06 May 2009

Kerajaan Terengganu bakal muflis?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Mukaddimah

Sebaik sahaja menjawat jawatan selaku MB Terengganu, Ahmad Said cepat-cepat memohon Wang Royalti Terengganu dipulangkan semula. Kata Ahmad Said, sebelum ini berlaku banyak penyelewengan bilamana Kerajaan Pusat yang menguruskan. Itu termasuklah dengan pembinaan Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man dan acara Monsoon Cup di Pulau Duyong.

Apabila datangnya Pilihan Raya Kecil Kuala Terengganu, Najib pula datang ke Terengganu dengan membawa RM408 juta kononnya memulangkan sebahagian wang royalti Terengganu. Dikhabarkan selepas ini Petronas akan membayar royalti secara terus ke akaun Kerajaan Negeri, tetapi sehingga hari ini tiada pula berita wang-wang tersebut dan baki-baki terdahulu diterima Kerajaan Terengganu.

Ini Ceritanya

Beberapa hari lalu, aku menemani isteriku untuk singgah solat Asar di Masjid Terapung. Nama betul masjid ini adalah Masjid Tengku Tengah Zaharah. Ketika itu jam sudah sekitar jam 5.30 petang. Aku yang sudah siap solat hanya menanti di tepi tasik yang menempatkan Masjid Terapung itu.

Masjid Terapung yang indah.

"Eee.. geramnya, tandas dikunci, tak leh buang air" Keluh isteriku sebaik sahaja tiba di tempat parking kereta.

"Kunci?" Aku bertanya kepelikan.

"Dia buka 30 minit sebelum waktu solat, dan tutup 30 minit selepas waktu solat" Cerita Umi Balqis.

"Ada plak gitu" Aku mengeluh kesal.

Notis pemberitahuan penggunaan tandas Masjid Terapung

"Umi gi buang air situ je la" Aku menunjukkan satu tandas awam yang terletak bersebelahan dengan Masjid Terapung. Tandas itu merupakan bangunan yang baru dibina bersama-sama sebuah kafe yang turut 'terapung' keadaannya.

Bangunan tandas awam bersebelahan dengan Masjid Terapung

Caj yang dikenakan

Apabila keadaan ini berlaku, aku terfikir siapakah yang bersalah dalam kes sebegini. Pada perkiraan aku, ada beberapa perkara yang menjadi persoalan.

1. Fungsi Masjid. Aku percaya fungsi masjid untuk solat tidak terjejas. Namun, aku tidak pernah menjumpai mana-mana masjid yang turut menjadi 'pusat tarikan' dikunci tandasnya. Masjid Negara, Masjid Putra di Putrajaya, Masjid Kristal sendiri pun tidak dikunci tandasnya.

Jika ruang solat utama dikunci, ini biasa memandangkan menjaga 'tabung' dan perkakas masjid dari dikebas. Namun, biasanya ada ruang kaki lima masjid yang masih boleh digunakan untuk tujuan solat.

2. Siapa mengaut untung? Aku terfikir milik siapakah tandas di luar kawasan masjid itu. Milik masjid di bawah pejabat agama, atau milik Majlis Bandaraya Kuala Terengganu? Tindakan mengunci tandas masjid mungkin dilihat sebagai kerjasama yang baik antara kedua badan tersebut. Mungkin untung dibahagi 50-50 kot.

Terus terang aku mengatakan untung menguruskan tandas di sebelah masjid tersebut. Apatah lagi caj yang dikenakan adalah agak tinggi walaupun semua mampu. Kedudukan masjid yang di tepi jalan dan mempunyai pemandangan indah akan mudah menggamit sesiapa sahaja untuk singgah. Pelancong pula seakan-akan menjadikan destinasi ini sebagai destinasi wajib singgah walaupun seketika.

3. Apa kata orang luar? Mungkin mereka akan berkata "Tidak pernah sebelum ini".

Penutup

Inilah masalahnya bila negeri menjadi kucar-kacir. Perkara yang aku kira tidak patut berlaku ini bukan sahaja memalukan dari segi imej, malah menunjukkan Terengganu begitu tersepit dalam urusan kewangan. Aku nak je kata Ahmad Said jaga masjid, Idris Jusoh jaga tandas. Idris Jusoh juga yang cerdik!

Wallahua'lam.

1 comment:

Dr. Sepet said...

Konar-konar ikut mane pun, Idris Jusoh dapat isi, Ahmad Said dapat tulang, kite rakyat Terengganu...