03 April 2009

Akhirnya Crime Minister yang memerintah Malaysia

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Pertamanya maaf kerana menggunakan perkataan Crime Minister. Bukan mahu mempersenda seorang pemimpin negara, tetapi mahu mempersoalkan keperluan perlantikan segera jawatan tersebut kepada Najib.

Aku sempat mengikuti siaran langsung upacara angkat sumpah yang dilakukan oleh Najib semalam di TV1. Walaupun dilihat berjalan lancar, namun aku terperasan dan menjangkakan sebenarnya majlis tersebut dijalankan secara tergesa-gesa dan tidak diperkenan Sultan sepenuhnya.

Wajah Tuanku yang tidak ceria dengan perlantikan Najib.

Aku dari awal melihat majlis berkenaan seolah-olah tidak diperkenan Sultan Mizan. Muka tuanku yang biasanya tenang dan lembut walaupun kurang tersenyum jelas kelihatan mencuka geram dan marah tanda tidak bersedia melantik Najib sebagai PM.

Jika dilihat kepada wajah Najib dan Pak Lah dalam majlis tersebut turut menyokong apa yang aku katakan ini. Ketiga-tiga individu ini begitu bermasam muka. Sesuatu yang pelik di mana ianya sepatutnya menjadi suatu berita gembira dan ceria kepada sesebuah negara. Pada aku, memang ada yang tidak kena.

Mohon Restu Rakyat?

Sehingga hari ini Najib masih 'dilihat berdosa' oleh seluruh dunia berkenaan isu Altantuya. Walaupun Najib pernah bersumpah suatu ketika dahulu menafikan isu Altantuya dengan dirinya, namun bilamana seluruh dunia menunding jari bercerita isu Altantuya, langsung tiada respon dari Najib. Najib tidak menafikan, jauh lagi untuk mengambil tindakan saman dan seumpamanya.

Suatu ketika (1 Mei 2007), Tuan Guru Abdul Hadi Awang telah difitnah Daily Mirror, sebuah akhbar berpengaruh di Britain. Akhbar tersebut akhirnya disaman kerana menyiarkan artikel kononnya Tuan Guru merupakan pemimpin al-Qaeda yang sedang dipenjara di Guantanamoa Bay. Akhbar terbabit akhirnya meminta maaf dan membayar sejumlah wang sebagai gantirugi.

Selain berdepan dengan isu Altantuya, Najib juga tidak dilupai dikaitkan dengan isu komisyen kapal selam Scorpene dan heli Agusta. Rampasan kuasa di Perak yang terus menjadikan Perak terumbang-ambing, dan juga berdepan dengan masalah isterinya yang boros berbelanja dan mengawal dirinya.


Aku percaya, walaupun Tuanku Sultan 'akhirnya' perkenan juga perlantikan Najib, namun jauh di sudut hati baginda Tuanku perkenan yang diberikan tidak lebih sekadar mahu menjaga suasana yang ada dalam negara. Tuanku memang tiada pilihan ketika itu...

Apa kata jika pengundi diseluruh Bukit dan Batang menjadikan Pilihan Raya Kecil ini sebagai suatu referandum rakyat bagi menolak perlantikan Najib sebagai 'Crime Minister'?

Wallahua'lam.

No comments: