03 May 2007

Bahayanya mainan media..

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Bahaya betul! Itulah yang aku mula-mula terfikir bila baca berita di bawah. Bukan maksud aku bahaya PKR kerana keganasan, tetapi bahaya mainan media yang boleh menyebabkan masyarakat sebenar hilang maklumat yang tepat. Media perdana khususnya BERNAMA seharusnya lebih pro dalam melaksanakan dan melaporkan berita. Jika berita seumpama ini yang diangkat, maka kredibiliti BERNAMA akan terus dipersoal dan diragui.

Aku tak tahu apa kesan berita ini kepada masyarakat umum di luar sana. Apatah lagi masyarakat yang jauhnya dari Ijok beribu batu. Berita yang amat berat sebelah dan penuh konspirasi ini sewajarnya dielakkan. Mustahil jika pemberita BERNAMA tidak tahu cerita sebenar, sedangkan insiden di Ijok jelas kelihatan siapa yang benar dan siapa salah. Slogan GEMPUR oleh pemuda BN sendiri jelas menunjukkan parti itu bersikap GEDEBE dan SAMSENG semasa proses PRK berlangsung.

Media Perdana juga gagal membuktikan sejauh mana SAMSENGnya PKR berbanding BN yang memukul petugas PKR (dibaca PKR dan PAS) sehingga pengsan dan luka yang agak besar dan serius. Takkanlah dengan gambar beberapa petugas PKR berhimpun sambil menunjukkan muka tidak senang kepada petugas BN sudah dikira samseng? Atau muka mulut muncung kerana berteriak turut dilihat budaya ganas? Paling kurang laporlah kepada Pihak Polis kesalahan dan samsengnya PKR. Biarlah Polis menyebelahi BN pun. Sekurang-kurangnya Polis boleh menjadi pihak yang akan dirujuk kelak.

Media Perdana turut menjadi tempat BN dilihat suci dan bersih dari dosa dan noda. Tiada kesamsengan, lemah lembut, berbudi bahasa, ramah tamah, halus bicaranya, santun langkahnya, lunak janjinya dan segala yang terpuji dan kebaikan bersama BN. Ampu lah BN sementara BN memerintah!

-----------------------------------------------------------------------
Setiausaha PM saran PKR bubar parti
02-05-2007 05:19:30 PM

MUAR: Pemimpin Parti Keadilan Rakyat (PKR) patut membubarkan parti itu selepas pendekatan kempen secara ganas yang digunakan dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Ijok baru-baru ini, ditolak rakyat, kata setiausaha politik Perdana Menteri, Datuk Osman Desa.

Beliau berkata kempen secara ganas bukan sahaja bercanggah dengan ajaran Islam malah bertentangan dengan budaya orang Melayu.

"Orang Melayu tidak dapat menerima budaya samseng dan tindakan ganas pembangkang semasa kempen di Ijok yang jelas telah merendahkan imej pemimpin mereka sendiri.

"Saya sarankan agar Keadilan dibubarkan dan orang Melayu yang menganggotai parti itu kembali sahaja ke pangkuan Umno," katanya kepada Bernama selepas merasmikan mesyuarat agung berkelompok cawangan Umno bahagian Sekijang di sini.

Osman berkata Umno dan parti komponen Barisan Nasional sentiasa mengamalkan pendekatan mesra, hormat-menghormati serta mengamalkan sikap "mengasuh rakyat, bukan mencari musuh". BERNAMA

No comments: