01 April 2009

Ahmad Said beri projek pada Kroni Deris?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Berita dari Bernama.

Peruntukan RM100 Juta Indahkan Pekan Kuala Besut

BESUT, 1 April (Bernama) -- Kerajaan Terengganu memperuntukkan RM100 juta bagi membangunkan serta menyusun semula pekan Kuala Besut di bawah Rancangan Kawasan Khas (RKK), dalam usaha menarik kedatangan pelancong ke kawasan itu.

Menteri Besar Datuk Ahmad Said berkata pembangunan kawasan itu penting kerana ia menjadi tempat persinggahan pelancong sebelum bertolak ke Pulau Perhentian.

Beliau berkata pekan berkenaan akan diperindahkan, antaranya dengan menambah bangunan baru, rumah kedai dan jeti bagi kemudahan pelancong serta penduduk tempatan.

"Kita dapati Kuala Besut menjadi tumpuan pelancong sebelum mereka pergi ke Pulau Perhentian. Jadi, kita perlu mengindahkan pekan itu yang sebelum ini agak sesak dan tidak diurus seperti pekan koboi," katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas merasmikan majlis pecah tanah tapak rumah pangsa Kuala Besut di sini hari ini. Turut hadir, bekas menteri besar Terengganu Datuk Seri Idris Jusoh, yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri Jertih.

Ahmad berkata di bawah program itu, kerajaan negeri akan membina 150 unit rumah di kawasan seluas 1.4 hektar bagi keperluan penduduk di kawasan berkenaan dan ia dijangka siap dalam tempoh 18 bulan.

Beliau berkata rumah yang akan dibina itu adalah sebahagian daripada 4,500 unit rumah mampu milik yang bakal dibina kerajaan Terengganu di seluruh negeri itu, tahun ini.

"Kita akan bina rumah-rumah untuk keperluan rakyat di setiap daerah yang sudah mempunyai tapak. Tempat-tempat yang ada kawasan (tapak) kita buat (bina) dulu," katanya.

Sementara itu, Ahmad berkata kerajaan negeri telah meminta Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) mengkaji untuk mendalamkan muara sungai Kuala Besut serta mengatasi masalah hakisan yang sering berlaku di kawasan tersebut.

"Kami tidak mahu peruntukan yang besar dikeluarkan, tetapi hakisan tetap berlaku," katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata kerajaan negeri membenarkan penduduk melaksanakan projek menyedut pasir bagi mendalamkan muara sungai itu tetapi mereka perlu terlebih dahulu mendapat kebenaran dari Pejabat Daerah Besut.

-- BERNAMA

p/s: Selepas heboh dikatakan Ahmad Said meminggirkan Besut, alih-alih datang plak projek. Aku harap Ahmad Said tak lupakan Setiu yang mana kampung halaman isteri nombor 2 dia.

1 comment:

adi said...

"Bekeng" Jugok mat said nih ya.. muahahhahahhahha