24 August 2008

15 Sen je?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Seminggu lalu Pak Lah sibuk benar mencanangkan akan menurunkan harga minyak. Malahan dari awal bulan Ogos lagi Pak Lah mengatakan kerajaan akan mengumumkan penurunan harga minyak. Dalam ucapan janji-janji manisnya, Pak Lah membayangkan akhir bulan ini pengumuman tersebut akan dibuat. Tup-tup, kelmarin Pak Lah mengumumkan penurunan harga minyak sebanyak 15 sen.

15 sen je? Itulah hakikat yang rakyat Malaysia perlu terima. Aku kira terlalu kecil. Ramai lagi yang mengatakan penurunan itu terlalu kecil. Tidak terasa apa-apapun dengan penurunan sebanyak itu. Aku merasakan 20 sen adalah satu jumlah yang munasabah untuk diturunkan.

Najib marah dengan mereka yang mempertikai 15 sen yang dikurangkan. Kata Najib, jika dicampur dengan rebat tunai yang diterima rakyat, sudah banyak yang diberikan kerajaan. Akhirnya sistem rebat tunai mahu difikirkan dengan cara yang lain. Apa tidaknya rebat tunai yang diterima rakyat digunakan untuk membeli keperluan lain dan bukannya minyak. Pada aku, rebat tunai semacam wang ehsan sahaja.

Pak Lah dengan penuh wibawa meminta peniaga menurunkan harga barang keperluan. Dalam satu sidang akhbar semalam, Pak Lah dipetik sebagai berkata:

"Peniaga mestilah juga memberi manfaat kepada pengguna, turunkan sama. Janganlah cepat nak bagi naik, nak bagi turun pun cepat-cepatlah juga... bantu membantulah."

Turun 15 sen, nak suruh peniaga turunkan segera harga barang? Sewaktu kenaikan harga minyak baru-baru ini pun, kebanyakan peniaga mengambil masa kira-kira dua tiga minggu juga untuk membuat penyelarasan harga baru. Itupun aku kira ramai yang teragak-agak meletakkan harga. Aku juga percaya ada yang terpaksa mengurangkan untung dalam memastikan pelanggan tidak terlalu terbeban.

Mustahil sebenarnya mahu melihat harga barang turun. Penurunan 15 sen tidak langsung terasa kepada rakyat yang sudah amat terbeban dengan kenaikan baru-baru ini. Bukan tidak bersyukur, tetapi selepas 'dirompak' 78 sen, nilai 15 sen teramat tiada makna.

Mungkin 15 sen adalah 'gula-gula' untuk pengundi di Permatang Pauh. Namun, nilai itu untuk menyelamatkan sebuah kerajaan aku rasa sungguh tidak munasabah. Pak Lah agaknya menjangkakan harga gula-gula masih seperti 20 tahun dahulu. Dahulu mungkin 5 sen mampu membeli pelbagai barangan. Itu 30-40 tahun yang lalu. Kini 50 sen pun sudah tidak dipandang budak-budak!

Undurlah Pak Lah!!

20 August 2008

Datuk Wira Ayob Yaakob: Dari Batu Burok ke Permatang Pauh

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Mungkin ramai yang tidak menyedari Datuk Wira Ayob Yaakob yang kini bertugas sebagai Ketua Polis Pulau Pinang adalah bekas Ketua Polis Terengganu. Ayob dilantik sejak 16 Jun 2008 yang lalu selepas tempatnya di Terengganu diganti oleh Pemangku Senior Asisten Komisioner I (SAC I) Sidin Abdul Karim, Ketua Jabatan Pengurusan Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Sabah.

Aku sebenarnya sudah lama berniat menulis sesuatu berkaitan pertukaran Ayob ke Pulau Pinang. Namun, kerana tidak mahu selamanya bersangka buruk dengan pihak polis, maka aku diamkan sahaja dengan beranggapan ianya adalah pertukaran biasa.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar ketika hadir di sesi taklimat mengenai persiapan anggota polis pada pilihan raya kecil Permatang Pauh di Ibu Pejabat Polis Seberang Perai Tengah. Turut hadir Ketua Polis Negeri Datuk Wira Ayob Yaakob (kanan).

Ingatkah kalian kepada Peristiwa Berdarah Batu Burok 8 September 2007 (PBB 809) yang lalu? Aku percaya peristiwa itu masih segar dan masih merah dalam ingatan ramai pihak. Insiden di mana dua orang penyokong PAS telah ditembak menggunakan peluru hidup oleh anggota polis Terengganu. Insiden yang dipercayai dirancang akhirnya terbongkar apabila pelbagai kekeliruan timbul dan didedahkan. Rakyat tidak akan lupa riben merah di bahu SB,

Datuk Wira Ayob Yaakob, merupakan Ketua Polis Terengganu ketika berlakunya kejadian PBB 809. Datuk Wira Ayob (Ketika itu Datuk) telah dilihat memberi kerjasama yang cukup baik kepada Kerajaan UMNO Terengganu pimpinan Idris Jusoh dalam menjawab dan memberi penjelasan berkenaan isu PBB 809 tersebut. Seolah-olah satu kumpulan dengan UMNO, Ketua Polis Terengganu terbabit menawarkan diri untuk dipanggil memberikan penerangan dan taklimat berkaitan isu tersebut.

Datuk Wira Ayob (ketika ini Datuk) sedang memberikan penerangan berkenaan PBB 809 di Wisma Darul Iman tahun lalu.

Kerana politik juga, beberapa foto individu tertentu yang diambil gambar mereka pada malam kejadian PBB 809 dimuatkan di dalam akhbar dan diminta menyerah diri kepada pihak berkuasa. Sehingga hari ini kes PBB 809 masih dalam perbicaraan.

Datuk Wira Ayob Yaakob kini bukan lagi berkhidmat di Terengganu. Dosanya membiarkan si polis yang melepaskan peluru hidup bebas masih dikenang penduduk Terengganu. Suwandi dan Azman yang menjadi mangsa sudah tentu masih kekal parut di tubuh mereka, namun luka di hati mereka sudah tentu masih merah berdarah.

Hari ini, kepanasan Pilihan Raya Kecil Permatang Pauh melonjak kembali nama bekas Ketua Polis Terengganu itu. Apatah lagi bilamana beberapa keping gambar individu didedahkan kepada media untuk disiarkan yang kononnya membantu siasatan insiden yang telah mencederakan wartawan.

Harakahdaily melaporkan insiden memukul jurugambar berkenaan sebagai satu kejadian aneh. Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengatakan tiada sebab mengapa dua jurugambar itu perlu dipukul oleh ahli KeADILan kerana tidak ada sebarang kejadian yang menimbulkan kemarahan penyokong Pakatan Rakyat.

Peliknya, dalam banyak-banyak kes, insiden politik memihak kepada UMNO dan BN sahaja yang sibuk dijaga oleh Ketua Polis yang seorang ini. Bukan mahu bersangka buruk, tetapi tindakan dan keputusan yang diambil dilihat begitu. Apakah pihak polis terus digunakan untuk merancang rusuhan sebagaimana PBB 809?

Jika tindakan pro-aktif sebegini dilakukan, (mendedah muka pesalah di akhbar) mungkin wajah-wajah penderhaka kepada Tuanku Sultan yang digelar NATANG oleh pihak-pihak terbabit juga patut disiarkan di dalam akhbar dan media. Kes ini juga terus senyap. Apakah berlaku pendakwaan atau tidak, rakyat langsung tidak mengetahuinya.

Polis melenting jika dikatakan anjing UMNO dan BN oleh sesetengah pihak. Merasa terhina dengan logo berkepala anjing, 'bertuhankan' C4 dan RM semata. Namun, realiti dan kebenaran yang ada sukar menafikan begitulah polis diperKUDAkan ( jangan baca ANJING. Polis marah).

Bukan tidak percaya kepada pihak polis yang ada. Tapi ternyata tindakan dan keputusan yang diambil selalunya tidak boleh dipercayai dan diyakini. Bukang sangsi dengan kebijaksanaan polis, tetapi selalunya kesangsian yang diperlihatkan oleh pihak polis dalam menangani kes-kes terutamanya melibatkan politik.

Apakah pertukaran Datuk Wira Ayob ke Pulau Pinang tersimpan suatu agenda yang besar? Mungkin Datuk Wira Ayob Yaakob ada jawapannya!

Wallahua'lam.

17 August 2008

Adakah Saiful Akan Dimakan Sumpah?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

"Alang-alang Mandi, biar basah.
Alang-alang menyeluk perkasam, biar sampai ke pangkal lengan."

Itu pepatah Melayu. Pepatah ini biasanya digunakan bagi menggambarkan sikap bersungguh-sungguh dalam melakukan sesuatu perkara. Pepatah ini juga biasa digunakan dalam Filem Melayu. Filem apa? Cubalah cari sendiri.

(Ketika menulis artikel ini, air liur aku sedikit kecur. Kenapa tidaknya bilamana membayangkan ikan perkasam (mana yang betul PERkasam atau PEkasam?) yang sungguh semerbak baunya itu.)

Aku sudah menjangka yang Si Saiful itu akan melakukan sumpah yang disebut Mubahalah itu. Ini berikutan kes yang dilalui ini merupakan suatu ulangan kepada apa yang telah berlaku pada 1999. Jadi, untuk memastikan impak yang lebih besar dan memastikan apa yang dipertuduhkan itu dilihat benar, maka sumpah seumpama itu terpaksa dilakukan.

Saiful tidak akan dipercayai jika sekadar membuat laporan polis dia diliwat. Kenyataan media, serangan di blog dan frensternya juga tidak dapat menimbulkan keyakinan orang ramai kepadanya. Jadi, dia terpaksa membuat sesuatu supaya dia dilihat benar-benar telah dinodai dan tidak merelakan dirinya dinodai. Caranya adalah dengan bersumpah.

Aku tertarik dengan kenyataan beberapa pimpinan tertinggi PAS dalam kes bersumpah ini. Pertamanya Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Presiden PAS.

"Ianya satu kebodohan terhadap hukum Islam lebih-lebih lagi yang memakai jenama agama (Islam), Perkara ini mesti difahami dengan jelas. Bagi kita orang Islam kita ada li'an. Li'an adalah sumpah yang melibatkan suami isteri. Tetapi Anwar dan Mohd Saiful bukan suami isteri. Cara sumpah guna al-Quran juga seperti amalan Kristian yang gunakan Bible untuk bersumpah,"

Saiful telah melakukan sumpah dihadapan bapanya, Azlan Mohd Lazim dan Imam Masjid Wilayah Persekutuan.

Kenyataan TG Presiden Pas itu turut disokong oleh Mursyidul Am Pas, Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang turut menyatakan cara sumpah yang dilakukan salah dan mengikut cara Kristian. Mengikut TG Mursyidul Am Pas, Islam hanya menerima sumpah dengan menyebut Wallahi, Wabillahi, Watallahi.

Sementara Timbalan Mursyidul Am Pas, Dr Harun Din pula menyelar Saiful yang bersumpah melibatkan keturunan dan meminta Saiful menarik balik sumpah tersebut. Dalam satu sidang media, Ustaz Haron Din dipetik berkata;

"Mengapa nak libatkan keturunannya dilaknat sampai bila-bila? Keturunan tak bersalah. Diri sendiri buat salah, perlu ditanggung sendiri."

Mungkin nasihat Dr Harun Din itu berguna bagi tunang Saiful berfikir untuk meneruskan perkahwinan mereka. Keturunan yang disebut juga tidak diketahui sehingga ke berapa keturunan? Sumpah Mahsuri hanya tujuh keturunan. Ada juga had masanya. Sumpah Saiful mungkin sehingga kiamat.

Sebagai seorang awam, aku tidaklah tahu dengan lanjut perihal sumpah menyumpah ini. Namun, pada aku pandangan ulamak perlu diambil bagi memastikan ianya berjalan mengikut saluran dan cara yang betul.

Apapun, sumpah Saiful membuktikan dia nekad untuk mengakui dirinya diliwat. Sumpah Saiful juga meletakkan dirinya sudah 'menang' bagi pihak yang menyokongnya. Namun, dia juga dilihat sudah mempunyai suatu agenda bilamana bersumpah sehari sebelum penamaan calon dilakukan.

Sumpah Saiful juga akan dinilai melalui beberapa perkara. Antaranya kemenangan Anwar Ibrahim dalam Pilihan Raya Kecil Permatang Pauh. Jika Anwar kalah, sumpah Saiful dilihat telah 'berhasil'. Bagaimana jika Anwar menang? 16 September pula akan ditunggu.

Wallahua'lam.

14 August 2008

Selamat Bermuktamar!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Sedih rasanya tahun ini bilamana tidak sempat untuk menghadiri Muktamar Tahunan Pas di Ipoh. Aku bilamana mendapat tahu muktamar akan diadakan di Ipoh, aku sudah plan untuk menginap di rumah Kak Long. Lama rasanya tak jumpa Afiq, Alia, Nurin dan Hadi.

Sewaktu Pas Perak menganjurkan Ceramah 5 MB Pakatan Rakyat, aku sempat ke sana. Walaupun seketika, aku sempat singgah umah Kak Long. Kerana singgap sekejap, marah betul Nurin kepada aku. Kesian anak sedara aku yang sorang tu.

Sedih kerana tahun ini walaupun tidak melalui tahun pemilihan, muktamar tahun dirasakan cukup menghangatkan. Isu yang bakal dibahas dan diperkatakan cukup segar dan begitu menyelerakan banyak pihak termasuk dari Umno sendiri. Apatah lagi muktamar berlangsung dalam saat Pilihan Raya Kecil Permatang Pauh akan berlangsung.

Selamat bermuktamar! Aku tetap ikuti dari jauh. ;)

13 August 2008

UiTM Tidak Perlukan 10 Peratus Bukan Bumiputera

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Sewaktu mengisi borang UPU suatu ketika dahulu, aku telah memilih ITM sebagai pilihan pertama. Semuanya kerana memikirkan ITM yurannya murah, serta beberapa kemudahan lain yang disediakan yang pada aku tidak membebankan pelajar. Makan percuma dan penginapan hostel juga percuma. Yuran ketika itu sekitar RM 290 bagi satu semester. Dengan segala kemudahan sebegitu, aku tidak perlukan pinjaman PTPTN.

Seminggu melalui Minggu Wawasan Siswa, berkenalan dengan abang dan kakak OC. Menyayi lagu "ITM di Hatiku" dan "Wawasan Setia Pelajar". Dalam minggu itu, semua siswi diwajibkan memakai tudung kepala. Itu peraturan. Berjalan dalam aturan sambil selawat ke sana-sini. Solat berjemaah di Pusat Islam itu wajib bagi kami pelajar baru. Seminggu yang wajib itu dan ini.

Melalui hari-hari pembelajaran lebih mengenalkan aku dengan ITM. Pada 26 Ogos 1999, Dato Seri Dr Mahathir (kini Tun) mengistiharkan ITM menjadi Universiti. Maka ITM dikenali dengan UiTM. Bumiputera tetap mengisi UiTM walaupun berstatus universiti.

Kelmarin, Tan Sri Abdul Khalid mencadangkan 10 peratus daripada jumlah semasa kuota pelajar di UiTM dibuka kepada bukan Bumiputera serta pelajar asing. Aku bilamana mendengar kenyataan itu, terus merasakan pihak UiTM akan melakukan sesuatu bagi membantah kenyataan tersebut. Telahan aku benar bilamana melihat himpunan hitam pelajar UiTM membantah cadangan berkenaan.

Agaknya Tan Sri Abdul Khalid tidak tahu bahawa pelajar-pelajar UiTM bukan sembarangan. Mereka pantang dicabar. Sebelum ini, merekalah yang diangkut oleh Umno sebagai Putera dan Puteri Umno ke mana-mana himpunan.

Jika di Terengganu suatu ketika dahulu diadakan Himpunan Gelombang Biru, pelajar-pelajar UiTM jugalah yang diangkut. Biru kata Ibrahim Abu Shah, birulah pelajar UiTM. Hitam kata Ibrahim Abu Shah, maka hitamlah yang mereka pakai semalam.

Jika aku ditanya keperluan 10 peratus bukan Bumiputera menyertai UiTM, maka aku akan menjawab TIDAK PERLU sama sekali. Kenapa tidak perlu?

Masuklah ke kampus UiTM, atau berjalanlah di tepi pagar UiTM. Lihatlah suasana yang ada di kampus tersebut. Aku percaya ada diantara kalian yang akan mengatakan 50 peratus pelajar UiTM adalah dari bangsa asing dan bukan Bumiputera. Malah, mungkin ada yang mengatakan MAKHLUK ASING turut berada di UiTM.

Lihatlah pada pakaian, akan terlihat bukan Bumiputera yang berjalan ke bilik kuliah. Lihat pula pada stail rambut yang digayakan, entah makhluk asing yang mana datangnya. Jika dilihat di Pusat Islam (Masjid UiTM) pada waktu solat, tidak sampai 10 peratus Bumiputera berada di sini. Lihat di kafeteria, terlihat anak-anak cina dan minah saleh bergurau senda.

Atas semangat Bumiputera mungkin, banyak pelajar lelaki dan perempuan sentiasa berkepit bersama. Tanpa malu dan segan. UiTM juga tidak terlepas dari kilang anak luar nikah. Mayat bayi dijumpai di dalam kampus bukan sekali dua dilaporkan. Kes pelajar menjual tubuh bersambung dari satu generasi ke satu generasi. Pihak UiTM yang juga kebanyakannya Bumiputera sememangnya akan menutup kes-kes yang ada sebagaimana IPT yang lain.

UiTM memang sewajarnya diperkasakan. Tukar sahaja Naib Canselor yang terlebih sifat Melayu itu kepada yang lebih layak dan berkaliber. Ibrahim Abu Shah adalah NC yang bertanggungjawab memansuhkan silibus UIS (Subjek Agama) kepada silibus lain yang teramat bersifat Hadhari. NC ini juga diawal perlantikannya menyekat aktiviti agama di Pusat-pusat Islam UiTM dan telah mengharamkan Persatuan Mahasiswa Islam UiTM.

Melihat kepada perarakan pelajar UiTM dalam berita TV malam tadi memperlihatkan betapa seronoknya mereka berarak. Sambil melambai-lambai tangan, seolah-olah girang dengan apa yang disuruh oleh NC mereka itu. Apa tidaknya, kelas tak perlu hadir. Soal marah, aku percaya langsung tidak ada dan tidak kisah. Itulah sebenarnya sifat yang ada pada kebanyakan mahasiswa UiTM.

Komen Tan Sri Abdul Khalid mungkin silap dan di luar bidang beliau. Namun, pada aku sekiranya dikatakan UiTM perlu menukar NC yang ada, aku akan bersetuju 100 peratus.

Wallahua'lam.

amdang: Aku ni 50 peratus yang tidak termasuk dalam golongan makhluk asing! ;)

----------------------------------------------------------
Nota: Bumiputera adalah terdiri dari pelbagai bangsa di Malaysia. Namun, istilah Bumiputera ini sangat sinonim dengan Melayu Islam di Semenanjung. Namun keterlibatan Bumiputera yang lain seperti Orang Asli, Cina Sabah / Sarawak dan lain-lain keturunan di Sabah dan Sarawak adalah sangat kecil.

Tulisan ini bukan berniat menyentuh isu 10 peratus Bumiputera sangat, tetapi sebagai pandangan awam terhadap budaya dan apa yang berlaku di Malaysia pada hari ini khususnya kepada belia terpelajar yang begitu membimbangkan. Tanpa 'dijajah', kita tetap terjajah!

12 August 2008

Jika Islam Tidak Dominan, Pas Wajib Tarik Diri - Us Nasrudin

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Artikel di bawah aku copy n paste dari laman Us Nasrudin Tantawi. Belum sempat untuk aku komen. Cuma aku boleh kata yang aku bersetuju dengan beliau. Wallahua'lam.
--------------------------------------------------------------------------------------
Ramai juga yang yakin bahawa Pakatan Rakyat akan membentuk kerajaan persekutuan pada 16 september ini . Saya sendiri beberapa kali diajukan pertanyaan apakah benar kerajaan ini akan dibentuk pada 16 september.

Saya hanya menjawab Wallahua'lam ( Allah swt. sahaja yang maha Mengetahui ) . Saya tidak mahu mendahului takdir Ilahi .

Sememangnya hati dan perasaan saya cukup tebal agar Kerajaan Barisan Nasional yang menganut faham sekular ini ditumbangkan bersama dengan koleksi kezaliman dan kekejaman yang mereka lakukan ke atas rakyat negara ini.

Tetapi sebagai seorang anggota gerakan Islam , saya juga tidak mahu kita meruntuhkan kerajaan jahiliyyah dan membina kerajaan jahiliyyah yang baru . Sebaliknya apa yang kita mahu ialah kita meruntuhkan kerajaan Jahiliyyah dan kita menubuhkan Kerajaan Islam yang menepati konsep Baldatun Toiyyibatun Wa Rabbun Ghafuur .

Andai benar Pakatan Rakyat berjaya menubuh kerajaan persekutuan pada 16 sept ini , persoalan tertumpu kepada bagaimana bentuk kerajaan tersebut ?

Apakah kerajaan tersebut terdiri daripada majoriti ahli parlimen dikalangan bukan Islam ? apakah jawatan timbalan perdana menteri juga akan terdiri dikalangan bukan Islam ? Dengar khabarnya Perdana Menteri sudah pasti Dato' Seri Anwar Ibrahim dan beliau di katakan akan melantik 3 timbalan perdana menteri .

Saya tidak bersifat perkauman . Ertinya saya tidak kisah MP ( ahli parlimen ) terdiri dari kalangan bangsa / kaum Cina , India , Melayu atau lainnya , tetapi yang penting mestilah muslim dan mukmin.

Justeru itu , jika kerajaan Pakatan Rakyat yang dikatakan akan terbentuk pada 16 sept ini tidak didominasikan oleh MP dikalangan muslim , maka ia membawa maksud kerajaan itu bukan lagi kerajaan orang Islam ( jauh sekali kerajaan Islam ) .

Maksud yang sama juga ialah kuasa politik negara ini bukan lagi berada di tangan orang Islam. Tentu sahaja masa depan orang Islam di negara kita akan terus menghadapi hari - hari suram dan kelamnya.

Pada hemat saya , PAS sebagai sebuah Gerakan Islam tidak boleh membenarkan kerajaan yang menghakis kuasa politik orang Islam dibentuk dalam negara kita. Membenarkannya juga membawa erti kita telah melanggar dan bersalahan dengan semangat perlembagaan parti yang kita tubuh dan perjuangkan selama ini. Iaitu ke arah membentuk kerajaan yang terlaksana di dalamnya al amru bil makruf dan an Nahyu anil Mungkar pula menurut lunas syariat .

PAS mesti memastikan kuasa politk terus kekal ditangan orang Islam sekalipun ia bukan melayu . Namun secara sifir kasarnya orang Islam di dalam negara kita adalah terdiri ramai dikalangan orang melayu .

Pakatan Rakyat , khasnya Dato' Seri Anwar Ibrahim sendiri mestilah peka perkara ini . Kerajaan yang hendak dibentuk mestilah tidak meninggalkan kuasa politik orang - orang Islam khasnya dan orang melayu amnya.

Janganlah asal boleh menjadi Perdana Menteri, maka siapa sahaja ahli parlimen yang boleh bersama untuk membentuk kerajaan diterima lalu dibentuk kerajaan tanpa melihat di mana kuasa politk orang Islam dan dimana kuasa politik orang Melayu ?

Kebimbangan saya ini berasaskan maklumat bahawa 30 MP yang bakal melompat masuk Pakatan Rakyat adalah terdiri dari kalangan MP bukan Islam kecuali 2 orang sahaja .

Saya cadangkan PAS mesti keluar dari Pakatan Rakyat jika Pakatan Rakyat terus bermaksud ingin membentuk kerajaan persekutuan tanpa memastikan agar kuasa politik itu mesti didominasikan oleh orang Islam .

Saya rasa , semua orang Islam apatah lagi pendokong gerakan Islam boleh bersetuju dengan cadangan saya .

Kalau kita begitu terguris hati apabila PAS mengadakan muzakarah dengan UMNO kerana melihat UMNO adalah musuh politik , zalim , kejam dan segala najis mungkar bersamanya , saya yakin mereka ini akan lebih terguris hatinya ketika melihat kerajaan persekutuan yang bakal dibentuk pada 16 sept oleh Pakatan Rakyat nanti , didominasikan oleh golongan bukan Islam . Sekurang - kurangnya UMNO yang dibenci itu masih lagi ahli syahadah.

Kepada sahabat perjuangan , perkukuhkan amal Islami kita , perteguhkan gerak kerja amal tarbawi kita guna memacu perjuangan yang kini memasuki episod baru , membelah badai yang datang dari segenap arah untuk meranapkan cita - cita besar kita , yang mahu melihat tertegaknya Negara Islam di atas tanahair kita .

Hari ini , saya semakin faham kenapa Tok Guru Presiden terus bertegas untuk bermuzakarah dengan siapa sahaja individu , parti politik atau pun NGO demi masa depan Islam dan ummah agar kuasa politik terus ditangan ummat Islam dan ianya tidak terlepas.

Apa yang semakin saya pelajari dari skil politik Tok Guru ini ialah agar kita berhati - hati memacu perjuangan supaya tidaklah kita keluar dari mulut buaya ( Jahiliyyah ) dan kita masuk mulut harimau ( jahiliyyah )

Buaya meskipun ganas , keganasannya hanya terhad di dalam air ( sungai ) yang jarang - jarang sekali kita merentasinya. Apa yang lebih bimbang ialah Harimau , keganasannya adalah di darat sedang kita hidup didarat ini .

Semoga Allah selamatkan Perjuangan suci ini . Takbiiiirr !! ( 3 kali )


07 August 2008

Forum "Ancaman Riddah" beri peluang dapat info terkini isu murtad

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

copy n paste artikel dari Mstar.

KUALA LUMPUR: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) akan menganjurkan forum bertajuk "Ancaman Riddah" di Dewan Solat, Masjid Persekutuan Jalan Duta pada 15 Ogos ini.

Menurut kenyataan Jakim hari ini, forum itu bertujuan memberi peluang kepada orang ramai mendapat maklumat terkini berkaitan isu riddah (Murtad) dan mencari jalan penyelesaian kepada permasalahan yang sering dihadapi kini.

Antara ahli panel forum itu ialah daripada wakil Peguam Syarie, ahli akademik dan wakil Jabatan Kehakiman Malaysia.

Forum itu akan bermula pada pukul 12 tengah hari sebelum solat Jumaat," kata kenyataan itu. BERNAMA
 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks