06 January 2011

Cerita Kelakar dari Negeri Darul Iman

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Kata Ramli Nuh, si Adun Tepoh merangkap Timbalan Pengerusi Agama dan Penerangan Negeri, 500 kekosongan jawatan imam dan bilal tidak diisi. Jumlah itu melibatkan 488 masjid di seluruh negeri Terengganu. Itu kenyataan yang dikeluarkan akhbar bertarikh 8 November 2010.

Pelik juga, negeri yang punya ramai anak-anak muda lepasan Azhar, Kusza dan universiti dalam pengajian agama tetapi tidak mempunyai imam dan bilal. Sebelum ni heboh sangat tentang pembinaan masjid-masjid di Terengganu. Terpampang di billboard tentang beberapa buah masjid kononnya nak melambangkan UMNO Terengganu cakna pada agama.


Tapi itu bukan cerita kelakar lagi. Apa yang lebih kelakar lagi adalah keratan akhbar di bawah. Kerana ketiadaan bilal, ada masjid yang gunakan TV untuk melaungkan azan! Nak dikatakan kelakar sangat, ada juga timbul rasa sedih. Maklum sahaja, azan di TV tu menandakan masuk waktu bagi wilayah persekutuan Kuala Lumpur dan kawasan-kawasan yang sama waktu dengannya. Apa kes plak Terengganu sama waktu dengan KL. Sedih sedih... Takkan azan pun nak 1Malaysia kot!

Itulah UMNO ni, bila dapat perintah balik Terengganu pada 2004 dulu, habis tok imam dan tok bilal masjid yang tak berapa sokong dia dipecat. Mereka ni rela masjid kosong dan tak berisi. Rela masjid senyap sunyi. Konon la masa tu laksanakan Islam Hadhari. Lening masjid senyap sunyi.

Sudah-sudahlah kepada penyokong UMNO / BN. Hentikanlah khurafat hanya UMNO sahaja boleh memerintah. PAS di Terengganu sudah buktikan kemakmuran dalam 4 tahun pemerintahan. Bukan setakat makmurnya masjid dan surau, malah pelaburan asing pun antara yang tertinggi. Doh nak gape lagi? Takkan dengan RM300 setahun kita nak lihat maksiat berleluasa, masjid jadi tugu sahaja!

Sudah tiba masa PAS ganti UMNO di Terengganu, Pakatan Rakyat ganti BN di Putrajaya.

3 comments:

MalaysianDotCom said...

Pengumuman...~~~~!!!!
Kepada pengunjung2 blog wa,dan blogger2 yang meng link kan blog wa yang dahulunya ketuapolis.blogspot.com,kini telah bertukar kepada URL (http://malaysiandotcom.blogspot.com) mohon kerjesama lu all blogger kasi ejas sikit ok la.tq

amdang81 said...

Lor.. dah tukar rupanya. Ingatkan sape la punya blog tu. Ok Bos!

MalaysianDotCom said...

kahahkahkah...ni lah bahan sokonng toghuttttttt,,,kahkahkha
tq bro

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks