22 July 2009

ISA: Himpunan 100 000 Vs 100

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Kata Malaysiakini:

Pendukung Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) juga akan berarak beramai-ramai ke Istana Negara seperti kumpulan penentang akta kontroversi itu pada 1 Ogos, demikian diputuskan malam tadi.

Majlis Permuafakatan Ummah (Pewaris) bersama sepuluh NGO Melayu, yang bermesyuarat tentang perkara itu malam tadi, memutuskan untuk mengumpulkan tandatangan di Dataran Merdeka dan kemudian ke istana.

Ribuan penentang akta itu yang menganjurkan Himpunan MANSUH buat pertama kali bersemuka di jalanan dengan penyokong ISA yang mengadakan perhimpunan bertemakan "1Malaysia, Selamatkan Malaysia, Kekalkan ISA dan Pertahankan Hak Keistimewaan Orang Melayu."


Sementara Mstar pulok royak:

Setiausaha Gabungan Bersama NGO Malaysia, Mohd. Jurit Ramli mengesahkan pihaknya sudah memutuskan untuk mengadakan perhimpunan pro-ISA di ibu negara 1 Ogos ini. Keputusan itu dicapai pada satu mesyuarat malam tadi.

"Kami mengambil keputusan untuk meneruskan rancangan mengadakan perhimpunan," kata beliau ketika dihubungi mStar Online. Perhimpunan mereka akan berlangsung di Dataran Merdeka kira-kira 12 tengah hari.

Mohd. Jurit berkata, pihaknya akan menyampaikan memorandum kepada kerajaan meminta agar ISA dikekalkan.

Kata beliau, perhimpunan itu dianjurkan untuk menunjukkan bahawa bukan semua rakyat yang mahukan ISA dimansuhkan.

"Kami akan meminta kerajaan mengekalkan ISA dikekalkan, tapi dibuat pengubahsuaian mengikut keadaan semasa. Kita di negara yang penduduknya pelbagai kaum memerlukan ISA," katanya.

Kata beliau, walaupun tidak mendapat keluluskan polis pihaknya akan meneruskan perhimpunan ini.

Nota Aku:

Apa kaitannya ISA dengan Melayu? Apakah Melayu itu dimaksudkan adalah Rosmah Mansor? Atau Najib? UMNO tetap dengan labu-labunya.

Apapun, aku percaya puak-puak kononnya penyokong ISA itu akan mengatakan himpunan mereka tidak jadi kerana Polis tidak benarkan. Mereka patuh arahan dan sebagainya. Percayalah!!

No comments: