27 February 2007

Tak Cerdiknya Orang UMNO.

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Kesian dia (bekas ahli Pas). Kononnya nak tunjukkan dia seorang yang sudah insaf dengan menceritakan segala kesalahan yang pernah dilakukan. Alih-alih, polis lak datang soal-siasat. Semuanya gara-gara nak fitnah Pas. Kelakar betul rasanya.

1. Tok Guru ajar lain, tapi faham lain. Kesannya dia gi bakar rumah orang UMNO. Kalu Tok Guru benarkan bakar rumah orang kafir, kenapa rumah-rumah orang cina yang bukan Islam tak pernah pun Pas usik?

2. Dia mengaku yang semangat Pas dia lebih kuat dari Haji Hadi (masa tu). Sebab tu lah dia bakar rumah orang UMNO. Inilah masalahnya bila semangat lebih dari akal. Aku rasa Pas mujur je (beruntung) hilang sorang ahli yang tidak cerdik dan menyusahkan Pas ni.

3. Deris Jusoh lagilah teruknya. Kawan tu nak masuk UMNO, biar la dia masuk. Kenapa la suruh dia ceritakan hal-hal yang mendedahkan dia kepada masalah. Walhal boleh jer kalu orang lain yang ceritakan perkara ni dengan cara yang lebih umum dan selamat (sekiranya benar laa.. walhal banyak rekaan!). Kan tak pasal-pasal sorang ahli UMNO kena masuk lokap. Memang dasar pemimpin yang pentingkan diri!

4. Orang macam ni memang patut masuk UMNO. Pas tak perlu pun 'pemimpin' yang tidak cerdik. Kesian UMNO..

----------------------------------------------------------------------------------------

Bekas ahli Pas dakwa bakar lima rumah

JERTIH: Seorang bekas ahli Pas mendakwa membakar lima rumah ahli Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) di daerah Besut berikutan taksub amanat pemimpin parti itu yang mengisytiharkan ahli Umno sebagai kafir.

Bekas Setiausaha Pemuda Pas Kawasan Besut, Mohd Nor Ibrahim, 44, membuat pendedahan itu pada Majlis Selamat Tinggal Pas di Kampung Hutan Nangka, Jalan Kubang Depu, di sini, malam kelmarin.

Mohd Nor yang tidak menyatakan lokasi kediaman ahli JKKK yang dibakarnya kira-kira 20 tahun lalu, menyatakan rasa kesal kerana terlalu taksub Amanat Haji Hadi (Datuk Seri Abdul Hadi Awang) serta meminta maaf kepada tuan punya rumah berkenaan.

Turut hadir pada majlis itu adalah Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri, Datuk Seri Idris Jusoh yang juga Menteri Besar.

Mohd Nor yang juga bekas Ketua Pemuda Pas Cawangan Ceram Meliling menjadi Setiausaha Pemuda Pas kawasan selama tiga hari sebelum Pas kawasan itu dibubarkan pada 1997.

Sementara itu, Menteri Besar berkata, pendedahan bekas ahli Pas itu membuktikan pembangkang punca perpecahan di kalangan umat Islam di negara ini.

Ketua Polis negeri, Datuk Acryl Sani Abdullah Sani, berkata beliau juga sudah mengarahkan pegawainya di Ibu Pejabat Polis Daerah Besut menyiasat dakwaan bekas pemimpin Pas itu termasuk sama ada pemilik kediaman terbabit ada membuat laporan polis 20 tahun lalu.

"Inilah pendedahan pertama perbuatan saya lakukan dulu yang tidak pernah diberitahu kepada sesiapa. Saya rasa semangat Pas saya dulu lebih kuat daripada Haji Hadi.

“Saya mengambil kesempatan ini untuk memohon maaf kepada keluarga JKKK terbabit kerana untuk taubat saya diterima, saya perlu memohon maaf kepada mereka yang saya aniaya. Kalau hendak membayar ganti rugi saya tidak mampu... tetapi saya sanggup ‘ditampar’,” katanya.

Turut hadir pada majlis itu adalah Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri, Datuk Seri Idris Jusoh.

Mohd Nor yang juga bekas Ketua Pemuda Pas Cawangan Ceram Meliling menjadi Setiausaha Pemuda Pas kawasan selama tiga hari sebelum Pas kawasan itu dibubarkan pada 1997.

Beliau mendakwa selepas Pas kawasan itu dibubarkan, beliau hilang kepercayaan terhadap kepimpinan parti dan tidak pernah mengundi Pas dalam dua pilihan raya umum lalu.

"Saya tidak menjadi ahli dan menyokong Umno tetapi saya berusaha supaya calon Pas tidak menang. Sehingga pagi tadi (kelmarin) ramai ahli kawan-kawan datang bertanya kenapa dan apa yang saya peroleh dengan menyertai Umno.

"Saya memilih Umno kerana yakin usaha kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk memajukan agama berbanding pemimpin Pas mengajar kita membenci sesama Islam," katanya.

Sementara itu, Idris berkata, pendedahan bekas ahli Pas itu membuktikan pembangkang punca perpecahan di kalangan umat Islam di negara ini.

"Saya harap lebih ramai ahli Pas tampil menerangkan pembohongan yang dilakukan pemimpin mereka kepada masyarakat," katanya sambil menambah, beberapa siri penerangan akan diadkan bagi menyedarkan masyarakat keadaan sebenar.

Sementara itu, Ketua Polis negeri, Datuk Acryl Sani Abdullah Sani, berkata beliau sudah mengarahkan pegawainya di Ibu Pejabat Polis Daerah Besut menyiasat dakwaan bekas pemimpin Pas itu termasuk sama ada pemilik kediaman terbabit tahun ada membuat laporan polis.

"Kita tetap menyiasat walaupun kes itu sudah lama berlaku dan akan memanggil individu yang membuat dakwaan untuk membantu siasatan," katanya.

---------------------------------------------------------------------------

P/s: Bila orang tak cerdik, nak tunjuk hebat. Inilah jadinya. Kesian aku kat orang UMNO ni..

No comments: