30 May 2007

Muktamar dalam Menang!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Malam ni bermula perasmian Muktamar Tahunan Pemuda PAS Pusat di PUTIK dan besok akan menyaksikan muktamar penuh pemuda. Beberapa pertandingan akan berlaku kerana tahun ini merupakan tahun pemilihan. Namun, ramai yang berpendapat pimpinan tidak banyak yang berubah.

1, 2, dan 3 Jun pula Muktamar PAS Pusat buat kali ke 53. Aku kira tahun ini agak menarik kerana perwakilan akan datang dengan semangat 2 'pilihan raya'. Pilihan raya memilih pimpinan parti dan merupakan muktamar terakhir sebelum Pilihanraya Umum ke 12.

Bagi kebanyakan ahli PAS, Muktamar diumpamakan sebagai 'Hari Raya'. Ini kerana ketika inilah hampir semua pimpinan akan berkumpul dari sekecil-kecil cawangan, sehinggalah ke badan perhubungan PAS negeri-negeri. Teman-teman sekampus suatu ketika dulu juga akan dicari dan berjanji untuk bertemu di sini. Pendek kata, meriah muktamar ini bila melihat perkumpulan-perkumpulan kecil yang berkumpul dan bercerita kisah lama dan isu semasa. Mengembalikan nostalgia, merapatkan ukhwah, memperteguh jemaah.

Aku? sejak akhir-akhir ini aku cuba hadirkan diri ke setiap muktamar yang diadakan. Jika di Kelantan, insyaAllah kerana dekat. Jika di KL pun insyaAllah walaupun jauh, tetapi aku punya ramai kenalan dan 'rumah sewa' di sana. Paling suka jika berjumpa dengan sahabat yang sudah berubah dan sudah diamanah jawatan dalam parti. Terasa kerdil diri kerana tidak banyak yang mampu disumbang berbanding yang lain.

Muktamar tentu agak hangat nanti kerana hari ini baru keputusan rayuan Lina Joy diumum dan menyaksikan Lina Joy tewas dalam tuntutannya supaya perkataan Islam pada Mykad dibuang dengan alasan dia sudah tidak lagi Islam. Semoga muktamar ini nanti dapat mendesak dan mengembalikan kekuatan Islam dalam masyarakat Islam khususnya.

Semoga muktamar itu nanti akan melahirkan buah-buah yang baik untuk dibawa pulang. Ok, aku kena siap-siap nak gi muktamar plak. InsyaALlah jumpa lagi! Allahuakbar! Allahuakbar! Allahuakbar!!.

Muktamar PAS boleh diikuti dengan melayari di
SINI

1 comment:

banggugar said...

salam,

terasa rugi sangat kerana tak dapat turut menyertai muktamar tu..

ibunda saya pergi sebagai wakil kami sekeluarga..

salam ukhwah (",)