11 October 2008

Kenapa Shah Rukh Hang mendapat Datuk?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Petang tadi ketika menanti isteriku bersiap-siap untuk keluar ke majlis rumah terbuka seorang pimpinan Pemuda PAS Terengganu, aku sempat menonton sebuah drama di TV9. Pendekar 5 agaknya tajuk drama itu. Kisah 5 Hang. Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Lekir, Hang Kasturi dan Hang Lekiu.

Kelakarnya bila melihat Hang Tuah (lakonan Cico Harahap Rashid) yang sedang berlatih silat langsung tiada ciri-ciri fizikal seorang pendekar. Tubuh tegap, tapi perut sedikit maju ke depan. Jebat (Beego) juga begitu. Lain-lain 3 Hang tidak pula dapat aku pastikan tahap kemajuan perut mereka kerana yang lain semuanya berbaju.

Aku kira tidak salah sekiranya hero yang mempunyai sedikit 'kecacatan' itu ditutup dengan tiada adegan 'separuh bogel' tersebut. Bukan susah, gambarkan sahaja mereka dengan memakai baju. Lebih sopan, lebih bermaruah jadinya.

5 Hang tersebut adalah hero Melaka. Tidak perlu sebenarnya diceritakan. Walaupun mereka ini tidak mempunyai sejarah yang khusus, namun kisah mereka sentiasa diperkatakan. Pelbagai versi kisah mereka juga sudah difilem dan didramakan.

Aku kira, watak lakonan drama dan filem kita amat seadanya. Tiada pelakon yang perlu betul-betul gemuk untuk menjayakan sesuatu watak. Tiada juga pelakon yang perlu betul-betul kurus untuk menjayakan sesuatu watak. Itu peringkat yang agak tinggi, setakat nak 'kemaskan' perut pun tak mampu, nampak sangat semuanya semacam tangkap muat.

Kenal Shah Rukh Hang (di India dieja dengan Khan)? Seorang anak muda dari Melaka. Berpetak perutnya. Hensem wajahnya. Paling penting, senyumnya menimbulkan lesung batu di pipi menawan kalbu.

Kerana namanya yang turut mempunyai Hang, dia dikatakan mempunyai pertalian darah yang amat rapat dengan Hang Tuah. Mungkin cicit generasi ke 17. Mungkin kerana mahu menghargai jasa-jasa Hang Tuah, maka Shah Rukh Hang ini dikurniakan anugerah Datuk. Agaknya laa.

Datuk Shah Rukh Hang. Hang Peh!!

No comments: