09 July 2009

'Menunggu Kata Dari Tuhan' di Terengganu!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Pernah dengar tentang teater Dinsman yang bertajuk 'Menunggu Kata Dari Tuhan' (MKDT) yang dilakonkan oleh Sabri Yunus? Mungkin pernah. Mungkin juga ada terbaca tentang teater ini di mana-mana akhbar, mahupun dilihat posternya di mana-mana. Tapi, pernahkah melihat teater tersebut?


Poster 'Menunggu Kata Dari Tuhan'. Pinjam dari blog Cikgu Azizi.

MKDT adalah sebuah teater yang mengisahkan seorang sahabat Nabi, Ka'ab bin Malik yang liat dan bertangguh hendak berjuang ke medan perang (berjihad) dalam peristiwa Perang Tabuk. Perilaku Ka'ab ini telah menyebabkan Rasulullah saw memerintahkan para sahabat memulaukan Ka'ab.

Pemulauan itu berterusan sehingga 50 hari sehinggalah datang firman Allah:

“Dan terhadap tiga orang yang ditangguhkan (penerimaan taubat) mereka, hingga apabila bumi telah menjadi sempit bagi mereka, padahal bumi itu luas, dan jiwa mereka pun telah sempit (pula terasa) oleh mereka, serta telah mengetahui bahwa tidak ada tempat lari dari (siksa) Allah melainkan kepada-Nya saja. Kemudian, Allah menerima taubat mereka agar mereka tetap dalam taubatnya. Sesungguhnya Allah-lah Yang Maha Menerima taubat lagi Maha Penyayang.” (At-Taubah:118)

Jadi, di mana teater ini akan dipentaskan di Terengganu? Klik poster di bawah.



Wallahua'lam.

No comments: