04 February 2007

Universiti Beruk?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Semalam, aku mengikuti satu program dengan seorang ustaz. Dalam ucapan yang agak santai dan bersahaja, ustaz mendedahkan yang beliau mampu mengajar beruk memetik kelapa. Mula-mula kata ustaz, ajar beruk tu pusing buah kelapa yang diikat, dan beberapa langkah lagi. Dalam hati aku, ingatkan ustaz ni pandai mengajar orang jer. Rupa-rupanya beruk pun ustaz pandai ajar.

Tiba-tiba, hari ini aku macam nak tergelak baca akhbar. Seorang ADUN Kelantan yang merupakan seorang Dr mencadangkan diwujudkan pusat latihan bagi beruk belajar memetik kelapa. Bahasa mudahnya universiti beruk. Alasannya kerana sudah kekurangan beruk yang pandai memetik kelapa, sedangkan banyak buah kelapa yang tidak dapat dipetik. Tenaga manusia dikatakan sudah tidak mampu memetik buah apabila pokok sudah terlalu tinggi.

Pada aku, bukan soal beruk perlu ke universiti atau tidak. Tapi cara bagaimana buah kelapa itu harus diturunkan itu yang perlu menjadi soal utama. Menggunakan beruk untuk memanjat adalah satu alternatif. Galah juga alternatif walaupun tidak ramai menggunakan cara ini bagi pokok tinggi. Ada juga masih menggunakan tenaga manusia untuk memanjat kelapa. Mungkin tanam semula pokok yang tinggi harus dikaji kebaikannya. Mungkin juga penggunaan teknologi moden harus ada bagi memastikan buah kelapa mudah dipetik. Fokus utama adalah buah kelapa perlu diturunkan. Bukan beruk perlu ke Universiti atau tidak!

Aku tidak pasti apakah pangkat Dr. itu diperoleh kerana menjadi doktor perubatan, atau doktor falsafah. Jika doktor perubatan, adakah dia seorang Dr haiwan atau manusia? Aku melihat isu ini sebagai satu isu yang besar sebenarnya. Bukan setakat universiti of Beruk! Jika begini pemikiran seorang pimpinan dalam menyelesaikan masalah, maka bukan masalah yang akan diselesaikan, tetapi menimbulkan masalah yang lain.

Mungkin bila disebut menubuhkan universiti, maka terbayang di kepala YB Dr ini pembinaan infrastruktur akan membolehkan projek kepada kroni, jawatan-jawatan yang kosong peluang kerja kepada kroni, dan guru-guru beruk akan dipilih di kalangan kroni bagi mengajar beruk. Aku harap bukan ini yang dilihat, tetapi hanyalah mencari penyelesaian menurunkan buah semata.

Aku pernah melihat di dalam sebuah majalah perihal memetik kelapa. Ada suatu tempat membuat para dari buluh / kayu bagi memudahkan mereka memetik kelapa. Mungkin ini kurang selamat. Bila melihat pekerja TNB menggunakan skylift untuk membaiki kerosakan, aku terfikir kenapa tidak digunakan cara yang sama. Sewa kepada yang berminat. Pengusaha ladang yang besar sudah tentu tiada masalah kerana pada aku lebih mudah dan cepat. Ladang kelapa pula tidak seperti ladang getah yang rapat dan beranting. Tidak juga seperti ladang kelapa sawit yang laluannya berbukit. Ladang kelapa biasanya landai dan rata. Jarak antara pokok juga tidak terlalu rapat.

Ini pandangan. Pada aku, cara tradisi itu baik dan harus dikekalkan. Cara moden dan terkini serasi mengikut zaman. Cuma bimbang penubuhkan universiti bakal mengundang beruk cerdik yang tiada peluang pekerjaan. Wallahua'lam.

p/s: Pandangan mata semata-mata. Pandangan hati itu yang paling hakiki. Itupun kalu hati itu bersih...

1 comment:

Anonymous said...

Hmm.. mmg btul la abiskan duit pembayar2 cukai seluruh malaysia.. Lagi bagus buat sekolah free untuk orang2 miskin daripada memajukan beruk2 di sana