28 May 2007

Catatan Mukhayyam DPPNT

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Tarikh: 25 & 26 Mei 2007
Tempat: Pulau Pasir Segar, Sungai Ular, Hulu Terengganu.
Peserta: AJK DPP Kawasan dan Nuqoba'

Subhanallah! Cantiknya permandangan. Itulah yang terlintas di kepala aku bila ternampak sungai di hadapan. Aku sebelum ini sangkakan Ustaz Wan (Setiausaha DPPNT) hanya bergurau bila mengatakan tapak program kali ini dibuat di sebuah pulau. Aku sebelum itu hanya membayangkan tempat program kami hanya di tepi markas yang berhampiran dengan semak samun atau hutan.

Kami dibawa menaiki bot untuk sampai ke tempat yang dituju. Bukan jauh sangat pun jarak tebing dengan pulau yang dinamakan 'Pasir Segar' itu. Namun arus yang deras agak menakutkan aku yang tidak mahir berenang. Bot terpaksa berhenti agak jauh dari tebing kerana berpasir. Maka mengharung kami air yang hanya separas lutut. Cuak juga mula menjejakkan kaki ke air. Maklumlah air keroh kerana cuaca ketika itu hujan.


Sesampai di tapak, kami terpaksa menyiapkan khemah terlebih dahulu. Dalam hujan lebat, kami baiki khemah yang dilanda ribut dan hujan lebat. Basah lencun (berjeruk) baju dan seluar. Dah niat nak basahkan, jd takder lah aku terfikirkan sangat soal basah tu. Lagipun aku dah spare banyak baju. Aku memang suka berlebihan dalam bab sebegini. Mudah utk buat aktiviti dan tak rimas jika baju yang ada kotor dan sebagainya. Kadang-kadang malu gak sebab selalu bawa beg besar walau ke program yang hanya sehari dua.


Aktiviti petang tu hanyalah siapkan khemah. Lama juga berhujan. Alhamdulilah khemah siap, hujan mulai reda. Memang hujan untuk menjadi satu silibus tarbiyyah rupanya. Selesai taklimat dan pembahagian kumpulan, masing-masing siap untuk solat Maghrib. Lepas Isyak, Majlis Perasmian oleh Pesuruhjaya PAS Terengganu. Maaf cakap laa, isi ucapan Cikgu Pa tak banyak yang aku dapat sebab aku banyak tersengguk-sengguk. Penat agaknya siapkan khemah dan berhujan. Kesian cikgu Pa aku tak dengar ucapan beliau.

Malam tu kami makan nasi lauk ikan kering dengan sayur lemak putik nangka. Memang sedap. Walaupun tak menambah nasi, cukup kenyang. Lama tak makan bertalam sebegitu. Aktiviti malam tu LDK dan mencari Panji (Bendera PAS) dalam pasir. Kumpulan aku gagal menjumpai bendera sehinggalah tamat masa. Kata urusetia ada denda, tapi malam tu tak kena plak. Malam tu tidur yang nyenyak bagi aku. Dalam keadaan penat dan sejuk, cukup membuat aku lena dengan sekali pejam sahaja (memang aku mudah tidur pun)

Jam 4 pagi dikejutkan. Kami kumpulan last untuk aktiviti jungle trekking. Ni yang best ni jalan masuk hutan. Tapi masalahnya aku tak suka malam sebab penglihatan aku agak terbatas. Tanpa bendera, kami dikira telah gagal melaksanakan misi pertama. Cabaran pertama trekking ni adalah merangkak di bawah tali. Asalnya tali tu dibuat di permukaan air, tetapi kami yang last ni kena ketika air dah surut. Maka air dah tiada. Jadi selamatlah kami dari basah di pagi hari yang sejuk.

Program berakhir masuk waktu Subuh. Kami diamanah untuk melaksanakan solat Tahajud dalam perjalanan. Memang awal-awal lagi kami telah dipesan. Cuma dalam kumpulan aku ada seorang budak yang agak degil mahu menghabiskan aktiviti terlebih dahulu. Kesannya, kami terlepas utk melakukannya. Apa pun, berjaga malam tu memang 'qiamullail' pun.

Game yang membosankan selepas Subuh dan Ma'thurat. Main bola sambil tutup mata. Nak je aku bangkang, tapi apa boleh buat kerana urusetia tentu punya alasan tersendiri. Maka meraba lah kami mencari bola. Penonton hanya gelak dan memberi arahan palsu. Huhuhuh.

Lepas sarapan, barulah ada game yg lebih mencabar iaitu selepas bermain bola, kami dibenarkan mandi sungai. Walau air tak jernih, tapi sejuk dan keseronokannya tetap ada. Aku tak berani nak tunjuk skill yang power-power kat situ. Air laju sangat. Kan tak pasal-pasal jd arwah. Huhuhu.

Program last penutup dan Bai'ah dengan Presiden. Walau ucapan Presiden agak biasa, namun harapan dan sandaran kepada pemuda memang terserlah. Semua peserta juga agak bersemangat bilamana lafaz Bai'ah diketuai oleh Ketua Pemuda, Ustaz Azman Shafawi.


Program di Pasir Segar tamat setakat itu, dan seterusnya kami dijamukan dengan Talapia Masak Tumis (kot??). Tak kisahlah apa nama pun, tetapi sedap tu memang buat aku menambah dan meratah ikan-ikan tu.

Wallahua'lam.

No comments: