24 December 2008

Wan Farid dan Selamat Tinggal UMNO

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Pilihan Raya selalu menyaksikan pelbagai taktik dan kempen dilakukan oleh kedua-dua belah pihak yang bertanding. Taktik yang biasa disebut dan digunakan antaranya adalah ahli parti A keluar dan melompat masuk ke parti B. Taktik ini yang biasa digunakan UMNO terutamanya UMNO Terengganu dan Kelantan sejak dahulu lagi mungkin akan digunakan juga dalam Pilihan Raya Kecil P036 Kuala Terengganu ini.

Mungkin kali ini UMNO sedikit tersentak apabila dalam demam PRK ini, tiba-tiba sahaja bekas Ketua Bahagian Umno Petaling Jaya Selatan, Datuk Zahar Hashim menyerahkan borang keahliannya untuk menyertai PAS kepada Ustaz Nasharuddin Mat Isa. Lebih menarik apabila kekuatan UMNO yang dimilikinya akan turut dibawa masuk bersama. Datuk Zahar juga dikatakan akan turun untuk berkempen di Kuala Terengganu.

Aku sebenarnya ternanti-nanti apakah gimik Wan Farid dalam menentang calon PAS. Ini berikutan Wan Farid sebenarnya tidak mendapat mandat dari UMNO Terengganu, terutamanya Ahmad Said. Jika benar Wan Farid akan dicalonkan, mana mungkin jawatan Senator diserahkan kepada Wan Farid. Aku secara peribadi melihat jawatan Senator yang disambung oleh Ahmad Said sebagai syarat supaya Wan Farid menarik diri dari menjadi calon. Namun Wan Farid cuba berlagak jantan.

Aku suka menyifatkan Wan Farid sebagai pengkhianat kepada UMNO Terengganu dan rakyat Terengganu. Mengkhianati UMNO Terengganu dengan beria-ria mahu menjadi calon dan menafikan pilihan Ahmad Said iaitu Zuber Embong. Wan Farid juga mengkhianati rakyat Terengganu apabila mahu meletak jawatan dari senator yang mahu disambung tugas walaupun dilihat langsung tidak berperanan sebenarnya.

Mungkin antara isu yang akan dimainkan adalah Terengganu akan kehilangan 2 Timbalan Menteri sekaligus selepas kematian Datuk Razali jika Wan Farid turut tewas dalam PRK ini. Ini berikutan Wan Farid tidak boleh dilantik semula sebagai senator. Ini mungkin dilihat akan menggamit simpati pengundi.

Namun, sesuatu yang perlu kita sedari adalah, Wan Farid sebenarnya langsung tidak berperanan sebagai Timbalan Menteri. Wan Farid tidak membantu rakyat Terengganu dan Ahmad Said untuk mendapatkan semula Royalti. Sedangkan dengan kedudukan yang ada, mungkin dapat memberikan sedikit tekanan kepada Pusat. Ini berikutan kedudukan Ahmad Said yang dilihat team yang berbeza dengan dirinya yang berada dalam team Idris Jusoh.

Kesimpulannya Wan Farid memang telah gagal meyakinkan UMNO Terengganu, dan gagal untuk menjadi calon yang perlu dipilih untuk PRK P036 Kuala Terengganu. Habis, mana calon PAS? Tunggulah dulu. Biarlah Wan Farid bersilat sendiri dulu, nanti bila dia sudah letih barulah kita buat pukulan TKO!

1 comment:

UMNO PARTI PENJARA said...

Jangan ucap selamat tinggallah :-)

Undi BN lah Ok.. :-)




Selamat Tahun Baru :-)













(( Renungkan )) Ke Mana Kita Mahu Pergi?
http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com
Forum Generasi Muda
http://Forum1Malaysia.blogspot.com
Pakatan Antara Parti Lawan Tidak Kekal
http://pro-faizal.blogspot.com