01 April 2010

Pengasingan Gerabak Lelaki dan Wanita: Ketinggalannya Malaysia!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...


Malaysia yang mengaku Negara Islam, tetapi dilihat agak ketinggalan dalam menjaga hak dan mengangkat maruah wanita. Walaupun punya menteri yang menjaga kebajikan wanita, tetapi apabila Islam tidak dijadikan sebagai panduan dan rujukan, maka wanita terus terabai kebajikan dan hak mereka.

Lihat sahaja cadangan untuk mengasingkan penumpang lelaki dan wanita. Tujuan dilakukan hanya untuk memberi keselesaan semata-mata, malah tidak langsung menurut Islam yang meminta dijaga perhubungan antara lelaki dan wanita. Agak malang pula kerana idea yang baik itu mahu dibuat kajian terlebih dahulu yang mengikut amalan biasa di Malaysia, kajian hanya tinggal kajian dan tidak berusaha untuk melaksanakannya.
 
Memetik dari Bernama: 

Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) bercadang untuk mewujudkan gerabak berasingan untuk penumpang lelaki dan wanita bagi perkhidmatan komuternya dalam usaha meningkatkan keselesaan para penumpangnya.

Presiden KTMB Aminuddin Adnan berkata tinjauan yang dijalankan oleh KTMB menunjukkan 60 peratus penumpang KTM Komuter terdiri daripada kaum wanita dan selebihnya lelaki.

Katanya jika keretapi komuter mempunyai tiga gerabak, satu gerabak akan diperuntukkan untuk mereka yang berkeluarga serta warga emas dalam usaha KTMB mewujudkan keselesaan penumpang serta meningkatkan mutu perkhidmatannya.


Bagaimanapun sebelum melaksanakan cadangan tersebut, ia perlu diperincikan bagi mengelakkan sebarang isu lain yang akan timbul, katanya kepada pemberita selepas melancarkan program “Customer Service Star Award 2009” dan program Ikhlas Dari Hati di sini hari ini.

Aminuddin berkata, langkah pengasingan gerabak ini telahpun dilaksanakan di Jepun dan beberapa negara di Eropah.

1 comment:

Atiqah Abdullah said...

kat mesir da ade! =)