08 July 2009

'Jendela' dibuka, tetap istiqamah dengan dasar parti - Presiden PAS

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

KUALA LUMPUR, 8 Julai (Hrkh) - Debat, hantar surat, menasihat, berdialog dan wacana adalah antara 'jendela-jendela' yang dibuka oleh PAS yang ada dalam amalan Nabi Muhammad s.a.w dalam menyampaikan risalah Islam.Image

Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata banyak lagi 'jendela-jendela' yang dibuka seperti apa yang diperkenalkan oleh Dewan Ulama, Pemuda dan Muslimat untuk mengadakan perbincangan dengan parti-parti lain dalam menyampaikan mesej PAS berdasarkan risalah Islam yang wajib di sampaikan kepada seluruh manusia.

"Namun apa pun jendela yang kita buka, kita mesti istiqamah dengan dasar dan parti kita sendiri. Ini sangat penting," katanya dalam satu temubual ringkas Harakah bersama beliau di pejabat agung PAS dekat sini, semalam. Image

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung pelawaan Musryidul Am PAS Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat terhadap Perdana Menteri Malaysia Dato' Seri Najib Tun Razak untuk berdebat.

"Dan saya yakin Umno tidak bersedia untuk berdebat," katanya.

Sementara itu ketika ditanya berhubung perkembangan mutakhir yang memberi gambaran negatif dan 'isyarat' yang salah terhadap PAS, beliau menyeru semua pihak agar tidak terperangkap dengan permainan sesetengah media yang disalahguna untuk menyerang PAS yang sentiasa berpendirian teguh terhadap dasar parti.

"Kita minta seluruh pemimpin dan ahli PAS istiqamah dengan dasar dan konsep perjuangan kita.

"Dan dalam masa yang sama kita tidak melatah dengan usikan media-media yang tidak bertanggunjawab," katanya yang juga Ahli Parlimen Marang. - azm

Nota:

Diharap jangan ada pihak yang 'melatah' dengan berterusan menabur fitnah bahawa jendela-jendela yang dibuka ini bertujuan menyertai UMNO. Itu merupakan suatu fitnah besar pada pimpinan yang sengaja diada-adakan oleh pihak-pihak tertentu.

Tiada sebab sebenarnya untuk pimpinan-pimpinan utama untuk membawa PAS kepada UMNO melainkan isu tersebut sebenarnya telah dimanipulasikan oleh beberapa pihak. PAS Terengganu sendiri tersiksa dengan rampasan royalti minyak oleh UMNO. Pimpinan-pimpinan PAS tidak terlepas dari ISA yang zalim. Malah ada yang terbunuh gara-gara kejahatan UMNO. Percayalah, tiada sebab dan tiada niat untuk pimpinan utama membawa PAS kepada UMNO melainkan isu ini dimanipulasi.

Siapa pihak yang telah memanipulasikan isu terbabit? Kenapa tidak dibongkar dengan sebongkar-bongkarnya?

Percayalah pimpinan yang ada itu ikhlas dalam perjuangan. Jika berlaku perselisihan, mereka mahu ianya diselesaikan dengan cara baik. Cara damai. Apatah lagi ianya masalah keluarga. Sebab itu seakan tidak kedengaran suara mereka menjawab walau diserang. Kerana mereka tahu menjawab akan memanaskan keadaan. Menjawab akan menyebabkan suasana tegang.

Semuanya dengan harapan, si penyerang memahami perjuangan. Memahami prosedur berjemaah. Memahami semangat setiakawan. Memahami semangat persaudaraan. Aku percaya, di situlah letaknya ketinggian dan mulianya akhlak pimpinan walau diserang.

Geram juga melihat kenyataan 'pimpinan penyerang' yang tidak sudah-sudah. Seolah-olah berterusan mahu memcipta 'salah' pimpinan. Geram, dan memang geram. Lebih geram bilamana berbohong bila berdepan dengan media.

Aku... aku tidak pasti sampai bila mampu bertahan dengan berdiam. Namun, aku percaya di luar sana terlalu ramai yang faham, sabar dengan ujian yang menimpa perjuangan ini.

Semoga Allah memberi aku kesabaran sebagaimana sahabat-sahabat dan pimpinan utama. Diam bukan bererti salah.

Wallahua'lam.

p/s: Ini tulisan emosi. Aku percaya tidak bersendiri.

No comments: