28 July 2010

Daftar Pemilih: Apa PAS Terengganu buat?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Aku suka merujuk kepada jadual di bawah. Jadual tersebut menunjukkan jumlah pemilih yang didaftarkan oleh Penolong Pendaftar (PP) oleh parti-parti politik di Semenanjung Malaysia.



Ketika mula-mula melihat jadual di atas, terdetik juga di hati. Apakah PAS Terengganu begini teruk dan lemah berbanding negeri-negeri lain terutama Kedah dan Kelantan? Sekali dilihat, memang Terengganu agak kebelakang dalam mendaftar pengundi baru.

Mengikut rekod SPR, masih ada Kira-kira 28% atau 4.39 juta penduduk negara ini yang berusia lebih 21 tahun dan layak bergelar pengundi masih belum mendaftar sebagai pemilih sehingga akhir tahun lalu (2009). Daripada jumlah tersebut, 65% daripada mereka adalah Bumiputera. Daripada jumlah itu, Selangor mencatat jumlah yang paling tinggi iaitu seramai 787,000 orang, diikuti Johor (605,000), Perak (526,000), Sarawak (473,000) dan Kelantan (240,000). Manakala di Terengganu sekitar hanya 77,093 orang sahaja (12.3%) yang belum berdaftar.

Jadi, apabila dikaitkan pendaftaran pemilih dengan mereka yang belum mendaftar, Terengganu sebenarnya tidaklah jauh ke belakang. Cuma jika dilihat pada angka, memang ianya kurang pada bilangan.

Wallahua'lam.

p/s: Sekadar menjawab beberapa tulisan yang nakal dan tidak sudah-sudah mengkritik.

1 comment:

Parti KeAdilan Rakyat - Kuala Terengganu said...

sudah mula blh daftar online di www.daftarundi.org .

Setakat ni dah ada 7 orang mendaftar


Sebarkan kepada rakan-rakan yang layak @ masih belum mendaftar.