18 June 2009

Mak, Ayah Jangan Bergaduh. Anakanda Nak Exam!!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Kelmarin aku ke UPU Laloh, Manek Urai, Kelantan. Aku pergi kerana mahu menyelesaikan beberapa urusan bagi menduduki Ujian Suruhanjaya Pilihan Raya (USPR) yang dijadualkan pada 14 Julai ini. Proses pendaftaran subjek pada 6 Julai. Sengaja aku pergi awal bagi urusan mencari rumah sewa, meninjau-ninjau kawasan sekitar bagi memudahkan aku pada hari pendaftaran subjek dan peperiksaan dijalankan.

Walaupun study week akan bermula pada 6 sehingga 13 Julai, namun aku merasakan aku perlu membuat beberapa ulangkaji awal bagi memastikan pemahaman aku terhadap subjek yang akan diambil lebih terperinci dan meyakinkan. Aku perlu study awal kerana seperti kebiasaan, study week akan terganggu dengan masalah-masalah dan tekanan-tekanan lain yang mungkin datang tiba-tiba.

Malam semalam, ketika sedang makan malam bersama keluarga, tiba-tiba ayah menegur mak berkenaan kenyataan mak dalam Risalah Kampung Dusun yang mengatakan mak mahu begitu dan begini. Risalah Kampung Dusun adalah risalah terbitan Jawatankuasa Kucar kacir Kampung (JKK). Risalah gosip kampung yang cukup laris, tetapi beritanya selalu ditokok tambah dan dimanipulasi.

Mak cuba menjawab pertanyaan ayah, tiba-tiba terus menjadi pertengkaran yang maha hebat. Kata-mengata, ungkit-mengungkit dan tuduh menuduh berlaku menyebabkan kami yang sedang menjamah makanan menjadi tawar hati untuk meneruskan makan. Aku basuh tangan, dan bergegas lari ke bilik kerana mahu menumpukan kepada buku yang perlu ditelaah. Bingit telinga menyebabkan aku tetap tidak dapat fokus kepada study.

Pagi ini, ketika sedang cuba menekuni apa yang perlu diulangkaji, aku terdengar pula bunyi pinggan di dapur pecah. Kemudian bunyi jeritan mak. Aku agak, ayah melempang mak. Kemudian aku terdengar juga ayah mengaduh keras. Mungkin senduk besar mak memukul kepala ayah.

Aku menutup buku. Aku pejam mata. Aku cuba menutup telinga. Sayup-sayup kedengaran suara mak dan ayah bertengkar. Cukup jelas pada pendengaran aku. Aku percaya adik-adik aku yang sedang bermain di bilik sebelah turut sama mendengar pertengkaran tersebut. Aku juga penuh yakin jiran sekeliling rumah turut mendengar bunyi pinggan dan senduk berketukan.

Ini bukan kali pertama ayah dan mak bertembung pendapat. Pada perkiraan aku, permasalahan mereka kecil sahaja. Tidak perlu sampai kami adik beradik tahu. Tidak perlu sampai Risalah Kampung Dusun terus membuat cerita. Tidak perlu sampai jiran-jiran 'menjeling' telinga. Tidak perlu posmen yang menghantar surat, Ali Majid si pembaca meter air turut sama mendapat cerita.

Bagi aku yang mentah ini, permasalahan mak dan ayah cukup dengan sama-sama masuk bilik dan duduk di bawah satu selimut. Bisiklah perlahan-lahan, bincang dengan elok. Tarik telinga jika perlu ditarik. Pulas pusat jika di situ punca masalah. Aku percaya bincang dalam selimut itu pasti menyelesaikan masalah.

Aku, adik-beradik tidak mahu tahu siapa benar dan siapa salah. Pada kami mak dan ayah tetap merupakan mak dan ayah. Apa-apa yang berlaku antara mak dan ayah, sudah tentu kami sebagai anak akan menjadi mangsa. Kami mahu keputusan perbincangan. Kami mahu keharmonian. Kami mahu kerukunan.

Aku tidak mahu Risalah Kampung Dusun terus membuat cerita mak dan ayah. Malu kami anak-anak cerita dalam rumah, bawah bantal tersebar seluruh kampung. Aku percaya beritanya banyak belit dan sengaja menyulitkan.

Aku mahu periksa. Aku mahu study. Aku harap mak dan ayah doakan dan jangan bising-bising lagi!

Wallahua'lam.

5 comments:

Mumtazah : : - Kita Jauh Tapi Dekat - : : said...

Alhamdulillah.. harap-harap anak-anak pun jangan lah bising-bising, mentang-mentang mak ayah gaduh.

amdang81 said...

tapi kadang-kadang, bila mak kena pelempang, kesian kat mak.. Kalu time ayah kena senduk besar, simpati pada ayah.. huhuhuhu..

Imanulnaim Enterprise said...

setakat exam midterm..takpe lagi..cari carry mark tinggi sikit, berbaik dgn lecturer atau dpt tips.

ayah bising, bila mak pergi pasar. Mak kena balik cepat, adik-adik lapar nak makan nak telan nak hadam.

Rindu jugak kat mak time exam2 ni, kena gantung frame gambar mak renung dalam-dalam beriar jugak air mata.

shazwan said...

harap2 mak tak pindah umah...
ayah tak cari mak baru...
hahahahaha...

nurul_marina said...

erm mak ayah gaduh pun blh ctr dkt umum?

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks