09 June 2009

Apabila Blog Tanpa Posting...

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Dua minggu lebih blog ini menyepi. Sepi sungguh. Aku sendiri tidak merasakan ianya sesuatu yang disengajakan walaupun ada unsur disengajakan. Terkilan juga tidak membuat posting apatah lagi banyak cerita-cerita menarik yang perlu dikongsi. Dari cerita stadium Sultan Mizan Zainal Abidin diruntuhkan raksasa di Terengganu sehinggalah cerita kehangatan Muktamar PAS dari stadium Malawati, Shah Alam.

Stadium Runtuh

Menjadi bahan lawak bilamana gambar raksasa menyerang Stadium Sultan Mizan bertebaran di internet samada email mahupun blog. Walaupun menyedari ianya merupakan suatu gurauan semata, namun sebenarnya ianya menggambarkan betapa kita masih kekurangan Ultraman dalam menyelamatkan Malaysia. Hidup Ultraman!

Apabila stadium runtuh, pelbagai pihak dipersalahkan. Kontraktor, JKR, Idris Jusoh, Ahmad Said, Bangla buruh stadium, tukang sapu, UMNO dan BN mahupun exco-exco terdahulu mahupun sekarang. Lebih menarik apabila masing-masing cuba persalahkan masing-masing. Walhal masing-masing punya saham untuk dipersalahkan.

Apapun, Idris Jusoh adalah paling kecewa dan teruk terkena tempias. Sudahlah segala projek mega yang dibina di zamannya digunakan Ahmad Said, bilamana ianya rosak dan bermasalah, semuanya diberikan kepada Idris. Tahi juga yang Idris dapat. Padan Muka!

SPM dengan 10 Subjek

Hebatnya TPM kita yang baru apabila turut menjawat Menteri Pendidikan. Dalam masa beberapa minggu menjadi TPM sudah memberi idea bernas untuk menghadkan 10 subjek sahaja untuk peperiksaan SPM. Genius, pintar, geliga dan bijak sifir! lebih penting cepat dan cukup drastik.

Mungkin Muhyiddin Yassin tidak perasan bagaimana kecewanya pihak-pihak tertentu bilamana isu PPSMI yang tidak selesai terus ditangguhkan keputusannya bilamana kajian dan pandangan pihak tertentu MENOLAK PPSMI! Sedangkan isu SPM dengan 10 subjek ini cepat sahaja keputusannya.

Suatu yang perlu tidak terlepas pandang adalah subjek teras kepada SPM itu sendiri. Sebelum ini subjek teras ada 6 iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, Sejarah dan Pendidikan Islam atau Moral. Jika ianya dikurangkan apakah subjek yang akan menjadi mangsa? Apakah Sejarah dan Pendidikan Islam atau Moral?

Ramai melihat isu menghadkan 10 subjek ini tidak lebih kepada pengukuhan PPSMI yang sudah ditentang banyak pihak. Kini timbul pula isu Bahasa Inggeris mahu dijadikan subjek wajib lulus.

PAS dan Muktamar

Alhamdulillah selesai sudah muktamar PAS. Tapi walaupun sudah selesai semacam masih belum selesai sahaja lagi. Kepada yang menang dalam pemilihan, terima amanah dengan penuh rasa tanggungjawab. Kepada yang tidak terpilih, perjuangan bukan dengan jawatan. Betapa ramai pejuang di dalam PAS yang turut berjuang, tetapi tiada jawatan. Mereka ikhlas, dan amat ikhlas dan penuh ketelusan dalam perjuangan. Merekalah pejuang yang tiada nama.

Wallahua'lam.

1 comment:

Seladang said...

Deris bukan saja dapat taik tapi dah banyak dapat ....