17 October 2008

Piala Monsoon: Apa yang BPR siasat?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Malaysiakini melaporkan "BPR: Tiada rasuah dalam Monsoon Cup" merujuk kepada kenyataan Ketua Pengarah BPR, Datuk Ahmad Said Hamdan. Beliau dipetik sebagai berkata,

"Kita dapati tiada wujud kesalahan atau jenayah rasuah mengenai kejohanan kapal layar Piala Monsun di Terengganu selepas melakukan beberapa kali semakan. Bagi BPR memang sudah jelas tidak ada apa-apa...kita sudah buat yang terbaik. " - Berita Harian.

Jika melihat kepada apa yang diulas dan dijawab oleh Ahmad Said tersebut, kesimpulan mudah yang dapat dibuat adalah BPR tidak menyiasat permasalahan sebenar apa yang dilaporkan kepada mereka.

Laporan Pemuda PAS dan PKR Terengganu kepada BPR yang dibuat sebelum ini adalah berkenaan salah guna Dana Khas Persekutuan (Wang Royalti) yang dikatakan telah dibelanjakan bagi tujuan penganjuran kejohanan Monsoon Cup dan Taman Tamadun Islam yang dilihat tidak membawa kebaikan kepada rakyat Terengganu.

Namun, apa yang disiasat oleh BPR adalah kejohanan berkenaan, tetapi bukan menjurus kepada penganjuran kejohanan.

Kejohanan Piala Monsoon hanya meliputi acara pertandingan. Siapa pengadil, peserta, kiraan mata, pengundian, aktiviti sampingan dan apa yang berlaku dalam tempoh kejohanan itu berlangsung sahaja. Pendek kata ianya bermula dari pendaftaran peserta, perasmian sehinggalah kepada pembahagian hadiah dan penutup sahaja.

Namun, penganjuran kejohanan yang dimaksudkan si pelapor adalah meliputi kesemua aspek bermula dari persetujuan kejohanan itu diadakan, perjanjian yang dibuat, pembahagian tender, penyerahan tender, pembangunan dan sebagainya.

Sebagai satu contoh, keputusan memilih T-Best Event sebagai penganjur acara kepada kejohanan ini cukup pelik. T-Best Event bukan anak syarikat Kerajaan Negeri, namun Wan Hisham yang merupakan Exco Kerajaan Negeri ketika itu bebas memegang jawatan dalam syarikat yang tidak berkepentingan kepada rakyat. Mungkin di sini terletak jawapan kenapa Kerajaan Terengganu ketika itu terlalu mudah meluluskan sebarang kewangan kepada penganjuran kejohanan ini.

Mungkin BPR perlu bangun dari tidur. Atau mungkin juga BPR yang perlu disiasat???

No comments: