03 December 2008

Masjid manakah yang mahu dirobohkan?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Ini gambar di Bandaraya Kuala Terengganu. Sebenarnya kain rentang ini sudah hampir sebulan tergantung di persimpangan lampu isyarat Jalan Panji Alam. Sehingga kini kain tersebut masih tergantung dan tiada sesiapapun yang mengusiknya.

Aku cuba mahu memandai-mandai menafsirkan apa yang dimaksudkan dengan kain rentang di bawah ini. Harap penafsiran aku ini tidak disalah erti. Aku hanya mengandaikan dari apa yang aku nampak sahaja.

Kain Rentang membantah masjid dirobohkan.

Sekali pandang, mungkin kita tertanya-tanya apakah yang dimaksudkan dengan kain rentang ini.

DAULAT TUANKU - Warna kuning. Ini menunjukkan kain rentang ini ditujukan kepada pihak Tuanku Sultan dan Istana. Sultan menjadi ketua agama di Terengganu.

Kami - Warna Hijau. Ini menggambarkan orang Islam yang menaikkan kain rentang ini.

BANTAH ROBOH - Warna Merah. Merah ini tanda marah. Juga warna logo UMNO. Mungkin kerana sikap UMNO yang biasa merobohkan masjid, maka warna berkenaan digunakan bagi menggambarkan sifat UMNO yang biasa merobohkan masjid.

Masjid - Warna Hijau. Hijau warna syurga. Perkataan Masjid menggunakan warna hijau bagi menggambarkan sebahagian sifat ahli syurga adalah mendatangi dan mengimarahkan masjid.

Kami - Warna Kuning plak. Ni nak gambarkan rakyat tadi mengharapkan campurtangan Sultan untuk menangani isu ini.

SETUJU BAIKI - Warna Merah. Memandangkan UMNO yang memerintah Terengganu sekarang ini, maka sudah tentu ahli Qariah terbabit setuju kerajaan membaiki masjid berkenaan. Lagipun biasanya projek-projek baiki dan buat ni dah tentu dapat kat kroni UMNO tu.

Masjid - Warna Kuning. Warna kuning di sini agaknya nak gambarkan persetujuan baiki terbabit hendaklah mendapat kelulusan dan campurtangan pihak Istana. Mungkin bagi memastikan ketelusan, dan tender yang dikeluarkan, mahupun adakah ada individu tertentu yang mendapat keuntungan melampau dari kerja-kerja membaiki terbabit.

Kami - Hijau. Sekali lagi mereka menunjukkan sikap sebagai Orang Islam dalam menyatakan menolak pembaziran.

TAK SETUJU PEMBAZIRAN - Merah. UMNO ni biasa sangat membazir. Tengok Monsoon Cup, Masjid Kristal dan macam-macamlah pembaziran yang dilakukan. Makanya pembaziran dan UMNO adalah sinonim.

Itulah sedikit yang dapat aku ulas berkenaan kain rentang berkenaan. Aku rasa mungkin tidak terlalu tepat, namun persen ketepatan tu mungkin mencecah 99.9% kot bila melibatkan UMNO tu.

Wallahua'lam.

p/s: Gambar oleh Ummu Balqis.

1 comments:

uwais said...

ahah! biso2 :)

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks