26 January 2011

Terengganu: Disember Musim Mengawan?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Menggerunkan tapi tidak mengejutkan apabila kenyataan Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara Terengganu (JPN) Ghazali @ Suhaimi Muhammad menyebut sebagaimana yang dilaporkan oleh akhbar harian berbahasa Melayu hari ini (Rabu, 26 Januari 2011) bahawa seramai 623 anak tidak sah taraf dilahirkan di negeri ini tahun lalu sekali gus menunjukkan gejala kelahiran anak luar nikah berada pada tahap kronik.

Kelahirannya pula bagaikan bermusim. Daripada jumlah tersebut, kadar tertinggi dicatatkan pada Mei dengan 72 kelahiran dan September 60 kelahiran yang dikaitkan dengan kemunculan ‘produk’ yang dibuat sembilan bulan sebelum itu iaitu pada Ogos dan Disember.

Hasil kelahiran dicatatkan dua bulan itu juga dikaitkan sebagai ‘musim mengawan’ pasangan muda-mudi yang ‘berpesta seks tanpa ikatan sah’ pada malam sambutan hari kemerdekaan dan tahun baru.

Walaupun berterima kasih atas kenyataan terus terang Pengarah JPN Terengganu ini, tetapi mohon diteliti, kenapa beliau masih menggunakan istilah ‘berpesta seks tanpa nikah’?

Kenapa tidak digunakan saja istilah ‘berzina’ kalimah yang digunakan oleh Allah yang nyata bunyinya saja sudah mengambarkan kedahsyatannya belum lagi disebut hukuman yang menunggu pelakunya.

Sesiapa yang memerhatikan suasana menyambut tahun baru di Bandaraya Warisan Pesisir Air, Negeri Cantik Budaya Menarik memang sama sekali tidak meragui ketepatan kenyataan ini.

Ironinya, statistik yang mengerunkan ini tidak sama sekali mengubah agenda kerajaan negeri serta tidak pernah berubah dan tidak akan berubah melainkan diubah kerajaan Umno yang memerintah.

Dengan Datuk Bandar Kuala Terengganu, Azlan Dagang menunjukkan contoh terbaik kepada anak-anak muda dengan lagak ‘semakin tua semakin menjadi’, bergedik-gedik bersama orang-orang muda mengira 'final countdown' kononnya menutup tirai 2010 dan menyambut kedatangan 2011.

Malam yang bertukar menjadi malam pesta muda mudi, mat rempit bermaharajalela, pasangan kekasih memadu kasih, pondan dan khunsa berkeliaran, perzinaan lantas akhirnya lihatlah statistik yang ‘membanggakan’ ini. Negeriku, Terengganu Darul Iman.

Kenyataan Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Terengganu itu juga menyebut, jumlah kelahiran anak tidak sah taraf itu dicatatkan di sembilan pejabat JPN membabitkan bayi pelbagai agama daripada pasangan warganegara dan bukan warganegara, tetapi sebagaimana yang saya tegaskan, adalah tidak mengejutkan apabila dinyatakan bahawa majoritinya bayi tersebut dilahirkan daripada ibu beragama Islam. Sekali lagi, negeriku
Terengganu Darul Iman.

Sebelum ini agensi berita Bernama melaporkan Terengganu mencatatkan jumlah penagih dadah paling ramai di negara ini dengan 10,000 tangkapan dicatatkan sepanjang tahun 2009.

Kenyataan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik negeri, Supritendan Roslan Abd Wahid dipetik sebagai berkata, berdasarkan jumlah penduduk seramai 1.2 juta di negeri ini, nisbah penagih dadah ialah seorang daripada 100 penduduk.

10,000 tangkapan dilakukan di Terengganu sepanjang tahun 2009 adalah yang tertinggi di Malaysia kemudian diikuti dengan Kuala Lumpur dan Pulau Pinang.

Saya tidak ingin mengulas lebih lanjut mengenai statistik dan angka tetapi ingin melontarkan suatu persoalan umum bahawa setelah meneliti semua ini, masih belum sampaikah lagi masanya untuk kita kembali kepada Islam setelah terpampang di hadapan mata kegagalan sistem manusia, ataupun kita ingin melihat berlakunya kerosakkan yang lebih parah dan lebih parah lagi...

Kenyataan yang tidak dapat disangkal bahawa Islam datangnya daripada Allah sekaligus bererti Islam adalah sempurna dan tidak dicemari sebarang unsur kecacatan, kejahilan, hawa nafsu dan kezaliman. Sebabnya cukup jelas iaitu sifat-sifat pencipta sentiasa membayangi hasil ciptaanNya. Allah memiliki sifat sempurna pada zatNya, sifatNya dan perbuatanNya.

Kesempurnaan ini akan mempengaruhi setiap undang-undang, dasar dan sistem yang diciptaNya. Jadi sudah tentu semua undang-undang, sistem dan dasar itu juga sempurna.

Berlainan sama sekali dengan manusia yang diciptakan kerana manusia tetap sebagai makhluk yang serba kekurangan dan kelemahan. Kesemua sifat ini sebati dengan manusia dan tidak mungkin dapat dipisahkan. Kesemua kekurangan dan kelemahan ini akan mempengaruhi setipa ciptaan manusia termasuklah undang-undang dan sistem hidup.

Kembali kepada Islam adalah jalan penyelesaian terbaik.

------------------

www.drazmanibrahim.com


Tak Nak Tok Ai!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Siakap Sinohong, Gelama Ikan Duri,
Bercakap Bohong, Ada hati nak jadi YB.

Teringat lagu XPDC - Tak Nak Jadi Soh Chai. Elok juga lagu tersebut digubah menjadi Tak Nak Pilih Tok Ai.

Berikut adalah artikel berkenaan pembohongan Tok Ai yang mendakwa kes tersebut telah selesai. Sedangkan kes tersebut masih berjalan di mahkamah. Sudahlan mengkhianati rakyat, kini nak membohongi rakyat pula. Tak Nak Tok Ai!

Harakahdaily 1 -Bohong: PAS desan calon BN tarik diri

Harakahdaily 2 - Muhyiddin diminta perjelas soal calon BN cuai

Mengikut alamat biasa, calon BN ni akan rebah sepertimana calon BN di Kuala Terengganu, Bukit Gantang dan Permatang Pasir. Wallahua'lam.


24 January 2011

Cikgu Mala: Tangan Yang Menghayun Buaian...

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Maka kecohlah manusia-manusia bermata sepet dari parti MCA dan GERAKAN membincangkan tentang tangan seorang muslimah PAS yang menjadi calon dalam PRK Dun Tenang. Kata mereka, Cikgu Mala tidak mesra apabila tidak bersalam dengan lelaki-lelaki di Dun Tenang. Apabila Cikgu Mala bersarung tangan, maka melalak pula mereka mendakwa Cikgu Mala menghina tangan-tangan mereka 'yang kotor'.


Aku cukup suka komen Cikgu Mala berkenaan bersalam ini.

"Saya anggap 53 tahun (kita) merdeka, komponen BN gagal memahamkan ahli komponen mereka, (termasuk) MCA dan sebagainya, bagaimana adab bersalaman seorang individu muslim dan dengan yang lain. "Kami sebagai individu Muslim, kami (wanita) memang tidak bersalam dengan lelaki... Begitu juga dengan kaum Tiong Hua, kami bersalaman dengan perempuan (Tiong Hua) tidak ada masalah, (sebab) mereka perempuan. "Hatta kami saudara seislam pun, kami tidak bersalaman dengan lelaki," katanya dalam satu sidang media.


Aku tak salahkan Chua Soi Lek yang mahu bersalam dengan semua perempuan. Memang dia bernafsu besar. Bukan setakat salam sahaja yang dia mahu. Semua orang tahu siapa Chua Soi Lek ini. UMNO dan BN lagilah kenal siapa Chua ini. Walaupun aku tidak pernah menonton video lakonan apek tua ini, tapi semua orang boleh menilai Chua.

Aku tidak mahu mengulas sangat isu ini. Mudah rakyat menilai sejauh mana UMNO dalam menjalin kerjasama dalam BN yang kononnya membela Islam. Pergilah UMNO. Rakyat Malaysia lebih selamat tanpamu...

Kalu tengok tapak tangan calon BN tu, macam banyak penyakit jer. Kena tanya geng HPA ni bab ni. Hehehe.

11 January 2011

Aduka di Rusila: Songkok Putih Wajar Bertanggungjawab.

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...


Aduka Oh Aduka

Aku kenal Aduka Taruna di Tranungkite Online (TKO). Kenal kerana kelantangannya (sepatutnya dibaca biadab, kurang ajar dan sebagainya) dalam mengkritik. Pada dia, tiada yang betul pada orang lain kecuali mesti mengikut apa yang dia kehendaki. Melayu mesti begitu dan begini, Islam mesti begitu dan begini, politik mesti begitu dan begini, PAS mesti begitu dan begini.

Begitu juga dengan Tuan Guru Presiden PAS yang sudah dikritiknya (sepatutnya dibaca dicela, dihina, dimaki hamun dan sebagainya) sejak dahulu di TKO, mesti bertindak begini dan begitu mengikut kehendaknya. Jika tidak, keluarlah istilah yang paling digemarinya iaitu "Genetik Melayu" yang bla.. bla.. bla..

Projek Langgar Hadi

Aku tidak mengikuti sepenuhnya perkembangan "Projek Langgar Hadi" yang sudah lama dicetuskan Aduka. Pada aku, tidak ada apa yang menarik pada projek tersebut, melainkan mahu mengganggu perjalanan politik PAS, khususnya Tuan Guru Presiden sendiri.

Namun, dari pemerhatian dan tinjauan, aku dapati orang yang paling ke depan bagi 'merealisasikan' projek Aduka ini adalah Webmaster TKO - Songkok Putih (SP). SP dalam kenyataan terakhir berkenaan projek ini menyebut seolah-olah program ini akan berjalan dengan baik kerana sudah dimaklumkan kepada pihak-pihak berkenaan. Rujuk DI SINI.

Namun, apa yang berlaku pada tarikh 7 Januari tersebut telah memburukkan imej PAS khususnya, dan turut terpalit cemar kepada TG Presiden PAS.

Timbul persoalan di sini, sejauh mana komunikasi SP, Aduka dan Batu Api dalam melaksanakan projek ini? Sejauh mana pula komunikasi SP, pihak Masjid, dan pihak TG Presiden? Jika mahu dirakam, adakah pihak Terengganukini dihubungi dan dimaklumkan?

Apa yang berlaku pada 7 Januari tersebut menunjukkan tiada komunikasi berlaku! Aku percaya, jika pihak Tuan Guru Presiden dimaklumkan awal, tiada sebab untuk pihak Tuan Guru tidak menerima tamu. Jawapan Tuan Guru kepada Aduka (membaca Facebook Aduka) sendiri menunjukkan Tuan Guru tidak dimaklumkan kedatangan Aduka. Malah, Tuan Guru memaklumkan sudah mempunyai program lain yang perlu dihadiri.

Aduka Dipukul

Aduka dipukul adalah kesan dari salah faham orang ramai sekitar masjid terhadap projek Aduka sendiri. Aduka dibawa dari kawasan rumah Tuan Guru dan dibawa ke halaman hadapan masjid apabila tetap menghalang laluan Tuan Guru dan dilihat tidak beradab dengan Tuan Guru (mendesak beberapa kali walaupun Tuan Guru telah memaklumkan tidak mempunyai masa).

(Tidak timbul isu Tuan Guru tidak menghalang perlakuan orang ramai yang memukul Aduka kerana jarak rumah Tuan Guru dengan tempat kejadian agak jauh. Tuan Guru juga sudah berada di dalam rumah ketika itu - selepas Aduka ditarik)

Apabila ramai mengerumuni Aduka di hadapan masjid, maka timbullah pertanyaan antara satu sama lain. Kenapa 'mamat' tu ditangkap dan dikepung? Maka, keluarlah jawapan "Ada orang nak langgar Ayah Chik (panggilan masyarakat sekitar kepada Tuan Guru Presiden PAS).

Apabila perkataan "Nak Langgar" itu timbul, maka yang tidak tahu hujung pangkal menyangka memang kedatangan Aduka adalah untuk melanggar Tuan Guru. Langgar kesannya adalah cedera atau terbunuh. Maka di situlah dipercayai berlaku tindakan spontan "penampar free" kepada Aduka.

Apabila berlaku kekecohan tersebut, barulah Aduka dilarikan pihak masjid ke tingkat atas. (gambar bawah)


Pengakhiran kepada tragedi di atas, maka dua laporan polis telah dilakukan. Satunya dilakukan oleh Aduka sendiri, keduanya dilakukan oleh pihak masjid. Kita serahkan kepada polis untuk tindakan lanjut. Jika jadi kes mahkamah, dapatlah Aduka datang lagi ke Terengganu / Rusila ni.

Ambil Tindakan Kepada SP

Saya amat percaya, tujuan SP adalah baik dalam melaksanakan 'agenda' Aduka ini. Saya juga percaya, SP berniat untuk memastikan pertemuan tersebut akan meleraikan segala ungkitan-ungkitan yang Aduka timbulkan. Saya sangat yakin dan percaya kepada SP atas tujuan dan niat tersebut.

Namun, saya amat kecewa apabila program tersebut 'tidak diuruskan' dengan baik sehingga menimbulkan kekecohan, seterusnya membangkitkan salah faham terhadap PAS dan Tuan Guru sendiri. Atas rasa kekesalan tersebut, saya cadangkan Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu (DPPNT) dan Dewan Pemuda PAS Kawasan Dungun (DPPKD) selaku 'pemilik TKO' mengambil tindakan sewajarnya kepada SP.

Saya juga menggesa SP mengambil sikap sepenuhnya bertanggungjawab terhadap apa yang berlaku. Ini kerana umum mengetahui, hanya SP yang berhubung dengan Aduka dan Batu Api.

Wallahua'lam.

06 January 2011

Cerita Kelakar dari Negeri Darul Iman

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Kata Ramli Nuh, si Adun Tepoh merangkap Timbalan Pengerusi Agama dan Penerangan Negeri, 500 kekosongan jawatan imam dan bilal tidak diisi. Jumlah itu melibatkan 488 masjid di seluruh negeri Terengganu. Itu kenyataan yang dikeluarkan akhbar bertarikh 8 November 2010.

Pelik juga, negeri yang punya ramai anak-anak muda lepasan Azhar, Kusza dan universiti dalam pengajian agama tetapi tidak mempunyai imam dan bilal. Sebelum ni heboh sangat tentang pembinaan masjid-masjid di Terengganu. Terpampang di billboard tentang beberapa buah masjid kononnya nak melambangkan UMNO Terengganu cakna pada agama.


Tapi itu bukan cerita kelakar lagi. Apa yang lebih kelakar lagi adalah keratan akhbar di bawah. Kerana ketiadaan bilal, ada masjid yang gunakan TV untuk melaungkan azan! Nak dikatakan kelakar sangat, ada juga timbul rasa sedih. Maklum sahaja, azan di TV tu menandakan masuk waktu bagi wilayah persekutuan Kuala Lumpur dan kawasan-kawasan yang sama waktu dengannya. Apa kes plak Terengganu sama waktu dengan KL. Sedih sedih... Takkan azan pun nak 1Malaysia kot!

Itulah UMNO ni, bila dapat perintah balik Terengganu pada 2004 dulu, habis tok imam dan tok bilal masjid yang tak berapa sokong dia dipecat. Mereka ni rela masjid kosong dan tak berisi. Rela masjid senyap sunyi. Konon la masa tu laksanakan Islam Hadhari. Lening masjid senyap sunyi.

Sudah-sudahlah kepada penyokong UMNO / BN. Hentikanlah khurafat hanya UMNO sahaja boleh memerintah. PAS di Terengganu sudah buktikan kemakmuran dalam 4 tahun pemerintahan. Bukan setakat makmurnya masjid dan surau, malah pelaburan asing pun antara yang tertinggi. Doh nak gape lagi? Takkan dengan RM300 setahun kita nak lihat maksiat berleluasa, masjid jadi tugu sahaja!

Sudah tiba masa PAS ganti UMNO di Terengganu, Pakatan Rakyat ganti BN di Putrajaya.

05 January 2011

Harga RON 97 Naik: Siapa Peduli?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Hari ini rakyat yang menggunakan RON 97 merasai lagi kenaikan harga minyak sebanyak 10 sen seliter. Harga baru ini menjadikan RON 97 berharga RM 2.40 seliter. Kali terakhir RON 97 naik adalah pada 1 Disember lalu sebanyak 15 sen.


Percayalah, tiada siapa peduli dengan kenaikan harga RON 97 ini. Adalah beberapa kerat yang bising marahkan kerajaan kerana menaikkan harga minyak. Usah pedulikan suara-suara dengki dan penuh hasutan itu. Agenda trasformasi perlu diteruskan. Rakyat perlu terus ditekan. Kenaikan harga barang perlu menjadi keutamaan. Tekan dan terus tekan rakyat. Nanti bagi sahaja gula-gula hacks agar mereka diam. Teruskan dan teruskanlah!

Kepada rakyat, sokonglah dan teruskan menyanjung Kerajaan yang ada. Kerajaan yang terbukti baik dan tidak menindas. Terbukti telus dan memerlukan fulus dari rakyat. Sokonglah dan dokonglah.

p/s: Ayuh sama-sama nyatakan sokongan kepada PM dan Kabinet (Termasuk si perogol sekiranya ada).

03 January 2011

Balqis Kembali Ke Sekolah!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Kembali Ke Sekolah!

Jam 9.00 pagi aku sudah tiba Pusat Harian Sindrom Down Kuala Terengganu yang merupakan sekolah Balqis. Balqis kelihatan ragu-ragu apabila aku mahu menurunkannya. Lebih teruk apabila dia tidak mahu berjalan masuk ke kelas. Maka, terpaksalah aku mendukungnya. Sedangkan ketika itu aku mahu menunjukkan kepada Cikgu Anita bahawa Balqis sudah mampu berjalan dengan baik.

Seperti biasa, sebelum memulakan kelas Balqis perlu ke tandas bagi Toilet Training. Alhamdulillah, Balqis kencing di dalam Potty! Jujurnya, aku agak bimbang kerana sepanjang cuti persekolahan, tidak sampai 5 kali aku melakukannya di rumah. Kami memang tidak sempat (bercampur agak malas sebenarnya) mahu melakukan latihan tersebut di rumah. Selain memerlukan komitmen yang agak tinggi, kedatangan Izzah turut menyulitkan keadaan.

Bagi menjalankan latihan ini, Balqis perlu dalam keadaan tiada lampin. Kencing perlu diaturkan setiap 30 ke 45 minit. Setiap kali ke tandas, Balqis perlu ditunggu sehingga 3 minit di atas potty. Jika kencing, dia perlu ke tandas 45 minit berikutnya. Jika tidak, dia perlu ke tandas lebih awal atau 30 minit berikutnya. Risikonya adalah, dia kencing tidak mengira masa dan tempat!

Selesai ke tandas, kelas seperti biasa dimulakan dengan nyanyian. Hari ini aku biarkan Balqis sendirian tanpa aku bimbing pergerakan tangannya dalam menggayakan lagu-lagu yang dinyayikan. Secara keseluruhannya, Cikgu Anita kelihatan berpuas hati. Apa tidaknya, muzik dan lagu adalah kesukaan Balqis!

Permulaan Yang Baik

Selesai nyanyian, Balqis mula masuk kelas. Latihan pertama adalah menyusun bongkah-bongkah kayu ABC. Bongkah-bongkah ini perlu disusun secara menegak dalam 3 bongkah. Seperti yang dijangka, Balqis berjaya melakukannya dengan sangat baik.

Latihan kedua adalah memasukkan kepingan kayu bulat ke dalam tempatnya. Di sini aku lihat Balqis sudah agak keliru. Begitu juga dengan aktiviti yang hampir sama iaitu memasukkan bentuk bulat di dalam bekas. Balqis berjaya dengan bimbingan.

Berikutnya adalah latihan mengenal kasut dan bola. Aku betul-betul lupa untuk melakukan latihan ini di rumah sepanjang cuti. Kesian Balqis. Terkial-kial dia ditegur cikgu kerana salah. Bola dan kasut diletakkan di hadapan Balqis, dan dia perlu menunjukkan bola atau kasut dengan jari telunjuk mengikut arahan cikgu.

Seterusnya aktiviti memasukkan kayu berlubang ke dalam batang kayu. Alhamdulillah, aktiviti ini memang berjalan dengan baik. Lihatlah video bagaimana Balqis menekuni aktiviti ini.

video

Pelajaran terakhir di kelas adalah mewarna menggunakan crayon. Alhamdulillah, Balqis dapat menconteng mengikut arahan, cuma Balqis kurang menekan crayon pada kertas. Hasilnya, lakaran yang dihasilkan tidak berbekas dengan baik. Kata cikgu, perlu praktis di rumah!

Selesai kelas, sekali lagi Balqis diaturkan ke tandas. Alhamdulillah kencing lagi. Cuma sedikit terlewat kerana baru sahaja hendak keluar dari tandas baru Balqis kencing. Nampaknya Balqis agak menjadi hari ini.

Semangat Kian Luntur

Ketika aktiviti membaca buku, aku lihat mood Balqis sudah berubah. Dia tidak diam duduk atas kerusi. Sebuah buku dibaca, dia cuba lari. Mahu menghabiskan 3 buah buku, aku terpaksa keliling meja mengejarnya.

Apabila tiba waktu makan, sedang aku bersiap-siap mahu mengeluarkan bekal Balqis sudah mula menangis. Aku fikir Balqis mahu kencing, jadi aku segera bawa dia ke tandas. Namun, tidak juga dia kencing. Cuba suap makanan, tidak mahu. Suap air juga menolak. Akhirnya, aku peluk rapat dan biarkan dia menangis. Akhirnya dia terlena. Patutlah dia menangis.

Sebenarnya aku sudah mengagak kejadian ini akan berlaku pada hari ini. Balqis bangun seawal jam 5.00 pagi apabila mendengar penggera pada telefon berbunyi. Sebelum ke sekolah, aku sudah cuba memaksa dia tidur seketika, tapi gagal. Akhirnya, inilah penamat kelas pada hari ini.

Cikgu Anita membenarkan kami pulang awal. Sebenarnya aku mahu Balqis melakukan aktiviti baru pada hari ini iaitu mengayuh basikal. Nampaknya niat itu terpaksa ditangguh ke minggu hadapan atau bersama Uminya nanti pada hari Rabu ini.

Wallahua'lam.

 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks