06 November 2008

Tahniah Najib, Tahniah Obama.

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Pertamanya tahniah Dato' Seri Najib Tun Razak atas kemenangan tanpa bertanding jawatan Presiden UMNO. Kebiasaan Presiden UMNO adalah Pengerusi BN dan seterusnya menjadi Perdana Menteri sekiranya BN memerintah. Walaupun sudah diumum menang, tapi Najib masih belum menjadi Presiden UMNO, Pengerusi BN mahupun Perdana Menteri.

Tahniah juga kepada Barrack Hussien Obama atas kemenangan dalam Pilihanraya Presiden Amerika mengalahkan John McCain. Walaupun sudah diistiharkan menang, Obama juga belum mula bertugas selaku Presiden US. Mengikut kalendar, Obama akan mula bertugas 20 Januari 2009.

Antara Najib dan Obama, kedua-duanya bakal menjadi pemimpin sebuah negara. Bezanya laluan yang dilalui masing-masing cukup berbeza. Najib melalui jalan yang cukup mudah apabila langsung tiada pertandingan dalam jawatan Presiden UMNO, manakala Obama berdepan dengan Pilihanraya Presiden yang dilihat cukup mencabar.

Selamat tinggal Bush, selamat jalan Pak Lah. Obama mungkin sedikit berbeza dari Bush kerana datangnya dari Parti yang berbeza. Namun sikap yang ditunjukkan Obama sebenarnya tidaklah terlalu jauh dengan Bush. Cuma dilihat lebih diharap.

Najib datangnya dari satu parti dengan Pak Lah. Pak Lah dilihat tidak berjaya dalam pentadbirannya. Islam Hadhari yang cuba dibawanya telah dicemari oleh tangannya sendiri. Imej Pak Lah secara keseluruhannya lebih baik dari Najib. Najib dilihat lebih teruk dari Pak Lah. Apakah ada harapan baru untuk Malaysia?

CHANGE. Itu slogan Obama. Kita terpaksa menunggu beberapa tahun lagi untuk melakukan perubahan melalui Pilihan Raya ke 13. Mungkin ada yang akan melihat kejayaan Obama mendapat ilham bagaimana Obama berjaya dengan kempennya. Sudah tentu ada yang akan mencadangkan itu ini begitu dan begini kepada PAS kelak.

Sekurang-kurangnya pemilihan yang berlaku di sana dilihat berjalan dengan aman dan lebih demokrasi. Malaysia? Bukankah kita ada demokrasi ala Malaysia? Walaupun bendera semacam sama jalurnya, tetapi bulan dan bintang lain-lain.

Wallahua'lam.

p/s: Tidak salah berubah ke arah kebaikan.

No comments: