28 June 2010

Gertak Oh Gertak

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...


Razali Idris, Pengerusi Gertak

Kata Pengerusi Gertak si Razali Idris, 'gertak' adalah jambatan dalam bahasa Terengganu. Gertak memberi maksud untuk menghubung antara satu sama lain. Tetapi, Razali terlupa yang perkataan gertak itu sebenarnya hanya merujuk kepada jambatan kecil. Agaknya kerana perkataan gertak itu jugalah hanya sebilangan kecil sahaja Melayu UMNO berhimpun di himpunan Melayu UMNO Bangkit yang mensasarkan sehingga 10 000 orang.

Kata Razali Idris lagi, Gertak juga tidak beri sebarang insentif seperti duit minyak dan baju-T. Bahkan makan tengahari juga tidak disediakan dalam program Melayu UMNO Bangkit itu. Agak Razali, itulah sebabnya orang tidak mahu datang.

Selepas gagal dua kali dalam program Melayu UMNO Bangkit, kali ini Razali masih cuba memainkan sentimen Melayu UMNO dengan merancang akan menganjurkan Forum Hak Melayu pula. Bagusnya Razali pada kali ini hanya membuat sasaran yang kecil iaitu sekitar 500 peserta sahaja. Mungkin Razali baru sedar yang gertaknya hanyalah sebuah jambatan yang kecil sahaja.

Biarlah Razali dengan gertaknya. Semoga gertaknya tidak putus, dan Razali tidak jatuh ke dalam sungai.

(Nota: Dalam pencarian gambar Razali Idris, terjumpa gambar di atas. Apabila cuba disimpan dalam hard disc, nama failnya adalah zaliganja.jpg. Pelik juga dengan nama GANJA di belakang nama Razali ni. Mungkin orang-orang Marang lebih tahu kisah zaliGANJA ini)

2 comments:

FZT said...

zaliganja tu hebat gelaran tu, tak apalah berniat dan bersangkabaik.. gertak tu jambatan kecik dan cepat patah riuk kalau lalu lori kroni. gertak dok sampai harga puluh puluh juta atau ratus ratus juta mungkin sepuluh dua puluh ratus je kot. ada jumpa kem askar kat dun rhu rendang dan parlimen marang,

Seorang Bukan Sasterawan said...

gertak:jambatan kecil,lebih besar daripada titi,
gertak;mengugut,memberi amaran dengan kasar

p/s:kat besut ada kampung gertak seratus