26 February 2008

Gambar Sekitar Penamaan Calon di Setiu

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Pada hari penamaan calon Ahad lalu, aku telah mengikuti rombongan PAS Dun Jabi. Kebetulan orang rumah aku memang mengundi di Dun Jabi, maka aku rasa tidak salah untuk aku bersama rombongan mereka di hari penamaan calon. Namun, aku tidak pula mengundi di sana. Sengaja aku mengambil cuti separuh hari pada hari tu untuk membolehkan aku bersama-sama dalam rombongan penamaan calon. Sebenarnya inilah pertama kali aku mengikuti penamaan calon. Saja cari pengalaman.

Calon PAS bagi Dun Jabi adalah Dr Azman Ibrahim. Seorang doktor gigi yang membuka klinik di Kubang Kerian. Dr Azman ni kiranya Ketua Pemuda PAS Dun Jabi. Umur dalam 34 tahun. Dulu beliau study kat University Of Baghdad, Iraq dalam bidang Dental Surgery. Aku tak pasti pula samada university ni masih wujud or dah ghaib angkara perang.

Maybe ada yang tertanya-tanya kenapa aku mesti melangkah jauh ke Setiu sedangkan aku tinggal di Bandaraya KT. Mudahnya supaya orang sepejabat tidak nampak kelibat aku di tengah-tengah gelombang kehijauan. :)

Bersiap sebelum berarak

Berdoa sebelum memulakan langkah

Muslimin perkasa menuju ke Pusat Penamaan Calon.

Muslimat tidak lupa ikut dari belakang (berpayung)

Tiba di tempat menunggu yang dikhaskan. Laungan takbir dan selawat silih berganti. Kata-kata semangat turut diucapkan.

Calon-calon bersiap untuk masuk ke pejabat. Dari kanan; Saudara Hassan Hitam berbaju biru (wakil calon kot), Tengku Ahmad (Calon PAS Langkap), Ustaz Pauzi Muda (calon PAS Parlimen Setiu), Sdr Wan Rahim (calon PKR Permaisuri), Dr Azman Ibrahim (calon PAS Jabi), Hj Shamsudin (calon PAS Batu Rakit) dan Ustaz Abu Bakar Chik (bekas YB Batu Rakit 1999-2004 dan calon 2004).

Muslimat sabar menanti. Panas namun bersemangat.

Ustaz Rozali Mohamad (Bekas YB Dun Permaisuri 1999-2004 dan Calon PAS 2004 Permasiuri, berserban) turut hadir

Seorang penyokong yang hadir dengan baju yang menarik.

Bekas YB Jabi 1999-2004, Ustaz Shaharizukarnain (kanan) dan bekas YB Parlimen Setiu 1999-2004, Hj Che Ghani Ambak (tengah) turut hadir memberikan sokongan padu kepada calon.

Kertas pencalonan dipamer untuk bantahan

Alhamdulillah semuanya selamat. Calon-calon dan wakil calon berjalan keluar dari Pusat Penamaan Calon.

Apa yang menarik minat aku adalah betapa indahnya perjuangan di dalam PAS yang tiada kepentingan peribadi. Semua bekas calon bagi PRU-11 dulu (dan bekas YB juga) sanggup hadir dan menyokong penuh keputusan pimpinan parti. Mereka ini bukan sahaja tidak membantah, malahan kebanyakannya mengundur diri bagi memberi laluan kepada sahabat yang lain. Jika parti Melayu yang terkuat di dunia itu pasti kacau bilau jadinya. Wallahua'lam

amdang: Harap kefahaman dan semangat perjuangan ini senantiasa ditanam bagi melahirkan lebih ramai pejuang yang faham tuntutan perjuangan dan tidak memburukkan jemaah dengan mempunyai agenda peribadi. Selamat berjuang!!

No comments: