11 February 2009

Larangan Ceramah di Perak: Bukti BN Pengecut.

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Takutnya BN dengan situasi apa yang sedang berlaku di Perak. Terbaru dikatakan ceramah politik pula yang dihalang di sana. Setahu aku parti-parti seperti PAS, PKR dan DAP sahaja yang biasanya mengadakan ceramah. UMNO dan BN pula biasanya melalak di kaca TV, radio dan surat khabar. Apakah relevannya arahan larangan ini?

Akhbar Harakah, Suara Keadilan sudah menjadi mangsa dirampas di pasaran. seolah-olah tidak cukup dengan rampasan sebuah kerajaan, maka dilakukan lagi rampasan demi rampasan. Mungkin juga tanah-tanah yang telah diserahkan kepada rakyat miskin oleh Kerajaan Perak Pakatan Rakyat Yang Sah juga akan dirampas sebagaimana berlaku di Terengganu?

Demokrasi makin hilang. Kuasa si penguasa terus ditunjukkan. Polis seolah-olah (bukan seolah-olah!!! memang pun!!) menjadi alat bagi mereka melindungi kuasa. Sultan dipergunakan sebegitu rupa. Sungguhlah hayat BN dan UMNO sudah hampir kepada hujungnya.

Mahu sahaja aku cadangkan dibuat laporan polis kepada Ketua Polis Negara. Kenapalah suatu larangan yang bersifat tidak demokratik itu boleh difikirkan. Sepatutnya arahan yang dikeluarkan adalah "semua pihak hendaklah tidak bercakap apa-apa berkaitan negeri Perak". Barulah adil dan saksama. Media dilarang menemubual, mengulas dan membuat sebarang laporan berkaitan negeri Perak. Jika yang dilarang sebelah pihak, memang nampak sangat pun Polis ini berat sebelah.

"Maaf Dato', kami hanya menjalankan tugas." Inilah jawapan yang akan diberikan mereka selalunya.

p/s: Mengikut Hanifa Maidin, ceramah ni tak perlu permit pun. Buat jer. Hak kita untuk berhimpun. Setakat hari ini belum pernah rasanya yang ditahan dalam kes ceramah tanpa permit kalah di mahkamah.

No comments: