26 November 2008

Bunuh Diri: Satu Lagi Sejarah Tercipta?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Semacam belajar dari peristiwa, seorang isteri menjadikan sebuah bangunan empat tingkat dalam pembinaan di Kuala Berang, Hulu Terengganu sebagai tempat mengancam membunuh diri. Dua hari sebelumnya seorang gadis juga bertindak nekad dengan mengancam terjun dari atas bumbung sebuah hotel di Bandaraya Kuala Terengganu. Semuanya kerana lelaki. Kekasih dan suami.

Dua insiden berasingan ini adalah suatu perkara baru di Terengganu. "Tidak Pernah Sebelum Ini" adalah suatu slogan yang biasa digunakan pemerintah di Terengganu dan sesuai dengan insiden ini. "Mencatat Sejarah Mencipta Tamadun" juga boleh digunapakai.

"Tidak Pernah Sebelum Ini"

Perkara yang sama berlaku kepada kedua-dua wanita terbabit adalah mereka berdua berjaya diselamatkan. Alhamdulillah. Semoga mereka berdua bertaubat atas keterlanjuran yang mereka cuba lakukan itu.

Sebelum ini, dua kes bunuh diri yang melibatkan individu Melayu telah berlaku di Terengganu. Semuanya ini berlaku dalam tempoh 2 bulan terakhir ini sahaja.

Pertama berlaku di Chendering yang membabitkan seorang wanita orang kurang upaya (OKU) yang membunuh diri dengan menggantung diri dalam bilik air diikuti tindakan seorang remaja lelaki di Kampung Bukit Guntung yang menamatkan riwayat hidup dengan menggantung diri dalam bilik tidur.

Mahu aku salahkan UMNO dan BN?

Wallahua'lam.

p/s: Cuba amati Kempen Gaya Hidup Sihat yang biasa dipromosikan oleh Kementerian Kesihatan. Selain soal pergaulan dan pemakanan, menangani stress dengan betul adalah perlu dan tidak boleh diabaikan.

No comments: