24 June 2008

Subsidi Minyak: Usul selepas keputusan

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Semalam menyaksikan usul penstrukturan semula subsidi minyak dan isu kenaikan harga barang yang dikemukakan oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad. Usul disokong penuh oleh ahli parlimen BN yang hadir. Walaupun pengundian dibuat, namun kekurangan ahli parlimen PR menyaksikan usul tersebut tetap diterima.

Usul ini dikemukakan selepas lebih 2 minggu harga minyak dinaikkan. Bagi kerajaan, bukan harga minyak dinaikkan, tetapi subsidi ditarik balik. Namun pada rakyat, harga minyak dinaikkan dan harga barang-barang lain turut dinaikkan secara tidak langsung.

Apa gunanya usul ini dibentang ketika mana minyak sudah dinaikkan harganya. Pada aku, langsung tidak beretika dan amat memalukan parlimen yang bersidang itu sendiri. Jika benar usul ini hendak dibawa, sepatutnya harga minyak jangan dinaikkan dahulu. Biar benar-benar keputusan parlimen yang memutuskan keperluan minyak dinaikkan atau tidak.

Keputusan SAPP mengumumkan mahu membawa usul tidak percaya turut menyaksikan MP BN tidak mahu dilihat bertentangan dengan keputusan yang telah dibuat Pak Lah itu. Apapun, MP BN tetap BN dalam memperjuangkan perut dan kroni.

Akan ada yang melompat parti? Aku percaya ada, tapi jumlah yang ada tetap aku sangsi.

Wallahua'lam.

No comments: