15 October 2008

Dah start puasa 6?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

"sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringi dengan enam hari dari bulan syawal maka itu seperti puasa sepanjang tahun" - Maksud Hadis.

Imam Nawawi dalam Syarh Muslim, 8/56 mengatakan,

“Para ulama madzhab Syafi’i mengatakan bahwa paling afdhol (utama) melakukan puasa syawal secara berturut-turut (sehari) setelah solat ‘Idul Fithri. Namun jika tidak berurutan atau diakhirkan hingga akhir Syawal maka seseorang tetap mendapatkan keutamaan puasa syawal setelah sebelumnya melakukan puasa Ramadhan.”

Dah start puasa 6 ?

"Camana nak start puasa, hari-hari ada rumah terbuka." Jawab seorang teman tersenyum.

Orang dulu-dulu, 2 Syawal dah mulakan puasa. 7 Syawal dah habis. Hari ini dah 15 Syawal. Aku baru buat separuh. Lagi separuh leh buat dalam 15 yang berbaki.

Sebenarnya memang seronok mulakan puasa 6 Syawal ni segera. Ketika itu perut masih terlatih dengan kebiasaan sebulan Ramadhan. Kadang-kadang tidak terasa pun letih berpuasa. Namun, halangan paling besar adalah hidangan-hidangan istimewa yang disediakan di rumah-rumah terbuka.

Satay semacam mendapat ranking paling atas. Diikuti lemang, ketupat, nasi minyak dan sebagainya. Sesetengahnya pula menggemari hidangan kambing. Tidak kisah kambing panggang, gulai mahupun goreng.

Apapun persoalan hidangan yang disediakan oleh rumah-rumah terbuka, puasa 6 Syawal ini jangan sampai tidak sempat. 15 hari yang berbaki sebenarnya suatu tempoh yang masih sempat untuk sama-sama kita mengambil manfaat. Peluang ni dalam bulan Syawal je!.

Tulisan ini sebenarnya sebagai motivasi diri untuk aku segera menghabiskan puasa 6 Syawal. Kadang-kala hari demi hari yang berlalu terlalu cepat. Nanti sedar-sedar dah tidak sempat untuk mencukupkan 6 hari. Maka, ada baiknya saling ingat mengingati dalam perkara yang baik ini.

Anda dah start puasa 6??

p/s: mesti yang akan kata Hampeh! sebab tajuk puasa, tapi letak gambar satay. Cobaan..

1 comments:

S.I.T.I.C.O.M.E.L said...

cabaran lepas raya lebih dahsyat dr bulan puasa....
Kena cepat² ni. nasib amdang tlg ingatkan...
anyway, sebab terliur sgt tgk soto amdang, arini saye buat soto jugok. Kehkehkeh...jgn mare...

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks