30 June 2008

Siapa pula terlibat kes liwat di Terengganu?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Semalam aku terima satu panggilan telefon dari seorang wartawan. Niatnya mahu bertanyakan suatu kes yang berlaku di Terengganu. Kes liwat yang melibatkan seorang pegawai polis. Aku agak terkejut dengan pertanyaan yang dilontarkan kerana aku langsung tidak tahu menahu tentang kes yang ada.

"Nantilah aku cuba siasat." Aku cuba berjanji. Dalam bergurau aku katakan, isu liwat tersebut sekiranya wujud tidak akan panas kerana isu Anwar akan menutup segalanya.

Hari ini, semasa belek-belek paper, aku terjumpa berita ini:

Cops: OCPD in sodomy bid

KUALA TERENGGANU: Two police lance corporals have lodged reports alleging that their chief, an OCPD of a rural district in Terengganu, attempted to sodomise them, on two separate occasions.

In the first report made on Thursday, the 22-year-old cop claimed that he was sleeping at the OCPD’s house in mid-May when someone grabbed him from the back.

In his report, the cop alleged that the OCPD embraced and kissed him at about 3am.

The lance corporal also alleged that the senior officer dragged his “boxer” shorts down and attempted to sodomise him.

The subordinate claimed that he fled and hid in one of the rooms before deciding to lodge the police report.

The second report against the OCPD was made at 5.15pm on the same day by another 21-year-old cop who claimed that his chief had ordered him to accompany the OCPD to a bedroom on the second floor of a rest house here, early in March.

The policeman claimed the OCPD also tried to molest and sodomise him.

Both the reports were lodged at the Kelantan police headquarters in Kota Baru.

Senior police officials confirmed that the reports were lodged, adding that the two lance corporals had been transferred out of the district to facilitate investigations.

Sumber: The Star

Gambar-gambar Saiful Bukhari Azlan

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Jangan tanya samada aku kenal atau tidak Saiful Bukhari ini. Namun, jika mahu ditanya di mana aku mendapatkan gambar-gambar ini sudah tentu aku dapat memberikan jawapan. Gambar-gambar ini diambil secara copy n paste dari web Malaysia-Today. Mengikut maklumat di sana, gambar-gambar ini diterima pada 12 Mac 2008, iaitu selepas PRU ke 12 yang lalu.

Aku percaya pengirim gambar tersebut adalah seorang kenalan kepada Saiful Bukhari yang merupakan seorang blogger bernama Najwan. Walaupun tidak disebut pengirim gambar tersebut, namun tulisan-tulisan di blog Najwan ini jelas ke arah memperingatkan kepada Anwar dan mereka sekitarnya tentang bahaya yang terselindung.

(Blog Najwan nampaknya tidak dapat dimasuki. Aku percaya Najwan terpaksa berbuat demikian kerana faktor keselamatan juga.)

Gambar-gambar ini langsung tidak memberi jawapan kepada persoalan benarkah Anwar meliwat Saiful, namun cukup untuk menunjukkan wajah sebenar siapa Saiful Bukhari Azlan. Ada ke sesiapa yang kenal wajah di bawah ini? Mana la tahu kot-kot SB-SB sudah lama menjalankan kerja-kerja merisik tentang Saiful Bukhari Azlan ini. Wallahua'lam.

Bergambar dengan Shahrir Samad (Ahli Parlimen BN Johor Bahru)

Bergambar dengan Mustapha Mohamad (Menteri Pengajian Tinggi)

Bergambar dengan Azalina Othman (Menteri Belia dan Sukan)

Bergambar dengan Khairil Annas Jusoh (Pegawai Khas Timbalan Perdana Menteri Najib Tun Razak)


Menderma di saat kesempitan?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Satu artikel dari Mstar.

KALAU anda mahu jadi kaya, maka anda kena rajin menderma. Lagi kesempitan wang, lagi rajin anda menderma. Anda mesti sentiasa membantu orang lain yang memerlukan. Jadikan ia tabiat sepanjang hayat anda.

Logiknya mudah. Kalau anda mahu orang lain senyum kepada anda, maka anda senyumlah kepada orang lain. Siapa mahu memberikan senyuman yang manis mereka kepada anda kalau anda sendiri bersifat sombong?

Malangnya, ramai daripada kita melakukan sebaliknya. Kita selalu memberikan sedekah sekiranya ada lebih. Kita tidak mahu menjadikan ia sebagai satu rutin yang wajib dilakukan. Malah, lebih menakjubkan ada yang mintak duit baki selepas memberikan derma. Kita terlalu berkira kalau mahu menderma.

Tetapi kalau dalam urusan lain, tak pernah kita mahu berkira. Lebih-lebih lagi kalau ia berkait dengan hobi dan minat kita. “Ini hobi bang, biarlah habis beribu-ribu pun, janji saya puas.”

Dan kita memang jarang berkira kalau ia membabitkan pembelian liabiliti & doodads seperti kereta baru, barang kemas baru, baju baru, minum air kopi bernilai RM 10 secawan dan segala perkara yang bersifat bermewah-mewah.

Bukan tidak boleh bermewah, boleh, tetapi jangan lupa menderma sama. Kalau kita sanggup menghabiskan duit beratus ringgit dalam urusan lain, kenapa tidak mendermakan jumlah yang sama ke dalam tabung-tabung masjid, sekolah-sekolah dan rumah anak yatim?

Menderma bukan perkara terakhir yang kita lakukan. Ia bukan kalau “ada lebih” baru buat. Sekiranya anda serius untuk membaiki kedudukan kewangan anda, baik dari sudut peribadi, keluarga dan perniaga maka jangan mengambil sikap sambil lewa dalam urusan ini.

Tak perlu tunggu nanti untuk menderma. Lakukanlah sekarang. Lagi senyap anda melakukannya lagi bagus. Tetapi ada syaratnya, ikhlas. Jangan mengungkit, dan jangan menyakiti pihak yang anda berikan duit anda itu tadi. Kalau anda tidak ikhlas mengeluarkan sedekah, maka simpanlah kembali duit anda ke dalam kocek semula. Itu adalah lebih baik.


29 June 2008

Cikgu Pa dah ada blog!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Aku sedikit terlewat menerima makluman ini. Aku tahu tentang hal ini pun ketika menjengah ke sebuah blog yang menceritakan perihal blog Cikgu Pa. Cikgu Pa adalah 'nama manja' bagi Dato Mustafa Ali, Pesuruhjaya Pas Terengganu. Tak sangka gak aku Cikgu Pa pun sudah punya blog. Apapun, tahniah dan selamat datang!.

Aku suka sebenarnya bila melihat kepada beberapa pimpinan Pas mempunyai blog dan berkongsi pendapat melalui alam maya ini. Bukan sahaja mereka akan dilihat lebih mudah didekati dan disenangi, malah mereka akan dilihat sebagai pemimpin yang mengikut arus zaman dan masa.

Aku pernah mencadangkan kepada seorang YB supaya turut sama mempunyai blog memandangkan beliau bukanlah seorang yang begitu takut dengan komputer. Alhamdulillah saranan aku diterima dengan baik. Cuma setakat ini katanya dia belum sempat untuk mengadap komputer. Apapun, aku akan ingatkan beliau untuk terus berusaha ke arah mewujudkan blog sendiri.

Apa yang aku suka lagi pasal pimpinan mempunyai blog adalah respon yang bakal diterima dari semasa ke semasa. Pelbagai pandangan yang dilontar, semestinya akan menerima pelbagai persepsi dan pendapat dari pembca yang cuba memberi respon kepada apa yang ditulis. Positif dan negatif sudah tentu ada. Di sinilah akan mendedahkan pemimpin tadi kepada suara sebenar rakyat yang ada.

Walaupun dalam suka kepada blog, aku turut menyimpan sedikit rasa takut dan bimbang. Dunia penulisan di sini adalah lebih kepada pendapat peribadi. Namun, kerana memegang dan bertanggungjawab dengan jawatan, ianya akan dilihat rasmi dan dipercayai. Komen dan ulasan terhadap sesuatu isu sewajarnya dikaji dengan lebih mendalam. Memahami situasi yang berlaku akan memjadikan komen dan ulasan dilihat matang dan lebih berwibawa. Kalu tidak, ulasan kosong akan dilihat sebagai 'sampah' sahaja!

Selamat datang ke dunia blog Cikgu Pa!

25 June 2008

Seloka Rakyat Naik Minyak - versi Utara

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Kepada Pak Lah, Perdana Menteri Malaysia Boleh

Hari nie tah hari berapa Pak Lah jadi PM kami
Memang dari dulu kami sokong sampai lani
Tapi hari nie, buka mata, senak perut anak bini......
Tengok Pak Lah habag minyak naik lagi

Memang kami tak tau pasai ekonomi
Yang tau semua Pak Lah ngan kroni
Tapi sampai bila nak jadi lagu nie
Dapat gaji habis tak berbaki

Pak Lah habag tak boleh buat apa
Nie semua ekonomi dunia
Kalau tak naik nanti dunia kata apa
Habis tu yang rakyat dok menderita, tak pa ka

Dulu Pak Lah kata nak jaga rakyat
Kunun Pak lah nak kerja sama sama dengan rakyat......
Nie dok nampak macam nak telan kederat
Dok nampak kami yang nak melarat

Pak Lah kata masalah rakyat nak ambik berat
Kunun tak mau tengok rakyat hidup melarat
Tapi kalau macam nie punya sarat
Darah rakyat pun boleh sejat

Kerajaan ada kata rakyat manja subsidi
Kunun asyik kerajaan saja dok bagi
Sapa kata kami rakyat tak pernah bagi
Tu...yang lima tahun sekali tu....sapa bagi??

Tiap kali naik harga, dok banding sini sana??
Hampa tengok, kat Thailand lagi mahai dari kita......
Apa jenis depa punya kira
Awat tak ikut pulak Brunai punya harga

Brunai tak leh kira
depa punya minyak berlambak tak terkira
Awat, minyak Malaysia tak dak harga ka?
kalau tidak, tak kan jual minyak kita beli minyak depa

Ada Petronas pun tak leh buat apa
Ada duit sikit, dah nak mengada
Pi buat segala menara pagoda kembaq dua
Nak tunjuk, kami la kaya

Petronas kata kami tak tau apa
Kerajaan yang buat kira bicara
Kami ikut apa depa kata
Royalti jadi ehsan pun kami tak leh kata apa

Kunun dok habag petronas hak rakyat semua
Pakailah minyak petronas, nanti untung dapat kat kita
Nie, nak tanya la....tiap tahun untung beribu juta
Rakyat dapat apa ????? kudis buta....

Hari nie petrol naik, tahan la lagi..
Tengok pulak apa cerita esok pagi
Habis ikan, ayam, cabai sampai ke cili
depa pun sama tumbas naik sekali

Nanti ada la menteri tolong bercakap
Sapa naik harga dia nak pi tangkap
Sampai bila la dia nie nak ubah sikap
Ingat yang dok meniaga kat market tu heran kot dia punya cakap

Pak Lah mau renung nasib kami
Kais hari nie makan untuk kemarin pagi
Anak kecik pun dok ada lagi
Boleh hidup ka kami lagu nie

Dah tak larat nak tanggung cukai
Sini cukai, sana cukai
Dari tanah sampai ke pintu punya ada cukai
Dah sampai masa kot Pak Lah kena guna akai

Jangan dok ingat rakyat macam Pak Lah
Gaji berpuluh ribu hidup tak susah
Ada anak pulak bisnes sebelah sebelah
Dapat tender pun tak payah susah susah

Kami rakyat bukan macam tu
Malah la nie pun dah ada rebus siput kerbau pendek dgan batu
Sedih sungguh ohhhh negara ku
Biar tak merdeka terus pun tak la kalau lagu tu

Dah sampai masa Pak Lah ingat
Selesai masalah rakyat cepat cepat
Nanti kot rakyat naik meluat
satu undi pun Pak Lah tak dapat

Cukup la sampai di sini
Tobat dah...aku tak mengundi BN kali nie
Parti Barang Naik pulak kot jadi depa lani
Kot ada sapa nak Barang Naik lagi undi la depa lagi...


Yang Benar,
Rakyat yang semakin tak larat

*surat ni dijana oleh komputer cap kambing gurun, tiada tanda tangan diperlukan.

Tumit Tinggi dan Gincu: Gol untuk MPKB-BRI!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Cepatnya media melenting dan melentingkan. Itulah yang aku kira berlaku semalam apabila rata-rata media membuat telahan seolah-olah larangan memakai gincu dan berkasut tumit tinggi dikuatkuasakan di Bandar Kota Bharu. Tajuk-tajuk yang sekali pandang jelas seolah-olah larangan tersebut menyeluruh kepada semua yang berada di Bandar Kota Bharu.

Semuanya bermula daripada surat pekeliling serta risalah etika berpakaian untuk wanita muslimah yang dikeluarkan Majlis Perbandaran Kota Baharu-Bandar Raya Islam (MPKB-BRI). Surat pekeliling dan risalah 'MPKB-BRI Cakna Anak Muda' yang memaparkan etika berpakaian wanita muslimah diedarkan bersama seolah-olah itu adalah 'arahan' yang dimaksudkan.

Sebenarnya surat pekeliling dan risalah itu tiada kaitan secara berarahan. Surat pekeliling meminta peniaga Islam tidak kira lelaki atau wanita menutup aurat sementara peniaga bukan Islam berpakaian sopan. Ianya merupakan arahan yang dikeluarkan setiap tahun sejak tahun 2002 lagi. Oleh kerana ianya diedarkan secara bersama, maka ianya dilihat dan difahami sebagai suatu arahan.

Risalah berkenaan sebenarnya adalah kempen untuk memperjelaskan kepada kaum wanita mengenai etika berpakaian sebenar mengikut ketetapan Islam termasuklah larangan pemakaian gincu dan kasut tumit tinggi. Gincu dan kasut tumit tinggi dijadikan contoh larangan mungkin disebabkan kedua-duanya mempunyai daya tarikan tersendiri.

Gincu dengan warnanya yang menyerlah misalnya sudah tentu dapat menarik perhatian terutamanya lelaki. Apatah lagi sesetengah wanita memang menggunakan gincu sebagai daya penarik. Mungkin ada yang beralasan bergincu kerana menutup warna bibir yang kusam dan pucat. Alasan tetap alasan, namun jika kecerahan bibir sama dengan warna merah 'trafic light', itu memang mahu orang yang melihat itu berhenti.

Begitu juga dengan kasut tumit tinggi. Aku tidak tahu sebenarnya rasional kasut tumit tinggi ini kepada wanita melainkan bagi menampakkan mereka lebih tinggi. Mungkin dirasakan dirinya anggun bila tinggi. Atau nak berdiri sama tinggi, dan duduk sama rendah?

Apapun, kasut tumit tinggi memang secara umumnya akan melahirkan kesan hentakan yang lebih dari kasut biasa. Hentakan itulah yang akan melahirkan tarikan kepada pendengarnya. Ini kerana si pemakai terpaksa 'memacak' hentakan kakinya bagi memastikan jalannya stabil dan kemas. Jika tidak mereka mudah tergelincir dan terjatuh. Kebaikan kasut sebegini adalah mereka akan berjalan dengan berhati-hati.

(nota: aku tulis bab kasut tumit tinggi ni berdasarkan agak-agak aku. Aku tidak biasa dengan kasut tumit tinggi. Lagipun adik beradik aku semuanya tinggi-tinggi. Jadi agaknya sebab itu mereka tiada alasan lagi mahu memakai kasut tumit tinggi.)

Dua perkara di atas adalah sebahagian contoh sahaja dalam risalah berkenaan. Risalah terbabit turut menyentuh pemakaian baju ketat dan seluar dikalangan wanita serta tudung yang kecil dan jarang. Namun, oleh kerana dua perkara di atas tadi dilihat agak kurang relevan (pada mereka yang tidak punya mata), maka ianya diperbesar-besarkan.

Aku kira risalah berkenaan tepat dikeluarkan. Ini kerana pakaian muda-mudi hari ini amat keterlaluan dan memang merimaskan. Hari ini sudah sukar mahu melihat anak-anak muda bertudung dan berbaju kurung. T-shirt ketat dan bertudung memang ramai. Budaya bungkus tangkap muat sahaja. T-shirt singkat sehingga tunduk / angkat tangan, ternampak kulit.

Apapun, pada aku kebanyakan wanita Kelantan, memang antara yang paling suka bersolek dan 'berjangok' berbanding wanita-wanita di negeri lain. Tahniah kepada MPKB-BRI atas usaha yang dijalankan. Aku kira media yang berniat memberi kesan negatif kepada Pas Kelantan akhirnya telah memberi hebahan program yang telah dijalankan di Kelantan. 1 Gol untuk MPKB-BRI.

Kenapa Satu gol?. Musim bola. Wallahua'lam.

24 June 2008

New Dictionary Word

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

This is a really good one. There are possible plans underway to apply to the Oxford and Webster to include a new word for their 2009 dictionary:

badawi [baa-daa-wee] : To start something full of promise but end in disappointment, failure and/or disaster.

Eg:

'I'm trusting you to perform this task well; don't do a badawi, ok?'

'Whatever I do, I will always find a way to badawise it.'

France badawied their Euro 2008 campaign. England pre-badawied theirs, while Italy were guilty of over-badawification .

Subsidi Minyak: Usul selepas keputusan

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Semalam menyaksikan usul penstrukturan semula subsidi minyak dan isu kenaikan harga barang yang dikemukakan oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad. Usul disokong penuh oleh ahli parlimen BN yang hadir. Walaupun pengundian dibuat, namun kekurangan ahli parlimen PR menyaksikan usul tersebut tetap diterima.

Usul ini dikemukakan selepas lebih 2 minggu harga minyak dinaikkan. Bagi kerajaan, bukan harga minyak dinaikkan, tetapi subsidi ditarik balik. Namun pada rakyat, harga minyak dinaikkan dan harga barang-barang lain turut dinaikkan secara tidak langsung.

Apa gunanya usul ini dibentang ketika mana minyak sudah dinaikkan harganya. Pada aku, langsung tidak beretika dan amat memalukan parlimen yang bersidang itu sendiri. Jika benar usul ini hendak dibawa, sepatutnya harga minyak jangan dinaikkan dahulu. Biar benar-benar keputusan parlimen yang memutuskan keperluan minyak dinaikkan atau tidak.

Keputusan SAPP mengumumkan mahu membawa usul tidak percaya turut menyaksikan MP BN tidak mahu dilihat bertentangan dengan keputusan yang telah dibuat Pak Lah itu. Apapun, MP BN tetap BN dalam memperjuangkan perut dan kroni.

Akan ada yang melompat parti? Aku percaya ada, tapi jumlah yang ada tetap aku sangsi.

Wallahua'lam.

Gurauan Usul Undi Tidak Percaya SAPP Berhantu!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Aku tidak dapat bayangkan betapa gementar dan kalutnya Pak Lah dan BN bilamana SAPP mengeluarkan kenyataan mahu membuat usul undi tidak percaya kepada PM. Semua parti komponen utama membuat pengakuan terbuka menyokong terhadap kepimpinan Pak Lah. Tidak cukup dengan itu, turut dibuat mesyuarat khas untuk ahli-ahli parlimen BN.

Tarikh yang disebut-sebut untuk membentangkan usul tersebut adalah semalam. Sidang Parlimen berlalu sehari tanpa usul tersebut. Pak Lah mengurut dada. Najib turut lega. Kerusi PM yang hanya selangkah sahaja itu masih diidamkannya.

SAPP pada aku tidak lebih kepada bergurau. Namun gurauannya kasar dan tidak bertempat sebagai Parti Komponen BN. Tapi, isyaratnya jelas. Tidak percaya kepada PM. Tuntutan yang dilihat tidak relevan juga menunjukkan parti itu sengaja mencari pasal dengan BN. Mereka tahu BN tidak akan mengeluarkan SAPP dari BN di waktu ini. Memang nakal!.

Walaupun semalam berlalu dengan aman, namun gurauan tersebut pada aku cukup berhantu. Istilah Usul Undi Tidak Percaya akan terus bermain dari satu pihak ke satu pihak. Akan berbisik dari satu parti ke satu parti.

Pakatan Rakyat juga telah membuat kenyataan akan turut mengemukakan usul ini suatu ketika nanti. Masanya akan ditentukan. Mungkin juga menunggu lagi beberapa orang MP dari BN yang sama seperti SAPP.

Wallahua'lam.

23 June 2008

Al-Faatihah untuk Abang Zuwairi Azahari

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Hari ini aku terkejut bila membaca akhbar apabila terpandang wajah seseorang yang aku cukup kenali telah diberitakan meninggal dunia dalam satu kemalangan. Sebenarnya baru dua tiga hari lalu bayangan sahabat yang merupakan seniorku di sekolah menengah dulu menjelma di fikiran. Seingat aku hampir 10 tahun lebih aku tidak berjumpa dengannya.

Aku masih ingat sewaktu di tingkatan 1, aku dan Abang Zu sebilik. Dekat 20 orang sebilik dengan katil double decker. Kalu tidak silap aku, katil kami berjiran sahaja. Ketika itu, Abang Zu di tingkatan 4.

Aku tidak lupa, Abang Zu antara orang pertama yang menyambut aku masuk ke bilik Yusof Qardhawi. Wajah hitam manisnya tidak pernah lokek dengan senyuman dan gurauan yang mencuit hati. Ada sahaja gurauan dan usikan yang menjadikan bilik kami kecoh. Lebih merapatkan kami bilamana mendapat tahu kami datang dari daerah yang sama dan bersebelahan kampung sahaja.

Bilik aku ketika itu menjadi tempat berkumpul kawan-kawan Abang Zu yang kebanyakannya pelajar tingkatan 4. Walaupun mereka ini senior, tetapi boleh digolongkan dalam kumpulan yang agak baik-baik. Aku ketika itu pun juga baik. Sedikit 'skema'. Ada sahaja bekal dari kampung yang aku akan kongsi dengan Abang Zu dan kawan-kawannya. Aku juga antara yang menjadi budak suruhan untuk mengambil makanan di dewan makan jika waktu minum malam.

Waktu Subuh, Abang Zu biasanya mengejutkan kami sebilik. "Bangun!". Biasanya kaki kami digeleteknya bagi mengejutkan kami. Dengan nada bergurau biasanya dia akan memastikan kami semua tidak terlewat berjemaah Subuh di Musolla.

Pada mulanya, Abang Zu diamanahkan menjadi penolong Ketua Bilik, kemudian dilantik mengganti Ketua Bilik apabila jawatan itu kosong berikutan Ketua Bilik kami sibuk dengan latihan menembak.

Jasa Abang Zu yang aku tidak lupakan adalah membantu aku untuk pulang ke kampung buat pertama kali. Setelah sebulan di asrama, kami dibenarkan pulang. Aku dan Abang Zu sama-sama naik teksi dari Kuala Terengganu menuju destinasi masing-masing yang haluannya sama. Aku dipesan supaya tidak membayar wang yang lebih kepada pemandu teksi. Masih aku ingat tambang teksi ketika itu hanya RM 4 bagi perjalanan kira-kira 60 kilometer.

Masuk tingkatan 2, aku sudah sedikit nakal. Aku rasa sedikit, tapi aku tidak tahu apa persepsi orang lain kepada aku termasuk senior-senior yang pernah rapat dengan aku. Abang Zu ketika itu menjadi Pengawas Asrama. Dia dalam gurauannya selalu menegur aku. Selalu juga tertangkap membuat kesalahan dengannya. Pernah juga didenda. Apapun, kami tetap baik dan sentiasa boleh berbual mesra.

Cuma seolah-olah menjadi tradisi Pelajar Tingkatan 2 kebanyakannya nakal dan bermasalah. Mungkin masing-masing baru 'baligh' dan cuba menjadi dewasa dengan cara tersendiri. Apapun, kenakalan dan sifat kami yang 'jahat' selalu dipantau oleh senior-senior yang penuh bertanggungjawab. Walaupun pada mulanya dirasakan seolah-olah dibenci senior, namun setelah kami di tempat mereka, kami faham dan tahu apa patut dibuat pada junior-junior yang nakal dan tidak dengar kata.

Al-Faatihah untuk Abang Zu. Semoga Allah menempatkan beliau di tempat orang-orang yang dikasihiNya.

Link ke Berita Akhbar.
Utusan - 3 Maut dalam nahas.
Metro - Kempunan Cahaya Mata.

Solat 5 Waktu: 80% Tak Solat?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Aku kebosanan. Tadi jenguk ke TKO, aku lihat satu thread yang dibuka berbicara pasal solat 5 waktu. Artikel yang merujuk kepada Dr Fadzilah Khamsah aku kira elok untuk dikongsi. Kiranya ianya boleh menjadi peringatan sesama kita dalam menjaga solat, seterusnya memastikan ahli keluarga kita dan masyarakat sekitar dalam menjaga solat.

Berikut adalah petikan artikel tersebut.

"SOLAT atau sembahyang merupakan ibadat yang amat penting bagi setiap Muslim yang mukalaf kerana ia adalah fardu ain. Ini diperkuatkan dengan ebuah hadis Nabi yang bermaksud; "Solat itu tiang agama, sesiapa yang mendirikan solat bererti mendirikan agama dan sesiapa yang meninggalkan solat bererti ia meninggalkan agama."

Pun begitu, pakar motivasi dan penceramah bebas terkemuka, Datuk Dr. Mohd Fadzilah Kamsah, mendedahkan 80 peratus umat Islam di Malaysia masih tidak menyempurnakan solat lima waktu dalam sehari. Peratusan angka ini diperoleh melalui tinjauan beliau menerusi program-program ceramah dan motivasi, yang dijalankan di seluruh negara serta pemerhatian terhadap gaya hidup masyarakat Islam masa kini.


"Mereka boleh berada di padang bola lebih dari satu jam, peniaga pasar malam terlalu sibuk melayan pelanggan sehingga terlupa menunaikan solat biarpun hanya mengambil masa 15 atau 20 minit. Malah ada juga yang sanggup embuang masa di pusat membeli-belah, pusat karaoke, menyaksikan konsert, menonton perlawanan bola sepak, terlibat dengan lumba motor haram selama berjam-jam tetapi mengabaikan taklif agama yang mengambil masa pendek,"Kata Dr. Fadzilah dengan suara tersekat-sekat menahan sebak pada majlis pelancaran album motivasinya yang berlangsung di salah sebuah hotel terkemuka di Jalan Pahang, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Tambah beliau, hanya sekitar 17 hingga 20 peratus yang menunaikan solat fardu cukup lima waktu dalam sehari. Jumlah ini terlalu kecil sekiranya dibandingkan dengan jumlah penganut agama Islam di negara ini. Lebih menyedihkan, senario yang berlaku di kalangan pelajar sekolah menengah, iaitu hanya 15 peratus sahaja mengakui bersembahyang lima kali sehari.

Kekecewaan dan kebimbangan Dr. Fadzilah jelas tergambar apabila beliau tidak dapat membendung air mata dan menangis, membuatkan hadirin tergamam seketika. "Biarpun masa yang diperlukan itu pendek, tetapi banyak orang yang ingkar untuk melakukannya kerana tidak menghayati ibadah tersebut, natijah daripada tidak ada latar belakang pembelajaran agama.

Kewajipan
solat sering dipandang remeh atau dianggap tidak ada nilai sensasi untuk diketengahkan kepada umum. Namun hakikatnya, ia terpaksa disampaikan ke pengetahuan semua kerana saya khuatir umat Islam akan menuju kehancuran apabila umatnya sudah seperti penganut agama lain yang sembahyang mengikut kehendak sendiri atau suka-suka sahaja," terang beliau.

Kata Dr. Fadzilah lagi, kepincangan ini terpikul di bahu setiap individu Islam itu sendiri, bak kata pepatah Melayu, tepuk dada tanya hati. Di dalam al-Quran, banyak firman Allah yang memerintahkan kita mengerjakan solat, antaranya dalam surah al-Baqarah ayat 43 yang bermaksud; "Dan dirikanlah kamu akan sembahyang dan keluarkanlah zakat, dan rukuklah kamu semua (berjemaah) bersama-sama orang yang rukuk." Ini menjelaskan kepada kita ahawa orang yang menunaikan solat sebenarnya telah menunaikan tanggungjawabnya dan dikasihi oleh Allah dan rasul-Nya kerana mengikut ajaran Islam.

"Semua pihak kena peka terutamanya ibu bapa kerana tidak menerapkan ewajipan ini menjadi amalan harian di dalam diri anak-anak. Rasa kasihan untuk mengejutkan anak solat Subuh merupakan salah satu contoh kerugian besar dan cara yang salah dalam mempamerkan kasih sayang kepada anak.

Sebenarnya di dalam solat manusia diajak untuk mengabdikan diri kepada Allah. Selain itu, solat merupakan benteng diri daripada melakukan perkara-perkara mungkar. Orang yang melakukan solat juga mampu menjadi orang yang melaksanakan tanggungjawab kepada diri, keluarga, masyarakat dan agama," kata Fadzilah.

Menurut beliau lagi, terdapat banyak sebab rapuhnya keimanan seseorang itu; kerana suasana kerja, pengaruh teman-teman, pengaruh luar yang tidak menggalakkan dan sebagainya. Namun, punca sebenar berlakunya demikian ialah kerana tidak ada rasa tanggungjawab atau minat untuk menunaikan sembahyang, kerana tidak memahami rahsia-rahsia keperluan sembahyang.

Dr. Fadzilah
mengakui kebenaran bahawa manusia lebih peka menumpukan perolehan yang bersifat material. "Allah swt menyuruh agar manusia menjadikan dunia ini laluan bagi kehidupan di akhirat, tetapi manusia sering mengeksploitasi hidup di dunia ini, seumpama hidup yang kekal, menyebabkan mereka lupa hidup di akhirat dan membelakangkan perintah-perintah-Nya," katanya lagi.

19 June 2008

GERAMM!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Ini adalah pautan ke website GERAMM!. Apa benda GERAMM ni? Bunyi macam pongoh je. Kalu nak tahu pasal GERAMM ni, leh je KLIK icon di bawah. EE, GERAMMnya rasa.


17 June 2008

Demonstrasi Kenaikan Harga Minyak?

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Ini bukan kisah berdemo bila kenaikan harga minyak berlaku. Tapi ini kisah yang mungkin berlaku bilamana minyak tidak lagi mampu dibeli. Wallahua'lam.

video


16 June 2008

Aku seorang Tukang Gunting

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Aku menggaru kepala yang tidak gatal. Minyak naik lagi. Kali ni memang teruk sebab kenaikan sebanyak 40%. Ketika Pak Lah umum minyak naik, aku sedang menggunting rambut seorang pelanggan. Pelanggan yang berumur sekitar 30-an itu mengeluh marah dengan pengumuman kenaikan yang tinggi itu. Lekas-lekas dia minta aku siapkan rambutnya bagi membolehkannya pergi mengisi minyak motor buruknya. Aku diam dengan seribu satu permasalahan yang bakal berdepan dengan kenaikan harga minyak itu.

Sejak tahun 2000, harga yang aku tawarkan bagi perkhidmatan menggunting rambut adalah RM 5 bagi seorang dewasa, RM 3 bagi seorang budak. Jika yang aku agak-agak berumur dalam 20-an biasanya aku kenakan harga RM4 sahaja. Harga baru itu aku kenakan setelah aku memasang aircond (dalam BM pendingin hawa atau penghawa dingin?) dalam bilik pengguntingan. Aku label kedai dengan "Kedai Gunting Berhawa Dingin Amdang".

Sebelum tahun 2000, kadar bagi seorang dewasa RM4 dan budak-budak RM2. Namun selepas aku merasakan kos hidup yang meningkat naik, aku tidak mampu lagi bergantung kepada harga lama. Maka aku membawa perubahan dengan konsep kedai berhawa dingin. Sebenarnya kos aircond tidak seberapa sangat. Lagipun aku juga lebih selesa dengan suasana sejuk dan dingin. Namun, bagi memastikan aku tidak tersepit, maka aku terpaksa menaikkan kadar harga menggunting.

Aku sebenarnya amat berat bagi menaikkan harga kepada pelanggan. Pelanggan tentu marah. Mereka akan persoalkan apa kaitan kedai gunting dengan harga minyak petrol? Mereka benar. Kos aku hanyalah gunting, mesin rambut, pisau cukur dan beberapa barangan lain yang turut membantu kerja-kerja aku. Kenaikan kos operasi memang cukup sedikit. Letrik pun aku rasa tidak akan memberi kesan besar kepada aku.

Itu pada mereka. Pada aku walaupun minyak naik, aku memang akan tersepit dan akan memikirkan untuk menaikkan harga menggunting. Sewa kedai mungkin kekal selagi tuan kedai merasakan wajar pada tahap lama. Namun, kenaikan kos-kos hidup seharian akan membuat aku turut tersepit.

Bayangkan jika pendapatan menggunting aku sebelum ini sekitar RM 1800 sebulan. Namun pendapatan aku tidak menentu. Jika musim sebelum buka sekolah, banyak la. Musim raya pun banyak juga yang datang bagi menggayakan rambut. Dengan RM 1800 itu aku perlu bayar sewa kedai, sewa rumah, sewa kereta, beli barang dapur, beli pisau pencukur, bil itu dan ini. Jika ditolak belanja anak ke sekolah, kempis poket aku.

Aku juga perlu bersedia dengan kekurangan menerima pelanggan bila berlaku kenaikan harga minyak. Makin ramai yang akan menggunting rambut 2 bulan sekali. Atau mungkin mengambil inisiatif memotong rambut sendiri di rumah masing-masing. Semua ini akan menyebabkan aku akan kekurangan pendapatan. Pendapatan kurang bermakna hidup aku akan makin tersepit. Selaku tukang gunting, cara mudah mendapatkan 'sedikit keuntungan' adalah dengan menaikkan harga menggunting.

Mungkin harga baru yang sesuai adalah RM6. Untuk kanak-kanak bakal naik kepada RM4. Itu adalah perkiraan baru dalam kepala aku. Jika tindakan sebegini tidak dilakukan, mungkin kesempitan dan kesulitan bakal dihadapi.

Aku terfikir, jika aku yang tidak berdepan secara langsung kenaikan harga minyak terpaksa menaikkan harga, bagaimana agaknya yang dihadapi oleh peniaga dan pengusaha lain yang terlibat secara langsung dengan minyak. Pemandu teksi, syarikat bas, pemaju perumahan, pengusaha makanan, dan sebagainya. Sudah tentu kewajaran bagi mereka untuk menaikkan harga barang atau perkhidmatan.

Terfikir juga kesan yang akan berlaku kepada penarik beca (err..bukan sang kutu), jurufoto, designer, dan apa-apa jua bidang kerja lain yang tidak terlibat secara langsung dengan minyak. Tentu mereka ini seperti aku yang terpaksa menaikkan harga perkhidmatan jika tersepit.

Mereka yang makan gaji juga tidak terlepas sebenarnya dari terhimpit. Gaji mereka tetap dan tidak akan naik sendirinya. Bergantung kepada pihak pengurusan mereka. Guru, kerani, tukang kebun, polis dan tentera semuanya akan terhimpit. Dengan kata lain, mereka ini tiada peluang menambah pendapatan jika tidak membuat kerja sampingan. Maka jadilah mereka ini guru tuisyen, penjual air batu, peniaga pasar malam, jaga dan sebagainya.

Agak parah jika mereka yang berada dalam ruang yang terdedah kepada rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Kesempitan hidup selalu menjadikan manusia hilang pedoman dalam bertindak. Kesempitan hidup juga kadangkala menjadikan manusia sanggup merompak, mencuri, menipu dan melakukan penyelewengan.

Anak-anak yang tidak diperhatikan ibubapa lantaran sibuk mencari duit tambahan akan mula hilang didikan dan kawalan. Tiada lagi si ibu bertanya dengan siapa anak berkawan, tiada lagi si ayah membelai anak sambil mengucapkan kata-kata nasihat. Anak-anak akan selesa dan percaya kepada kawannya sahaja. Bila institusi rumahtangga rosak, masyarakat turut rosak. Samada secara perlahan atau cepat, itu memang berlaku, sedang berlaku dan akan makin parah berlaku.

Aku tidak tahu apa fikiran Pak Menteri dalam isu kenaikan harga minyak ini. Jika dikatakan mahu merapatkan jurang kaya dan miskin, aku rasa semakin jauh. Jika mahu memulangkan subsidi kepada rakyat dengan rebat yang tidak seberapa, aku rasa berganda-ganda yang akan habis dari poket rakyat. Kadang-kadang terfikir juga aku, apakah mereka yang bergelar menteri dan barisan kabinet itu terdiri dari orang-orang bodoh dan bebal? Tapi mereka adalah menteri.

Alamak, pelanggan aku sudah datang. Aku perlu bersiap untuk menjalankan tugasku. Aku harap dia dapat menerima harga baru yang aku tetapkan ini walaupun berat sebenarnya untuk aku menaikkannya. Eh, dia berpatah balik? Adakah harga baru ini mahal baginya? Apakah aku perlu menambah servis mengurut kepala selesai menggunting bagi melayakkan aku menaikkan harga? Pening aku. Aku pening...

Sekejap tadi, aku menerima SMS mengajak untuk turun berdemo di Kuala Lumpur pada 5 Julai ini. Hari Sabtu. Demo bantah kenaikan harga minyak. Aku juga tidak bersetuju dengan harga minyak ini. Aku mesti pergi. Aku mahu minyak turun. Aku berjanji akan turunkan harga menggunting rambut. Aku juga berharap semua orang akan menurunkan harga barangan. Aku mahu negara aku aman. Aku akan demo secara aman. Biar harga minyak turun, rakyat tenang, tiada kegawatan, keluarga senang, masyarakat aman. Oh, aku mesti forward SMS ini kepada kawan-kawanku yang lain. Mesti!

Sumber gambar: razaklatif.blogspot.com

Data Bukti Kerajaan Selesa Dengan Kenaikan Harga Minyak Mentah

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

copy dari sini. Oleh Kickdefella.

Data daripada Bank Negara Malaysia dan Pembendaharaan Negara membuktikan bahawa Kerajaan sebenarnya selesa dan mewah akibat kesan kenaikan harga minyak mentah di pasaran dunia.

Data Pembedaharaan menunjukkan kenaikan pendapatan hasil kerajaan melonjak semenjak Abdullah Ahmad Badawi menerajui negara dan lonjakan ini adalah disebabkan kenaikan hasil yang diperolehi kerajaan menerusi

• Cukai Langsung dari Cukai Pendapatan Syarikat Petroleum yang meningkat dari RM 11.5 B pada tahun 2004 kepada RM 20.7 B dalam tahun 2006.
• Cukai Tak Langsung dari Duti Eksport Petroleum yang meningkat dari RM 1.5 B pada tahun 2004 kepada RM 2.3 B pada tahun 2006.
• Hasil Bukan Cukai – Dividen Petronas daripada RM9.1 B dalam tahun kewangan 2004 yang melonjak 100% kepada RM18.0 B pada tahun berakhir 2006.
• Hasil Bukan Cukai – Royalti Petroleum dan Gas yang meningkat dari RM2.5 B pada tahun 2004 kepada RM4.2 B pada tahun 2006.
(Data di atas diperolehi dari sumber Pembedaharaan Negara dan boleh di lihat umum di http://www.treasury.gov.my/view.php?ch=24&pg=183&ac=1443&fname=attachment&dbIndex=0).

Kenaikan pendapatan kerajaan ini adalah berkait rapat dengan keuntungan besar yang diperolehi oleh syarikat Petroleum terutamanya Petronas yang mengaut keuntungan terus daripada kenaikan harga pasaran minyak mentah dunia.

Bagaimanapun, Data daripada Bank Negara Malaysia menunjukkan perbelanjaan kerajaan untuk subsidi tidak melonjak dengan ketara akibat daripada kenaikan kenaikan harga minyak di pasaran dunia. Data Bank Negara menafikan hakikat yang cuba diutarakan oleh kerajaan bagi menaikan harga bahan bakar untuk kenderaan di Malaysia.

(Data Bank Negara boleh di lihat di http://www.bnm.gov.my/files/publication/msb/2007/11/pdf/6.3.pdf)

(Walaupun data berakhir pada tahun 2006, tetapi kita boleh bayangkan trend di antara kenaikan harga minyak dan peningkatan perolehan kerajaan apabila pasaran minyak mentah dunia terus melonjak pada tahun 2007 dan 2008.)

Data yang dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia menunjukkan pada tahun 2004, Kerajaan membelanjakan sebanyak RM5.8 B untuk segala subsidi iaitu termasuk subsidi bahan bakar, subsidi bahan makanan dan lain-lain.

Pada tahun 2005, perbelanjaan kerajaan bagi tujuan subsidi bagaimanapun meningkat hampir 3 kali ganda kepada RM13.4 B tetapi perbelanjaan untuk subsidi bagaimanapun menurun semula pada tahun 2006 kepada hanya RM10.1 B sedangkan mulai 2006 desas-desus dalam kerajaan untuk menamatkan pemberian subsidi bahan bakar mula timbul.

Walaupun kenaikan pendapatan hasil kerajaan dari sumber Petroleum meningkat dengan mendadak yang membuktikan hasil kerajaan turut meningkat setiap kali harga minyak mentah dunia meningkat, tetapi subsidi yang dikeluarkan oleh kerajaan tidak meningkat pada peratusan yang sama.

Kerajaan membiarkan rakyat menanggung beban kenaikan harga minyak mentah dunia sebaliknya kerajaan menikmati perolehan yang amat positif dari kenaikan itu.

Sebalikanya data-data dari kerajaan jelas menunjukkan kerajaan sebenarnya mampu dengan selesa menurunkan harga bahan bakar petrol dan diesel dengan meningkatkan subsidi setanding dengan peratusan kanaikan perolehan kerajaan.

Sebaliknya, kerajaan bertindak menaikan harga minyak. Rakyat dijanjikan dengan menanggung sendiri beban kenaikan harga minyak, kerajaan akan mempertingkatkan taraf hidup dan kualiti hidup penduduk menerusi pembiayaan projek-projek yang mampu meringankan beban rakyat. Malangnya, walaupun terpaksa menanggung beban kenaikan harga minyak, rakyat tidak pula dapat menikmati janji-janji kerajaan itu. Projek-projek kerajaan yang diumumkan sering dibatalkan dan pembayar cukai dipaksa pula membayar ganti rugi akibat pembatalan kontrak-kontrak oleh kerajaan.

Apa yang jelas lagi bersuluh, beban rakyat bukanlah disebabkan kenaikan harga minyak tetapi disebabkan kebebalan dan sikap tidak bijak Kerajaan yang diterajui oleh Abdullah Haji Ahmad Badawi.

Royalti minyak: Setelah rakyat dizalimi, akhirnya hak dikembalikan

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

oleh: Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang

Setelah sekian lama rakyat Terengganu dizalimi dan dinafikan hak untuk memperolehi hasil royalti minyak, maka akhirnya bayaran royalti ini dikembalikan ke pangkuan rakyat negeri Terengganu.

Pengumuman yang dibuat oleh Perdana Menteri pada 14 Jun 2008 bahawa bayaran royalti minyak ini akan dikembalikan telah memberi gambaran bahawa sememangnya pembayaran tunai hasil royalti minyak sejak dari 5 September 2000 telah dinafikan walaupun ianya telah termaktub dalam perjanjian perundangan antara kerajaan pusat dan negeri Terengganu.

Ternyata rakyat telah dianiaya dan dizalimi hasil dari tindakan politik sempit kerajaan pusat apabila PAS mengambilalih pentadbiran kerajaan negeri Terengganu pada tahun 1999 yang lalu.

Penafian hak ini berlaku semata-mata kerana rakyat telah melaksanakan tanggungjawab berdasarkan kepada lunas demokrasi dalam pilihan raya.

Sejak itu PAS telah mengambil tanggungjawab untuk mendapatkan kembali hak yang sememangnya termaktub dalam perjanjian ini dengan memulakan proses perundangan setelah kerajaan pusat pimpinan BN terus menerus menunjukkan sikap tidak peduli dengan permintaan kerajaan negeri pimpinan PAS untuk mendapatkan kembali royalti minyak.

Ternyata bukan sahaja kerajaan pusat tidak menghormati prinsip perjanjian yang telah ditandatangani, tetapi juga telah secara tidak beretika menukarkan status wang royalti dengan nama yang lain tanpa secara sah dan bertanggungjawab.

Apabila pimpinan kerajaan negeri Terengganu bertukar tangan pada tahun 2004, kerajaan negeri di bawah pimpinan Menteri Besar Dato' Seri Idris Jusoh tidak berusaha mendapatkan kembali wang royalti ini, sebaliknya menerima peruntukan Dana Khas yang berjumlah berbilion ringgit kononnya sebagai ganti wang royalti minyak yang sepatutnya dibayar.

Hasilnya, pembelanjaan terhadap peruntukan Dana Khas ini tidak dilaksanakan dengan telus dan berintegriti sebagaimana yang telah dicatatkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2007.

Sepanjang tempoh ini, PAS sentiasa konsisten memperjuangkan hak rakyat ini tanpa henti. PAS menaruh harapan yang tinggi agar khazanah negeri ini digunakan secara telus, adil dan penuh integriti untuk kepentingan seluruh warga negeri Terengganu tanpa mengira anutan agama, bangsa dan fahaman politik kepartian.

PAS juga ingin merakamkan setinggi penghargaan kepada seluruh ahli dan kepimpinan PAS, badan-badan bukan kerajaan (NGO), Majlis Permuafakatan Rakyat Terengganu (MAMPAT), orang perseorangan dan seluruh rakyat Malaysia yang telah melakukan pelbagai usaha sehingga akhirnya wang royalti minyak ini kembali ke pangkuan rakyat. Tahniah Rakyat Terengganu, Tahniah Untuk Semua.

Presiden PAS

Akhirnya Mat Said menjadi MB penuh.

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Kemenangan berganda aku kira yang diperoleh oleh Mat Said ketika mana lawatan Pak Lah ke Terengganu Sabtu lalu. Pertamanya Mat Said telah dilantik menggantikan Idris yang 'melepaskan' jawatan Ketua Perhubungan Umno Terengganu. Keduanya permintaan Mat Said agar Kerajaan Pusat mengembalikan Royalti 5% kepada Terengganu 'dikabulkan'.

Sehari sebelum Pak Lah tiba di Terengganu, sudah terpasang kain rentang dan bunting yang sudah menampakkan Royalti dipulangkan semula. Seolah-olah kedatangan Pak Lah telah memberi kemakmuran kepada Terengganu. Bahasa lebih nakal lagi adalah, kedatangan Pak Lah memberi RAHMAT kepada Terengganu.

Aku sempat berada di Airport Tak Siap Sultan Mahmud ketika mana para penyokong dan pemimpin Umno berkumpul bagi menyambut Pak Lah. Aku anggarkan sekitar 1000 - 1500 orang sahaja yang berkumpul. Terdapat juga beberapa bas dari Kemaman turut sama datang menyambut Pak Lah. Baik betul politik Mat Said.

Aku kira dengan pengumuman Pak Lah itu, maka berakhirlah sudah desas-desus undi tidak percaya kepada Mat Said. Berakhirnya juga kebimbangan Mat Said tentang berapa hari dia akan menjadi MB, dan turut berakhir masalah Kewangan Negeri yang sebelum ini hanya ada beberapa sen sahaja jika tidak dicampur dengan Wang Royalti.

Pada aku, Mat Said sekarang sudah menjadi MB penuh. Kuasa pemerintah negeri dan parti yang memerintah kini di tangannya. Semua kehendak dan keputusannya selepas ini akan dihormati dan didengari. Akan tiada lagi suara memperlekeh, mahupun mencebik bilamana Mat Said berucap walaupun tidak sedap. Semuanya akan angguk, setuju dan betul tuan!.

Mat Said berkuasa, Idris pula bagaimana? Apakah popularitinya yang suatu ketika dulu cukup disebut-sebut, dan ditayang di papan-papan tanda itu akan berkubur? Seorang kenalan berkata, sekiranya pilihan raya diadakan di Besut, Umno akan tumpas di sana. Wallahua'lam.

12 June 2008

Konvensyen Royalti Petroleum - Mampat

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Ini iklan tidak berbayar dari Mampat.

KONVENSYEN ROYALTI PETROLEUM - MAMPAT

Tarikh :
14 Jun 2008

Masa :
8.00 pagi - 5.00 petang

Tempat :
Terengganu Equestrian Resort (TER), Kuala Ibai, Kuala Terengganu.

Hubungi : 09-6660758 / 0139328685

Maklumat Lajut : disini
Pendaftaran online

Semua dijemput untuk hadir.

Rayuan Dana aktiviti MAMPAT:
Akaun Bank Islam : 13017010811347,
Maybank : 163064135573
diatas nama MAMPAT

03 June 2008

Karnival Mini W@ja Terengganu

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Atas permintaan sahabat-sahabat, maka dengan ini aku hebahkan. Klik gambar untuk besarkan poster. Mana-mana yang ada anak, adik, anak sedara dan sesiapa sahaja yang dirasakan layak menyertai dan mengikuti program ini amatlah dialu-alukan.

Aku juga akan berada di sana pada sebelah petang iaitu selepas Solat Jumaat. Kita jumpa di sana! :)

02 June 2008

Aku dah Pulai!

Bismillahirrahmanirrahim.. Assalamualaikum wbt...

Aku dah kembali. Alhamdulillah malam kelmarin aku selamat mendarat di airport tak siap Sultan Mahmud. Ramai yang tanya, aku ke oversea tu gi mana. Sebenarnya kali ni aku hanya ke Sarawak je. Sarawak tu kan seberang laut. So, aku tak menipukan? hehehe.

Sedikit urusan peribadi dan rasmi membuat aku terpaksa ke sana. Ikutkan hati, memang tak mahu pergi kerana banyak sangat program dan benda kena settlekan. Tapi, memandangkan atas rasa tanggungjawab, aku pergi juga.

Kali ni aku nak kongsi dulu beberapa patah perkataan yang aku dapat semasa di sana. Ada banyak cerita menarik sebenarnya yang aku mahu kongsi termasuk isu politik di Sarawak. Namun, nak bernafas jap. Maybe posting berikutnya.

Adapun perkataan ini mungkin berbeza mengikut tempat / Bahagian di sana. Mungkin juga ada sedikit kesilapan dalam aku cuba menterjemah ke bahasa yang kita biasa gunakan seharian ini. Maklum sahaja baru beberapa hari mendengar mereka berbicara. Aku sendiri hanya memahami tapi tetap tidak boleh berbicara. Mungkin akan kedengaran pelat dan seperti siam bercakap kelate.

Saya = Kamek. Kalu Iban menggunakan Aku. Kadang-kadang tidak jelas sangat Kamek ni sebab biasanya disingkatkan menjadi Mek sahaja.

Awak = Kitak. Kalu Iban menggunakan Nuan. Orang Tranung kata Mung.

Datang = Datai (Iban). Perkataan ni dapat sewaktu perjalanan pulang. Ada satu papantanda bertulis Selamat Datai. Tanya kepada beberapa orang tempatan, maka dijelaskan Datai itu adalah dari Bahasa Iban. Rupanya Iban ni tak guna sangat G macam orang Tranung.

Pulang jadi Pulai, Makan jadi Makai. Kitorang tanya la jika pakai baju disebut apa. Maka dijelaskan memakai baju itu digunakan Ngenak. Mungkin dari perkataan mengenakan.

Jika ke pasar di Sarawak, agak kelakar jika mahu membeli udang. Rupanya di sana udang ini dinamakan mengikut saiz dan jenis. Sebagai contoh udang kecil disebut Snek, udang besar dan berkulit keras dinamakan Payak. Memang di sana mudah nak jumpa udang pelbagai saiz dan jenis ini. Ada juga dinamakan Tohei dan Sesar. Udang Baring itu ada namanya tersendiri. Lupa plak.

Agak menakutkan jika di Sarawak apabila berbicara sesuatu yang agak kelakar. Orang sana mudah menetak jika merasakan sesuatu itu mencuit hati. Takut? Tunggu dulu. Sebenarnya Tetak itu adalah ketawa dalam bahasa di sana.

Binatang yang agak banyak berkeliaran di sana adalah Asuk. Di sini kita panggil Anjing. Kucing di sana dipanggil Pusak. Jangan bertukar dengan ikan bilis pula. Ikan bilis dipanggil Pusuk.

Jika mahu membeli selalu ditanya mahu berapa? Di sana jawab sahaja dengan Sigei untuk satu, Duak Igei untuk dua, dan Tigo Igei untuk tiga. Empat, lima dan enam? Itu aku tidak sempat belajar. Hehehe.

Kadang-kadang tak ada la teruk sangat bahasa diorang sampai kita tak faham. Cuma kena dengar betul-betul la apa yang diperkatakan tu. Kadang-kadang dapat agak perkataan yang digunakan dari bahasa yang dituturkan. Kecuali la perkataan tu jauh sangat maksudnya dari kita.

Umpama pusing-pusing atau jalan-jalan yang biasa kita gunakan, diorang guna Aung-aung. Round-round la tu kot. Kalu YA atau betul digunakan Auk. Auk la = Ya la. Kalu tidak pula digunakan perkataan Sik. Sik = Tak. Sik Mau = Tak mahu, Sik Boh = Tak tahu.

Pasal nak minum ais, leh je order guna perkataan Ping yang biasa kita gunakan di sini. Memang di sana juga menggunakan Ping bagi minuman berais ni. Teh O Ping, Milo Ping semua ada di sana. Lepas minum banyak, biasanya terasa la nak Kemeh. Kemeh tu kencing.

Satu budaya yang agak teruk dan selamba bagi orang sana adalah kencing di tepi jalan. Sepanjang jalan jika melalui perjalanan yang panjang, normal la sekiranya melihat kereta berhenti di tepi jalan, dan ada yang kencing berdiri di tepi jalan begitu sahaja. Mungkin ini disebabkan kurangnya R&R disediakan. Tapi, susah la nak jumpa secara meluas di tempat kita ni.

Pasal makanan, aku suka makan Umai. Sejenis makanan dari ikan mentah yang dipotong halus dan digaul dengan air limau kasturi, bawang dan beberapa bahan lain lagi. Macam kerabu la. Kadang-kadang mereka menggunakan Snek (udang kecil) menggantikan ikan tadi. Makan dengan nasi gitu je. Kalu kita ada budu, diorang ada Bubuk. Semacam cencaluk, tapi agak gelap warnanya. Warna semacam budu jer.

Aku pernah juga try Laksa Srawak. Pada aku sedap lagi Laksa Terengganu kuah masak tu. Laksa Penang juga lagi sedap rasanya. Walaupun diorang panggil laksa, tapi sebenarnya mereka hanya menggunakan bihun sebagai laksanya. Tapi tetap dipanggil laksa.

Satu je yang aku terasa sangat nak rasa, tapi masih belum dapat rasa yang ori dari Sarawak adalah Bubur Pedas Sarawak. Semacam Bubur Lambuk, tetapi banyak menggunakan daun kayu dan sayuran sebagai bahan utama berbanding beras. Alamak, dah kecur air liur ni. Heheheh.

Satu perkataan yang agak sensitif dan dianggap mencarut bagi kita di sini, tetapi sebenarnya memberi maksud lain di sana adalah B***T. Di sana, perkataan B***T itu bermaksud punggung. So, kalu doktor di sana mahu melihat punggung bagi memberikan suntikan, jangan pula terkejut.

Wallahua'lam.
 

Great Morning ©  Copyright by a m d a n g 8 1 | Template by Blogger Templates | Blog Trick at Blog-HowToTricks