15 January 2009

Belum menjadi MP, Hj Wahid sudah diberikan tugas.

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Pagi tadi, di Kuala Terengganu berlangsungnya satu upacara penyerahan Memorandum Bantahan PPSMI kepada calon PAS Hj Abdul Wahid Endut oleh Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP). Penyerahan itu memberi suatu makna yang besar dan harapan yang menggunung kepada Hj Abdul Wahid bagi membawa isu tersebut ke Parlimen.

Keduanya, isu Royalti Minyak Terengganu. Sehingga hari ini ianya masih samar-samar. Hari ini mengikut jadual asal akan diadakan suatu Debat Perdana antara dua calon dari PAS dan UMNO. Bagaimanapun, dimaklumkan ianya terpaksa dibatalkan kerana Wan Farid tidak memberi respon kepada MAMPAT yang menganjurkan program tersebut sehingga tengahari tadi.

Isu PPSMI adalah isu nasional. Royalti pula adalah isu rakyat Terengganu. Dengan dua isu ini sahaja sebenarnya sudah cukup untuk Hj Abdul Wahid diberikan peluang untuk melangkah masuk ke Parlimen. Alasannya mudah, Wan Farid sehingga matipun tidak akan memperjuangkan PPSMI jika pimpinan UMNO menolak PPSMI. Isu royalti pula sudah terbukti Wan Farid tidak memperjuangkannya ketika menjadi Timbalan Menteri. Apa lagi yang mahu diharapkan dengan Wan Farid?

"Bantah PPSMI, Tolak BN". "Pulangkan Royalti, Selamatkan Terengganu". Kobarkan merata-rata. Mungkin dilihat agak terlewat memandangkan masa berkempen tinggal sehari sahaja lagi, tetapi kedua-dua isu ini mempunyai skop sokongan yang tersendiri. Isu royalti meliputi keseluruhan pengundi, manakala PPSMI turut meliputi semua pengundi, tetapi lebih hampir dengan institusi pendidikan.

Apapun, Hj Wahid sudah punya tugas sebelum dilantik menjadi MP sebenar. Cuma terpulang kepada pengundi Kuala Terengganu samada mahu memilih calon yang berpura-pura berjuang untuk rakyat dengan pura-pura senyum, atau mahu memberi undi kepada Hj Abdul Wahid yang lebih jelas dan terserlah perjuangannya.

Wallahua'lam.

amdang: Ada juga pensyarah Universiti yang tidak tahu ringkasan PPSMI. So, kenalah sesiapa nak cerita pasal PPSMI ni kena detailkan PPSMI tu. Anda pun tak tahu? Huhuhuhu. Teruknya!!

No comments: