09 September 2006

Mudahkah Islam?

Sewaktu darjah 3 dulu, aku terkial2 membaca lafaz niat solat maghrib.. dari kecik, aku hanya tau lafaz "sahaja aku sembahyang fardhu maghrib 3 rakaat (mengikut imam) kerana Allah Taala"... dalam surau aritu ustaz suruh aku buat amali solat maghrib... ok je aku berdiri n angkat tangan sambil 'niat dlm hati'...

ustaz tegur.. kenapa x baca niat?
oooo rupa2nya ustaz nak aku lafazkan niat.. aku pun lafazkan dalam bahasa melayu mcm yang aku tau... kata ustaz, lafazkan dalam bahasa arab.. aku pun mula laa... usolli fardol maghribi... senyap.. aku x tau 3 tu apa dalam bahasa arab... kawan2 sekelas mula mengajar sambil berbisik..."salasa" 2 3 kali kawan2 mengajar.. aku cuba sebut tapi tak tahu macamana nak sambung dengan kalimah "rakaat" selepas itu... akhirnya berpeluh laa aku nak mulakan solat maghrib pd tengahri tuu... aku rasa ada dekat 20 kali aku cuba... ustaz menunggu dengan sabar.. akhirnya ustaz sebut satu persatu sampai habis... ustaz yang tolong lafaz niat, tapi aku yang solat... aku sempurnakan solat maghrib tengahari itu dengan sesempurna yang boleh...

kenapa mesti diajar lafaz niat dengan sempurna dan penuh? siap dengan dalam bahasa arab? mungkin masa kecik laa perlu diajar dengan lengkap... supaya bila besar nanti tak perlu diajar lagi... agaknya itulah yang aku terima dulu...

bila meningkat skit usia.. bila ikuti kuliah dan kelas agama baru tau lafaz niat tu tak perlu pun.. yang perlu hanya niat semasa angkat takbir... dan niat tu pun x perlu lengkap mcm lafaz niat... cukup sekadar lintasan di hati... itu niat! kalu dah panjang berjela-jela, tentulah takbiratul ihramnya susah nak dapat! terkial-kial nak samakan takbir dengan 'niat yg panjang' tuu.. hasilnya dapat laa dilihat pada insan-insan yang takbiratulihramnya selalu tak menjadi...

Mudahnya Islam.. apatah lagi dalam mengamalkan ibadah... cuma kdg2 kita terlalu memberatkan dengan pelbagai persoalan dan alasan... kadang2 memberatkan perkara sunat turut memberi kesan dalam mudahnya beramal... yang paling sedih memberatkan adat hingga menyusahkan untuk beramal...

wallahua'lam

0 comments:

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks