24 August 2008

15 Sen je?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Seminggu lalu Pak Lah sibuk benar mencanangkan akan menurunkan harga minyak. Malahan dari awal bulan Ogos lagi Pak Lah mengatakan kerajaan akan mengumumkan penurunan harga minyak. Dalam ucapan janji-janji manisnya, Pak Lah membayangkan akhir bulan ini pengumuman tersebut akan dibuat. Tup-tup, kelmarin Pak Lah mengumumkan penurunan harga minyak sebanyak 15 sen.

15 sen je? Itulah hakikat yang rakyat Malaysia perlu terima. Aku kira terlalu kecil. Ramai lagi yang mengatakan penurunan itu terlalu kecil. Tidak terasa apa-apapun dengan penurunan sebanyak itu. Aku merasakan 20 sen adalah satu jumlah yang munasabah untuk diturunkan.

Najib marah dengan mereka yang mempertikai 15 sen yang dikurangkan. Kata Najib, jika dicampur dengan rebat tunai yang diterima rakyat, sudah banyak yang diberikan kerajaan. Akhirnya sistem rebat tunai mahu difikirkan dengan cara yang lain. Apa tidaknya rebat tunai yang diterima rakyat digunakan untuk membeli keperluan lain dan bukannya minyak. Pada aku, rebat tunai semacam wang ehsan sahaja.

Pak Lah dengan penuh wibawa meminta peniaga menurunkan harga barang keperluan. Dalam satu sidang akhbar semalam, Pak Lah dipetik sebagai berkata:

"Peniaga mestilah juga memberi manfaat kepada pengguna, turunkan sama. Janganlah cepat nak bagi naik, nak bagi turun pun cepat-cepatlah juga... bantu membantulah."

Turun 15 sen, nak suruh peniaga turunkan segera harga barang? Sewaktu kenaikan harga minyak baru-baru ini pun, kebanyakan peniaga mengambil masa kira-kira dua tiga minggu juga untuk membuat penyelarasan harga baru. Itupun aku kira ramai yang teragak-agak meletakkan harga. Aku juga percaya ada yang terpaksa mengurangkan untung dalam memastikan pelanggan tidak terlalu terbeban.

Mustahil sebenarnya mahu melihat harga barang turun. Penurunan 15 sen tidak langsung terasa kepada rakyat yang sudah amat terbeban dengan kenaikan baru-baru ini. Bukan tidak bersyukur, tetapi selepas 'dirompak' 78 sen, nilai 15 sen teramat tiada makna.

Mungkin 15 sen adalah 'gula-gula' untuk pengundi di Permatang Pauh. Namun, nilai itu untuk menyelamatkan sebuah kerajaan aku rasa sungguh tidak munasabah. Pak Lah agaknya menjangkakan harga gula-gula masih seperti 20 tahun dahulu. Dahulu mungkin 5 sen mampu membeli pelbagai barangan. Itu 30-40 tahun yang lalu. Kini 50 sen pun sudah tidak dipandang budak-budak!

Undurlah Pak Lah!!

2 comments:

talikasutkayu said...

pak lah tak patut turunkan 15 sen ..tp paklah patut turun dari tampuk pemerintahan

talikasutkayu said...

pak lah tak patut turunkan 15 sen ..tp paklah patut turun dari tampuk pemerintahan