17 December 2008

Baiknya Bapak Polisi Kita.

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Ramai barangkali mudah salah sangka dengan Bapak-bapak Polisi kita. Apatah kerana seorang dua yang makan rasuah, seorang dua yang memukul tahanan, seorang dua yang mengedar dadah, seorang dua yang menembak rambang, seorang dua yang berkata 'bodoh', seorang dua yang macam-macam itu, maka kita mahu menghukum keseluruhan Bapak Polisi itu jahat, kejam dan zalim? Jangan sekali-kali.

Terbaru dikhabarkan sebilangan anak-anak remaja yang tidak tahu apa-apa 'diselamatkan' oleh Bapak Polisi bilamana anak-anak ini mengikut sekumpulan penunggang basikal JERIT. JERIT ini bukanlah kumpulan yang berbasikal sambil merempit. JERIT ini juga tidak berbasikal sambil berteriak sana dan sini.

JERIT adalah Jaringan Rakyat Tertindas. JERIT berbasikal bagi meningkatkan kesedaran di kalangan rakyat terutamanya mereka yang belum ditindas, atau yang tertindas tetapi masih belum disedari. Itu tujuan JERIT berbasikal.

Berbalik kepada budak-budak yang 'diselamatkan' Bapak Polisi tadi. Kata Kepala Bapak Polisi di Selangor, JERIT mempergunakan kanak-kanak. JERIT salah kerana berhimpun tanpa permit. Budak-budak itu 'diselamatkan' kerana mereka bawah umur. Bukankah baiknya Bapak Polisi kita?

Cuma mungkin baik Bapak Polisi kita belum menyeluruh. Nun jauh di tepi jalan ramai anak-anak muda yang berkumpul bersorak tanpa arah dibiarkan bebas. Jika malam minggu lihatlah betapa ramainya anak-anak muda yang tidak meminta izin keluarga untuk berpeleseran di mana-mana di bawah sinar lampu. Namun mereka tidak pula diselamatkan.

Mudah disimpulkan baik Bapak Polisi kita ini bertempat. Jika perbuatan baik sekalipun yang dilakukan, namun tidak serasi dengan pemikiran Kepala Kerajaan, maka sudah tentu mereka itu akan ditangkap dan diajar. Mungkin takut mereka yang muda-muda sudah ikut dengan perjuangan, maka besar nanti bakal menjadi Bapa Penentang.

Wallahua'lam.

1 comment:

Imanulnaim Enterprise said...

teringatt posting ni, tentang kejaidna semalam...ish naya kat budak-budak ken tangkap dan duk dlm lokap IPK Gong Badak