23 December 2009

Kalaulah Yang Tidak Hadir Sidang Bajet Parlimen itu MP Bachok dan MP Marang...

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Pendahuluan: Artikel ini disalin dari sebuah blog. Bagaimanapun, aku tidak suka untuk menyebut blog mana yang menyiarkan artikel ini atas faktor-faktor 'pendapat peribadi' aku.
---------------------------------------------------------------------------------



Sidang Parlimen untuk meluluskan Bajet 2010 baru-baru ini menimbulkan perbahasan hangat di dalam blog-blog politik dan akhbar-akhbar arus perdana.Penyokong-penyokong BN mahupun PR, masing-masing kesal apa yang berlaku ke atas Ahli-ahli Parlimen (MP) yang mereka pilih yang sepatutnya menjalankan tugasan mereka untuk hadir ke dalam sidang parlimen yang dijalankan.

Bagi penyokong-penyokong BN, ketidakhadiran MP-MP mereka ke Perlimen menyukarkan lagi usaha mereka untuk mengembalikan sokongan rakyat kepada mereka selepas gagal pada PRU lalu. Bagi penyokong-penyokong PR pula, kejadian tersebut menjadikan usaha untuk meyakinkan rakyat bahawa PR sebagai “government in waiting”, menjadi sukar selepas “hampir berjaya” pada PRU lalu dan “agenda 16 September”.

Agenda 16 September yang pernah gagal dahulu sepatutnya diteruskan dan Sidang Parlimen untuk meluluskan Bajet 2010 inilah medan terbaik untuk membuktikan semangat Pakatan Rakyat yang bersungguh-sungguh untuk menggantikan rejim Umno/BN. Namun, kejadian ini amat dikesalkan sama sekali.

Kalau di Bagan Pinang, kekalahan PAS disabitkan kepada “kapten” PAS seperti yang dikatakan oleh Dr Aziz Bari, maka kegagalan PR perlu disabitkan kepada “kapten” kepada Ahli Parlimen Pembangkang, bukankah begitu?

Kalau kita gunakan nada yang sama daripada tulisan Dr Aziz Bari “Pengajaran dari Bagan Pinang”, maka lemparan-lemparan yang sama wajar dikeluarkan untuk “kapten” MP pembangkang di Parlimen Malaysia, seperti “Pak Lah versi PR”, “perubahan dalam PR”, “terlalu lama memimpin”, dan sebagainya…..

(Nota : Di dalam tulisan Pengajaran dari Bagan Pinang”, Dr Aziz Bari menyifatkan Presiden PAS adalah Pak Lah versi PAS, kerana terlalu lama memimpin, dan PAS perlukan perubahan kapten).

Cuba bayangkan, kalaulah yang tidak hadir itu adalah MP Bachok dan MP Marang, sudah tentu akan melalak dan meroyanlah blogger-blogger Tulang, Tukang Tarik Beca, MP-MP yang mengaku merekalah Pro-Pakatan Rakyat.

Mujurlah yang tidak hadir itu MP Kuala Krai, MP Parti Buntar, MP Pokok Sena, MP Gombak, MP Lembah Pantai….

Kalaulah MP Bachok atau MP Marang yang tidak hadir, sudah tentu lagu-lagu “pro-Umno”, “pengkhianat mandat rakyat”, “memecahbelahkan PR”, “fraksi Umno”, dan sebagainya akan dinyanyikan di sana-sini oleh para blogger upahan dan sebahagian pemimpin PR.

Malah, MP-MP yang beria-ia menghantar memorandum membantah Kerajaan Perpaduan pun tidak hadir hadir, termasuklah MP yang mengetuai sidang media dan memorandum tersebut.

MP Shah Alam dan MP Kuala Selangor juga tidak memberi reaksi mereka sangat dalam isu ini di blog mereka berbanding isu 16 September dan Kerajaan Perpaduan. Oh, mungkin mereka menjaga semangat setia kawan PR, bukan kerana rakan-rakan mereka yang sama team tidak hadir sidang Parlimen.



(Nota: Pada 18 Jun lalu, beberapa MP PAS mengadakan sidang media dan memorandum membantah Kerajaan Perpaduan atas alasan memperkukuhkan Pakatan Rakyat).

Kalau dilihat satu persatu senarai nama MP PR yang tidak hadir itu, daripada jumlah keseluruhan tersebut, MP daripada PAS adalah yang paling sedikit,

Ini membuktikan PAS yang diketuai oleh TG Haji Abdul Hadi Awang begitu komited untuk memperkukuhkan PR, meskipun MP PAS yang paling sedikit berbanding rakan-rakan PR yang lain di dalam Parlimen.

(Nota akhir: tentu tulisan ini akan dikritik sebagai “pemecahbelah PR” oleh mereka tadi)

----------------------------------------------------------------------
Nota Akhir Aku: Tulisan ini hanya mahu menjelaskan betapa PERSEPSI itu sesuatu yang boleh dibina, dan boleh diruntuhkan. PERSEPSI bukanlah suatu informasi, tetapi lebih kepada suatu bentuk manipulasi. Sebab itu PERSEPSI salah dan jahat terhadap pimpinan tertinggi selama ini sebenarnya sengaja ditimbulkan oleh pihak-pihak tertentu. UG hanyalah kambing hitam dan alasan.

No comments: