26 November 2005

"Katak dalam gelas"

kelmarin ngan semalam penat tul jalan..
bukan jalan kaki..tpjalan2..
bertolak dr rumah sekitar kul 4..
asar kat MTD JABI terus ke kubang kerian..
nasib baik sempat bukak pose kat umah DR..
kalu lewat sampai, sian laa tuan rumah sediakan makanan..
mmg byk tul lauk berbuka tuu..
gulai udang, ayam merah, singgang daging..
ape lagi ek? hehhehe..
makan selalu ingat! :)

usrah malam tuu citer pasal hari kiamat..
betapa ada golongan yg x yakin wujudnya kiamat..
dan ada yg tahu, tp buat bodoh...
dan alhamdulillah wujud golongan yg sedar kiamat..
sedar dan yakin dan beramal sebagai persediaan..
(semoga kita berada dlm golongan sedar dan beramal)
korum malam tu alhamdulillah ramai..
agaknya bila buat usrah jauh2 ni lg ramai hadir..
kalu buat dalam kawasan, selalu 9 atau 8 org jek..
mungkin ramai sebab nak terus ke pgkalan pasir..

selesai usrah jam 11 terus cari kedai makan..
aku minum 'tongkat ali' je..
ngantuk sgt rasa masa tuu..
org lain sempat lg makan roti tempayang..
x tau laa kot aku je makan byk masa berbuka td..
tp rasa semua tambah nasi td.. hehehhe
lauk byk, sedap.. sape xnak tambah!
aku tengok je org makan.. dah x selera dah..
lgpun roti tempayang sini biasa je..
xder NAN CHEESE ngan AYAM TANDORI..
kuah lak kari KAMBING!..
waaa.. lama x pekena nih!
hehehhe..

sampai kat MARKAS BESAR jam 12 lebih..
lama gak lepak si 3 lagu dikir barat kat TV..
dikir untuk pilihanraya.. tp mampu buat tersenyum..
mungkin jugak buat berfikir panjang...
antara bait yg menarik pd aku...
"walaupun kelantan dikata x maju..
tapi x ada kes miskin melampau...
x ada yg sampai makan siput babi..
yg miskin sini pun x makan ubi..
maknanya semua sederhana je..."
(aku buat ayat aku dah ni..x ingat laaa..)
sempat sorang kawan mintak kaset dikir tuu..
diorang situ bgtau kaset tu dibagi free..
dapat laa layan dalam kereta sambil pusing2..

mula la perjalanan yg 'U TURN' sokmo...
asyik terlajak sokmo lepas tuu..
asalnya nak cari UPU SLOW MACANG...
bila jumpa, mcm x sesuai nak berhenti situ..
terus jalan keliling sawah padi ngn semak situ..
pastu terus pusing bandar pasir mas...
dah byk POS yg dibuka.. cuma petugas x ramai..
POS dato ibrahim ali pun ada!
mmg kuat gak pengaruh dia ni..
POS PAS ngan BN sama banyak je rasanya..
cuma BN punya lg besar skit kot...

yg seronok bila jumpa budak2 psg poster...
kitorang HON je, diorang suka laaa..
mcm kita bg semangat..
kalu yg PAS, diorang balas ngan TAKBIR!
kalu yg UMNO, balas ngan HOOOOO!
sukanya masing2 bila terasa diberi sokongan..
walaupun dia x tahu sape yg bg sokongan tuu..
kelakar gak manusia nih.. hehehhe..

"Ana dah nak balik.." SMS dr ustaz..
kitorang pun "U TURN" lg laaa...
balik ke MTD JABI..
sampai dah kul 3...
TIDUR... Zzzzz...

pagi esoknya sambung ke LANGKAP..
melawat rumah yg roboh kena banjir..
sesampai je, tuan rumah sedang baiki rumah..
rumah tu bukan 'roboh'.. tp hanyut dek air..
hanyut ke tengah jalan raya..
tp, nak pasang kena bukak balik laa umah tuu..
ada macam tsunami gak laa banjir tu bawak rumah..
cuma x besar sangat je air..
tp, ikut org2 tua situ.. 1st time laa tuu..
dulu banjir besar pun x sampai gini..
lepas je bg sumbangan ape yg patut..
kitorang pun gerak ke sungai PAYONG..
sungai ni atas skit dr rumah yg roboh tuu..
sampai atas, lagi laaa terkejut..
memang MACAM TSUNAMI!
sungai yg asal kecik,dah berganda jadinya,,
masa kitorang sampai dah x banjir...
cuma kesan tu mmg nampak sangat laa..
air bukit tu terjun mcm ombak..
melepasi atap rumah tepi tuu..
abis laa atap rumah tuuu..
susah tul nak gambarkan camne situu..
tp nak compare ngan tsunami mmg laa x sama..
batu sebesar 3 pemeluk leh naik ke tebing!
tinggi tebing ada laa dekat 4 meter...
terasa laa keciknya diri ni...

b4 jumaat, balik..
sempat lg singgah makan lemang MAT LIBYA..
dah dia beria2 ajak..
so,makan je laa..
:)

MORAL: MAKANLAH UNTUK KESIHATAN..
 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks