naik tingkat 4. Situ tempat untuk kaunseling bla. bla bla.." OOo.. tingkat 4 rupanya. naiklah lagi makcik bersama si anak. jumpalah oleh makcik itu seorang kaunselor agama..

"apa masalah makcik?" lunak suara ustaz bertanya. "anak saya ni murtad ustaz" kata si ibu. Ustaz melihat muka si anak. Umur dalam belasan tahun. Muda. Dengan yakin si ustaz berkata "makcik, ni budak-budak punya perangai laa.. tak ada apa-apa nak dibimbangkanlah.. insyaAllah saya yakin dia tak apa-apa. Dia main-main je tu".

Diam si ibu. dibawa anaknya pulang ke rumah. terfikir dia siapalah lagi yang akan membantu dia dalam menangani kes anaknya ini..

(cerita ni mungkin ada sedikit tambahan bg 'disedapkan' cerita. namun isi dan maklumat adalah dari sumber yang boleh dipercayai)

itu adalah satu kisah seorang ibu yang mengadu kepada Forkad tentang cara JHEAT menangani masalah beliau. Harapan yang disandarkan kepada jabatan agama itu musnah sama sekali. sudahlah pandangan dan penerimaan 'ustaz-ustaz' di situ agak negatif terhadap beliau dan anaknya. ditendang ke sana ke mari seperti bola tentu menyedihkan jika kita berada pada situasi itu...

menyambung dakwaan yang diterima iaitu dana sebanyak 12.6 juta sebulan kepada mubaligh2 kristian ini. satu angka yang cukup besar, namun juga tidak mustahil.. seorang lelaki dalam 20-an antara yang menjadi 'mangsa' dakyah memakai sebuah kereta KIA. Dia ni masuk kristian sejak tingkatan 2 lagi. Bayaran muka dan bulanan dijelaskan oleh pihak kristian! ni baru seorang yang biasa tiada jawatan apa2 pun dalam gerakan itu.. seorang lagi ditawarkan RM20,000 tunai di depan matanya supaya mendapatkan sebuah kereta baru. pada ketika itu isu murtad sudah agak hangat dan dia disuruh ke 'bandar Z' untuk tujuan 'dinaikkan' pangkat kepada seorang kaunselor bg pihak kristian.. alhamdulillah dia sempat diselamatkan...ini baru contoh 2 orang.. lagi 2000 tu.. fikir-fikirkanlah..

betapa pihak musuh bersatu hati dalam memastikan dakyah mereka diterima, baik secara baik, mahupun secara terpaksa. bantuan dan sokongan kewangan sanggup diperturunkan bagi menjayakan misi mereka. namun, ramai antara kita masih sangsi dengan semua kerja-kerja jahat yang mereka lakukan.. malah ternanti-nanti apa tindakan yang patut dilakukan...

Jumlah 2000 tu adalah kes yang 'normal' @ dalam ertikata lain, 'masuk Kristian secara sedar / keluar Islam secara sedar'. Ini belum melihat kepada beberapa kes murtad luar sedar! percakapan kita seharian, perlakuan kita dan tindakan kita yang memungkinkan kita tergelincir aqidah! Nau'zubillah.

Akaun FORKAD Terengganu- BIMB atas nama PERTUBUHAN PEMBANGUNAN INSAN BISTARI TERENGGANU-13017010 075286..Sebarang pertanyaan : Ustaz Wan Sukairi -019-989 4125 (forkad Terengganu)

0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks