02 January 2006

Kejayaan Tahun Baru 2006

Assalamualaikum...

Pulau Pandan Jauh Ke Tengah,
Gunung Daik Bercabang Tiga;
Hancur Badan Dikandung Tanah,
Budi Yang Baik Dikenang Jua.

saje mulakan tulisan ngan pantun.. duk tercari-cari idea tadi, terlintas
nak mula ngan pantun.. antara pantun yang mula-mula aku tahu..
kalu x silap, kak long yang ajar.. aku darjah satu, dia darjah 6 masa
tuu.. ingat lagi masa tu cikgu minta setiap pelajar tulis pantun dalam
buku.. so, balik tanya kak long pasal pantun.. dia ajar pantun tuu..

Tahun baru datang lagi.. kejap je rasanya.. ingat lagi detik-detik
camni laa dulu aku sibuk nak bisnes kuih SERI MUKA.. baru mula skit,
dah jatuh... tp x pernah rasa sesal x jd bisnes tuu.. sebab memang
rasa satu pengalaman yang cukup menarik... cuma sayang skit sebab
dah tinggalkan bumi GOMBAK.. tp, duk TERENGGANU lagi best ape! ;)

Tahun baru, azam baru.. secara x sedar, tahun ni pun azam nak
bisnes lagi.. dah ada dalam kepala, cuma tunggu masa yang agak
sesuai untuk dikeluarkan... namun, banyak perkara lg nak kena
selesaikan.. biasa laa hidup..kalu nak mudah je, baik mati!

Awal tahun ni menguji tul.. kena gantikan mak yang pergi buat
IBADAH HAJI.. bukan takat jaga adik2 kat rumah, malah buat kerja2
yang sebelum ni mak buat... tertanya-tanya gak.. camne laa mak
dapat POWER utk buat kerja-kerja tu.. buat kerja kat rumah, then
buat kerja-kerja kat kantin.. kalu aku tengok, mmg x mampu AKU nak
buat... baru sari kerja kat kantin tadi dah mula PENAT! bukan b4 ni x
pernah buat kerja-kerja tu semua.. tp x secara sepenuhnya... ada yg
'tuang' skit2... cuma mak kurang skit sbb x pandai bawak VAN..
hehehe..

Mak x der kat umah.. sunyi semacam jadinya.. biasanya, mak laa yg
marah sebab aku tidur lewat.."nanti lewat bangun, x sempat ke
masjid!".. sunyi gak dari dengar mak marah adik-adik bising/gaduh..
sunyi dari dengar mak marah bila kami gurau ngan mak.. selalu buat2
lupa supaya mak terkejut / marah.. :) mak cepat cool! paling sunyi
dari suara mak jemput kami adik-beradik makan.. ;)

Tahun baru ni aku buat kejutan pd diri aku... aku pandai bawak VAN!
bukan aku baru dapat lesen, tp dah lebih 3 tahun dah.. tp, nak bawak
van / kereta mmg takut semacam... b4 ni mmg selalu bg alasan kalu
ada yg mintak aku bawak kereta/van.. tp, peluang mak xder kat
rumah ni jadikan aku 'TERPAKSA' beranikan diri utk bawak van tuu..
kalu ada mak, mau je dia marah2 sbb x percayakan aku... ayah plak
marah sebab dah ada lesen, tp tak berani bawak! hehehe..

Sambil-sambil bawak VAN sari dua ni.. adik2 selalu cakap... bukan tak
boleh buat pun, cuma kena ada sikit self confident laa.. tul gak tuu
kot.. senyum pada diri sebab dah lepas ujian pertama... cuma aku
still tak berani bawak van tu kuar ke jalan utama nak gi isi minyak..
mungkin besok aku TERPAKSA sekali lagi... doakan aku selamat di
jalan raya ek!! :)

1 comment:

Sapere Avde said...

apa yg ade pada gombak??...UK Perdana lagi best hahaha...