04 August 2009

Travelog Demonstrasi Himpunan MANSUH ISA - Pemuda Gombak

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Nota: Catatan ini adalah pengalaman seorang sahabat bernama Afyan yang merupakan Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Gombak..

BEBERAPA HARI SEBELUM HARI KEJADIAN…

Selasa, 28 Julai. 5 hari sebelum kejadian.

Saya bersama-sama Sdra Khairulfahmi (Setiausaha Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor- DPPNS) menghadiri mesyuarat Lajnah Penerangan DPPNS yang diketuai oleh Ustaz Zulkifli Ahmad. Beliau memberi kata-kata peransang dan semangat untuk ketua-ketua Lajnah Penerangan seluruh pemuda PAS negeri Selangor untuk mengembeling tenaga muda di setiap kawasan.

Selepas mesyuarat, poster dan handbill demonstrasi dibahagi-bahagikan utnuk diedarkan ke setiap kawasan. Selepas mesyuarat berkenaan, kami bergeges untuk kembali ke Gombak untuk menghadiri mesyuarat Dewan Pemuda PAS Gombak (DPPG) yang kebetulan berlansung pada malam yang sama.

Selepas mesyuarat tersebut, poster dan handbill iklan demonstrasi MANSUH ISA dibahagi-bahagikan kepada pada pemuda untuk diedarkan di tempat masing-masing.

Rabu dan Khamis, 29-30 Julai. Tiga empat hari sebelum kejadian.

Gerak gempur menampal poster untuk turun berdemonstrasi dijalankan.

Siap bawa bouncer daripada Silat Cekak tuu!!
Para pemuda Gombak di ketiga-tiga DUN; Gombak Setia, Hulu Klang dan Batu Caves dikerahkan untuk menampal poster demonstrasi MANSUH ISA.
Antara yang menjadi sasaran penampalan, tiang eletrik, tiang lampu, dan sebagainya. Operasi subersif ini dijalankan pada waktu malam. :)

Jumaat, 31 Julai. Sehari sebelum kejadian.

Handbill-handbill diedarkan di setiap masjid di seluruh Gombak.

Pada malamnya, para pemuda Gombak berkumpul di Markaz Tarbiyah Taman Melewar untuk persediaan program qiyamullail keesokan paginya. Program ini diaturkan oleh Lajnah Tarbiyah DPPG yang diketuai oleh Ustaz Tarmizi. Pada malam sebelum tidur, kami diisi dengan kata-kata semangat dan tazkirah untuk demonstrasi esok.

Di Markaz Tarbiyah PAS Taman Melewar, anggaran saya kira-kira 1000 orang berkampung di situ dari seluruh pelosok tanah air yang akan menyertai demonstrasi esok.

HARI KEJADIAN…

Jam 1 Pagi. Kira-kira 13 jam sebelum kejadian.

Cerita lanjut di SINI... (panjang sangat nak copy n paste sini)

1 comment:

Pemuda Gombak said...

Terharunyeee...