24 September 2008

ISA: Untuk Negara atau BN?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Akhirnya Raja Petra Kamarudin dihumban ke Kamunting. Pengendali laman web Malaysia Today itu akan ditahan selama 2 tahun di sana. Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata beliau sendiri menandatangani perintah penahanan Raja Petra untuk tempoh itu, lapor Bernama.

"Semalam, saya telah menandatangani penahanan Raja Petra untuk dua tahun ke Kamunting setelah berpuas hati dengan alasan yang cukup untuk menahannya," beliau dipetik sebagai berkata.

Sebelum ini pihak polis mengatakan bahawa Raja Petra ditangkap kerana 'degil' bilamana tidak serik mengeluarkan artikel yang dilihat 'mengganggu' ketenteraman awam.

Menarik juga untuk kita lihat berkenaan ISA adalah bilamana Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu mengeluarkan kenyataan meminta PM membebaskan 5 pemimpin Hindraf.

Mengikut apa yang aku dengar dari berita di sebuah siaran TV, antara alasan yang diberikan Samy Vellu adalah kaum india akan kembali memberi sokongan kepada BN jika 5 pemimpin berkenaan dibebaskan.

Dalam kenyataannya, Samy Vellu juga menyebut Pak Lah akan berbincang perkara tersebut dengan Menteri Dalam Negeri.

Aku percaya Pak Lah akan menurut permintaan MIC tersebut bagi memastikan sokongan kaum india akan dipulihkan.

Bagi Samy Vellu pula, aku berpendapat inilah ruang yang ada untuk dia bertindak sebagai Hero Tamil sekali lagi setelah dipinggirkan oleh masyarakat India sebelum ini. Sebab itu Samy turut menyatakan akan membangkitkan perkara itu sekali lagi dalam mesyuarat Dewan Tertinggi Barisan Nasional (BN) akan datang.

Masyarakat didedahkan oleh media bahawa mereka yang ditahan ISA sebagai pengacau, pengganas, pengganggu ketenteraman awam, penimbul provokasi dan sebagainya kepada negara. Rupa-rupanya yang dilindungi ISA adalah BN semata-mata. Jika ianya tidak baik untuk BN, maka ISA adalah jalannya. Jika menguntungkan BN, maka tidak perlu kepada ISA.

Celakalah kepada mereka yang menyokong undang-undang yang zalim ini! Bagi mereka yang masih mempertahankan undang-undang zalim ini, mereka perlu tahu bahawa walaupun Allah itu Maha Mengetahui, namun tetap akan berlaku perbicaraan di akhirat kelak.

Bukan Allah itu tidak tahu apa yang kita perbuatkan. Namun, sebagai suatu keadilan, Mahkamah Allah tetap memberi kita ruang untuk dibicarakan.

Wallahua'lam.

No comments: